Klassewissel NS Flex Weekend vrij
Terwijl de hele maand 1e Klas maar 6euro duurder is.
Dan is een eenmalige klassewissel toch absurd?
Beste antwoord door Robert B
Welkom bij de NS Community!
Er is helaas een wezenlijk verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie (van een abonnement met vrij reizen recht)!
Bij het klassieke abonnement kan je een klassewissel (voor een dag) laden bij een kaartautomaat. Voor een weekenddag kost dat €5 (en bij vrij reizen doordeweeks €9 of €25 afhankelijk van of je in de daluren of de spits wilt reizen, maar dat is dus voor Dal Vrij en Altijd Vrij).
Met Flex heb je nooit meer iets bij een automaat te zoeken eigenlijk. Je geeft via Mijn NS aan dat je 1e klas wilt reizen (en eventueel voor hoe lang). Je betaalt dan op zaterdag en zondag 50% van het 2e klas tarief van je reis (met nog 40% korting wegens daluren, dus 30%). Doordeweeks is dat 65%).
Let op: Mocht het je toch lukken om een klassewissel voor een dag te laden bij een automaat (die zou bij Flex niet getoond mogen worden, maar er zijn topics over dat het wél kan) dan is deze ongeldig!
Bij een dergelijke lange reis (Den Helder - Groningen) is het inderdaad veel voordeliger om je Weekend Vrij 'permanent' (dus minimaal een maand) te upgraden naar 1e klas. Je moet dat inderdaad maar weten, want zoals het nu verrekend wordt is echt een minpuntje van Flex, met name bij lange reizen dus. Zelfs één enkeltje Eindhoven - Utrecht met een 2e klas Flex vrij reizen abonnement en dan 1e klas reizen kost al een kleine €6 meer!
Overigens zou ik voor een lange reis altijd eerst kijken naar actiekaartjes. Een 1e klas Dagretour Voordeeluren (na 9:00 en heel het weekend) kostte recentelijk bijvoorbeeld maar €24 bij Spoordeelwinkel. Zie https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.