Klassewissel NS Flex Weekend vrij | NS Community
beantwoord

Klassewissel NS Flex Weekend vrij



Toon eerste bericht

59 reacties

Badge +3

Het mag opnieuw aangepast worden op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html want per 2021 is de 1e klas toeslag weer 65% geworden.

Badge +3

Zie verder dit recentere topic

 

Badge +3

Zoals het er nu staat is perfect. Ik word hier echt serieus blij van!

 

Ook wij zijn hierdoor onaangenaam verrast. Mijn vrouw heeft NS Flex dalvrij en ik Saldo dalvrij. Op een zaterdag op weg van Boxmeer naar Rotterdam. We dachten laten we eerste klas nemen. Ik kon dat doen door bij de overstap in Blerick aan de automaat een weekenddag opslag van 6 Euro te betalen; mijn vrouw zette 1e klas aan voor die dag. De week daarna moest mijn vrouw diezelfde reis weer maken en zette haar Flex op dezelfde manier aan. Eind van de maand komt dit voor haar op de factuur te staan voor 47 Euro! Terwijl het in onze optiek 12 Euro had moeten zijn. Klantenservice gebeld; de man leek het niet te snappen, bleef 10 min weg voor ruggespraak en zei dat het betaald moest worden. Toen ik protesteerde, verviel hij in protocollaire praat. Hij kon niet uitleggen hoe het dan wel moest: zei kopen met je mobiele telefoon.

Na alle juichende teksten van NS over FLex is dit toch een flinke instinker: van 12 naar 47 Euro!

Wie geeft mij antwoord op de volgende vragen?

  1. Hoe koop ik als flex abonnementhouder een weekenddag opslag 1e klas voor 6 Euro?
  2. Hoe kunnen wij het 35 Euro prijsverschil terugkrijgen? Zoals gezegd, welke abonnementhouder kiest er nu voor om 4x meer te betalen dan het weekenddagtarief voor de opslag 1e klas? We hebben geen enkele waarschuwing van NS gezien dat je met NS Flex hierbij de mist ingaat.
Reputatie 7
Badge +3
  1. Met flex kun je geen weekendopslag van €6 kopen, dan kan alleen bij op saldo-abonnementen.
  2. Die €35 prijsverschil krijg je niet terug. Het zijn allebei verschillende abonnementen met ieder eigen voorwaarden. Het was beter geweest om vooraf de voorwaarden te lezen. Flex Dal vrij kent ook een 1e klas variant, daarbij betaal je per maand een vast bedrag extra.

 

Badge +3

Er staat nog steeds een fout in de screenshot van @MoDe, je betaalt voor 1e klas 70% van de 2e klas ritprijs (met daarover 40% korting in de daluren), niet bovenop de 2e klas ritprijs (voltarief of korting). Dit met name voor de vrij reizen abonnementen waarbij het 2e klas deel is afgedekt door je abonnement.

Een 1e klas rit met Flex Dal Vrij van Blerick naar Rotterdam komt dan op € 11,58 (en dan moet je ook nog terug). Voor Boxmeer - Rotterdam (via Nijmegen en Breda) kost het € 10,70

Bij Flex Weekend Vrij is het een no-brainer, dat upgrade je dan gewoon een maand naar 1e klas voor € 9,00 maar bij Dal Vrij kost dat € 40,00 dus voor één dagje 1e klas is het dat niet waard.

Het is inderdaad een groot nadeel van NS Flex. Aan de andere kant is het voordeel dat je € 119,95 per maand kunt uitsparen als je een tijdje niet reist.

Reputatie 6
Badge +2

je betaalt voor 1e klas 70% van de 2e klas ritprijs (met daarover 40% korting in de daluren), niet bovenop de 2e klas ritprijs (voltarief of korting).

Scherp! Ik heb het direct doorgestuurd.

Beste MoDe, Robert B en Lorena, hartelijk dank voor uw reacties. Nu onze reactie daarop:

Ad 1
MoDe, u gaat er frontaal in. Kijk, juist uw boodschap  had o.i. in de tekst van het screenshot moeten staan. De tekst van dat screenshot had ik al eerder ergens anders gelezen, maar was daaruit niet tot de conclusie gekomen, dat de bij een vrij-abonnement  toepasbare 2>1 wijziging voor een werk- resp. weekenddag geheel was verdwenen bij Flex. Uit de speciaal genoemde aanbeveling het vrij-abonnement op te schalen naar 1e klas kun je dat volgens mij niet afleiden; daarvoor is die te algemeen.
 Net als verderop in de screenshottekst, waar staat: met de saldokaart gaat het iets anders. Deze aanduiding suggereert weinig verschil. Wij herkennen de beschrijving, want hebben die procedure vaak doorlopen:  voor de 2>1 wijziging moe(s)ten we inderdaad met de saldokaart in Nijmegen of Blerick bij de overstap uitchecken, aldaar naar de NS automaat rennen (in Boxmeer staat geen NS-automaat) , 2>1 wijziging betalen en op de kaart laden, inchecken en vlug naar de volgende trein. Dus bij Flex hoeft dat niet meer, meenden wij, daar gaat het eenvoudigweg  ter plekke met je telefoon, hoe comfortabel! 
Maar nee, dat is het dus niet. Het is echt wel heel anders: ander tariefsysteem ; voor vrij-abonnementhouders véél (in ons geval was het factor 4) duurder in gebruik.

 Ad 2
Beste MoDe, Van uw “eigen schuld dikke bult” wil ik wel wat af doen. Bij Robert B voel ik wat meer nuance.
Als klant zijn wij nu door het systeem onbedoeld achteraf geconfronteerd met een uitkomst die voor ons  verborgen was, maar zich weken later op de factuur ontvouwde. Vervolgens 3 x met de klantenservice gebeld, 2 x doelloos vanwege geen inzage in de factuur, 3 weken later wel inzage maar geen herkenning van de kwestie. Was het ons vooraf duidelijk geweest, dan hadden we nooit dat knopje op de smartphone ingedrukt en hadden we gewoon comfortabel in de 2e klas gereisd. Laat staan het een week later nog eens te doen. Nu het door u duidelijk is gemaakt, doen we uiteraard  geen klassewissel meer met Flex.
Enige coulance zou volgens ons wel op zijn plaats zijn.

Badge +3

@HenkvdG dank voor de reactie, maar voor de beeldvorming:

Met Flex Weekend Vrij is het bijna altijd voordeliger om voor €9 een maandje (tot wel 5 weekenden als je op zaterdag wijzigt) 1e klas te nemen door je hele abonnement om te zetten naar 1e klas.

Voor iemand met Flex Dal Vrij kost zo’n wijziging €40, dus dan is één dagje 1e klas Boxmeer - Rotterdam voor € 10,70 (plus eventueel hetzelfde bedrag voor de treugreis) goedkoper en het overwegen waard.

Voor wat betreft de coulance moet ik je teleurstellen, ook al spreek ik niet namens de NS.

Reageer