mogen reizigers flessen uit prullenbak pakken ? | NS Community

mogen reizigers flessen uit prullenbak pakken ?

  • 16 May 2023
  • 78 reacties
  • 3393 Bekeken

Op 12 april 2023, op het CS kwam een mentaal beperkte autistische vriendin van mij op gesprek met een politieagent en de coördinator van de schoonmakers en een station manager van het CS over haar gedrag op het station om statiegeld-flesjes uit prullenbakken te verzamelen. Zij doet dat al sinds juli vorig jaar en komt daardoor steeds in aanraking met agressieve schoonmakers die haar dagelijks stalken, uitschelden en proberen aan te rijden met hun grote rolcontainers of een schrobmachine of haar ook met een volle vuilniszak slaan. De eindverantwoordelijke coördinator van het schoonmaakbedrijf neemt geen verantwoordelijkheid voor het wangedrag van haar eigen personeel. De stations manager zou voor de rust en orde de coördinator van de schoonmakers erop moeten aanspreken dat ze haar personeel moet corrigeren maar dat doet hij niet. Ook de politie en beveiliging zou om dezelfde reden de coördinator op haar verantwoordelijkheid moeten wijzen haar personeel te corrigeren maar doet dat niet.
 Het vervelende is dat ze niet de betreffende schoonmakers corrigeren maar haar nu bedreigen met bekeuringen.
Ze doen hun werk dus niet goed en willen in plaats van hun verantwoordelijkheid nemen en hun macht doen gelden, háár bekeuren.

Schandalig dat volwassenen zó onverantwoordelijk en kinderachtig met een verstandelijk beperkt autistisch meisje omgaan !


78 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi samira postma en welkom bij de NS Community, 

Wat is dit ontzettend vervelend voor jouw vriendin! Ik zie zelf zo niet het kwaad in van de lege flesjes verzamelen. Daar wordt er duidelijk anders over gedacht, helaas. Jammer dat dit al zo uit de hand moet lopen. Jouw vriendin kan het beste zelf hierover contact opnemen met onze klantenservice. Met haar verhaal en haar gegevens kan de juiste afdeling aan de slag met deze situatie en hopelijk snel oplossen!

Zij doet dat al sinds juli vorig jaar en komt daardoor steeds in aanraking met agressieve schoonmakers die haar dagelijks stalken, uitschelden en proberen aan te rijden met hun grote rolcontainers of een schrobmachine of haar ook met een volle vuilniszak slaan. 

Ik vermoed dat de schoonmakers het statiegeld zelf in hun zak willen steken.

Badge +3

Ik vermoed dat de schoonmakers het statiegeld zelf in hun zak willen steken.

Vervelend voor dat meisje, maar ik heb inderdaad wel eens iemand met een Hago (tegenwoordig Vebego) jas bij de AH zien staan met een hele grote zak met plastic flesjes. Zelf wat boodschappen gedaan en een minuut of 10 later was hij nog bezig.

Zo te zien werd het grootste deel geaccepteerd, heb het bedrag niet gezien maar zal een leuk zakcentje geweest zijn. Kost natuurlijk wel wat tijd en moeite.

Met tegenwoordig statiegeld op blik erbij staat er soms een heuse rij bij zo’n automaat, want elk geweigerd flesje/blikje moet er natuurlijk twee of drie keer in (wat soms inderdaad werkt), en als blikjes en flesjes niet ‘geshredded’ worden is de opvangzak binnen no time vol natuurlijk, en moet er iemand komen om de opvangzak te vervangen.

Gisteren bij de AH twee gasten (studenten?) voor me die voor ruim 20 euro ingeleverd hadden (3 big shopper tassen van de Action en Jumbo bij zich). Gelukkig waren ze met de laatste tas bezig toen ik aankwam.

Statiegeld is big business geworden en ik gin iedereen om het statiegeld te innen, maar om in prullenbakken te zoeken naar flesjes, door wie dan ook, blijf ik een vreemd gezicht vinden. Zie ook wel eens een PDM container uitgeplozen worden door een zwerver. 

Ik denk niet dat er ergens een regel is die het verbied behalve als ze overlast zou veroorzaken of de boel zou vervuilen door allerlei dingen naast de afvalbak te gooien.

Beste lijkt het mij om een afspraak te maken op het hoofd politiebureau en met haar mee te gaan voor een gesprek daar ter plekke en de situatie te bespreken en te vragen of er een wettelijk beletsel is om dit te doen en of er mogelijk een NS gedragsregel zou zijn die dit verbiedt.

Daarnaast zou ik over het schoonmaak personeel zowel bij Hago als bij de NS een klacht indienen, onbehoorlijk gedrag terwijl je zelf niets doet om dat uit te lokken is gewoon een klacht waard.

maar om in prullenbakken te zoeken naar flesjes, door wie dan ook, blijf ik een vreemd gezicht vinden. 

In Duitsland is dit al jaren business. Sommige mensen hebben er een hele uitrusting voor met handschoenen, grijpstokken, etc.

Overigens zag ik vorige week een schoonmaker op station Den Bosch die de prullenbakken leegde en daarbij blikjes en flesjes gescheiden hield. Laat me eens raden waarom.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is wie eigenaar is van de flesjes en blikjes in een publiek toegankelijke afvalbak. Als dat juridisch niet duidelijk is dan is degene die het flesje of blikje uit de afvalbak haalt eigenaar. De schoonmakers hebben dan pech wanneer iemand de statiegeldflesjes en -blikjes al heeft meegenomen.

Op sommige plekken worden 'doneerringen’ om de afvalbakken geplaatst. Juist om te voorkomen dat er in bakken wordt gezocht of dat bakken worden opengebroken.
https://www.at5.nl/artikelen/219620/gemeente-maatregelen-nodig-tegen-openbreken-afvalbakken-voor-statiegeldflesjes

Ik kan me zo voorstellen dat schoonmakers worden betaald om schoon te maken en niet om statiegeld te incasseren. Een prettig gesprek met de politie, zoals @Jeroen voorstelt lijkt me dan op zijn plaats.

Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat in deze dure tijden mensen gewoon geld in de afvalbakken gooien. Blijkbaar zijn Nederlanders zo rijk dat ze zich dat kunnen veroorloven. Maar dit terzijde.

Reputatie 7
Badge

Tja, kijk eens in Duitsland waar bij voetbalwedstrijden een vermogen ligt aan achtergelaten statiegeldflessen rond het stadion. Je hebt daar professionele verzamelaars die gewoon kratten en winkelwagens hebben staan waar je flessen kan neerleggen. Op treinstations gebeurt dit dan op kleinere schaal. Het is big business en veel van die verzamelaars zijn ook bereid om hun gebied desnoods met geweld te verdedigen. En dan krijg je zoiets als in de openingspost van dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

In Duitsland hebben ze al veel ervaring op dit gebied. We hebben gezien dat mensen in parken hun blikjes en flessen op de rand van de zitbanken zetten. De plaatselijke statiegeldinzamelaar komt ze dan ophalen. Of dat de inzamelaars langskomen om te vragen of je nog iets met ‘Pfand’ hebt.

Het zou al een stuk schelen wanneer Nederlanders de statiegeldspullen niet meer in de afvalbakken deponeren. Het wordt toch wel opgehaald.

Statiegeld werkt fantastisch goed tegen zwerfafval. Maar zoals met bijna iedere maatregel zijn er onbedoelde neveneffecten. 

Tja, kijk eens in Duitsland waar bij voetbalwedstrijden een vermogen ligt aan achtergelaten statiegeldflessen rond het stadion. Je hebt daar professionele verzamelaars die gewoon kratten en winkelwagens hebben staan waar je flessen kan neerleggen. Op treinstations gebeurt dit dan op kleinere schaal. Het is big business en veel van die verzamelaars zijn ook bereid om hun gebied desnoods met geweld te verdedigen. En dan krijg je zoiets als in de openingspost van dit topic.

Bij voetbalwedstrijden, jaarmarkten, festivals zijn er in Duitsland inderdaad professioneel georganiseerde inzamelaars actief. Die komen met een grote bestelbus en halen honderden tot zelf duizenden flesjes en blikjes per dag op. Die leveren ze niet bij een winkel in maar rechtstreeks bij de groothandel. Ze vertonen daarbij territoriumdrift net als je dat bij straatmuzikanten, schoorsteenvegers en mobiele ijscomannen ziet. 

Schoonmaakpersoneel op stations is volgens mij in Duitsland niet toegestaan om bij te verdienen door blikjes en flessen uit het op te halen afval uit te sorteren. Dat is denk ik mede omdat het uitsorteren nogal wat tijd (van de baas) kost.

Ik zag gisteren ook een oranje hesje van de sociale werkvoorziening (die legen hij ons in het centrum twee keer per week de afvalbakken) blikjes en flesjes uit het afval vissen.

Reputatie 7

Heb in Duitsland in lokale treinen vaak gezien dat er mensen (vaak daklozen) door de trein gaan die nog even stilstaat voor vertrek en in de prullenbakken in de trein kijken of er iets te halen valt. Zelfs een keer in Düsseldorf iemand gezien met een karretje achter zich aan, vol flesjes en blikjes. 

Reputatie 7
Badge +1

Heb in Duitsland in lokale treinen vaak gezien dat er mensen (vaak daklozen) door de trein gaan die nog even stilstaat voor vertrek en in de prullenbakken in de trein kijken of er iets te halen valt. Zelfs een keer in Düsseldorf iemand gezien met een karretje achter zich aan, vol flesjes en blikjes. 

Sommigen kunnen daarvan rondkomen en er ook een BahnCard100 van betalen.

Reputatie 7
Badge +4

Heb in Duitsland in lokale treinen vaak gezien dat er mensen (vaak daklozen) door de trein gaan die nog even stilstaat voor vertrek en in de prullenbakken in de trein kijken of er iets te halen valt. Zelfs een keer in Düsseldorf iemand gezien met een karretje achter zich aan, vol flesjes en blikjes. 

Sommigen kunnen daarvan rondkomen en er ook een BahnCard100 van betalen.

Het lijkt me niet het publiek dat met een Bahncard 100 reist. ;-)

Ik zie dit inderdaad vaker gebeuren door schoonmakers. Omdat er nu statiegeld op flessen en blikjes is, proberen zij het geld in eigen zak te steken door de vuilnisbakken te doorspeuren voor flesjes en blikjes. Dan kan je natuurlijk geen concurentie gebruiken in de vorm van daklozen of reizigers. Jammer dat de schoonmakers dan vaak kiezen voor agressie. Dit heb ik helaas op Utrecht Centraal vaker gezien. 

Vaak lopen deze mensen (zowel schoonmakers, maar ook reizigers en daklozen) rond met allerlei attributen zoals handschoenen, grijpers en hele zakken om alle vuilnisbakken te doorspeuren. Melding ooit eens gemaakt bij V&S erover, schijnen zij niks tegen te mogen doen want het geeft volgens die betreffende medewerker geen overlast. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel grappig dat nog niemand de vraag heeft beantwoord van wie een statiegeldflesje of -blikje is dat zich in een afvalbak bevindt. Degene die het statiegeld heeft betaald heeft afstand gedaan. Maar is degene die het object uit de bak haalt de nieuwe eigenaar? En wie is gerechtigd om in de bakken te speuren?

Lijken me leuke vragen om eens uit te zoeken.

@iMark

Ik vermoed dat juridisch de eigenaar van de prullenbak ook de eigenaar van het blikje is geworden zodra dat in de prullenbak is gedeponeerd en dat is volgens mij ProRail. Maar zeker weet ik het niet.

Badge +3

@iMark

Ik vermoed dat juridisch de eigenaar van de prullenbak ook de eigenaar van het blikje is geworden zodra dat in de prullenbak is gedeponeerd en dat is volgens mij ProRail. Maar zeker weet ik het niet.

Wel interessant, want wie is de eigenaar als ik iemand’s portemonnee jat en die in een afvalbak gooi?

Of wat als ik mijn sleutelbos per ongeluk in een afvalbak gooi? Lijkt me dat ik dan nog steeds de eigenaar ben, want het was niet de bedoeling om daar ‘afstand van te doen’.

Bij een flesje of blikje neem ik er wel afstand van, en mag iedereen met toegang tot die afvalbak ermee doen wat men wil. Als ik het bovenop een afvalbak zet of op de grond gooi hetzelfde, eigenaar is degene die het in handen krijgt.

Iets uit een prullenbak vissen is niet strafbaar, stategeldbonnetjes uit een donatiebox (meestal voor voedselbank, Ronald McDonald o.i.d.) vissen natuurlijk wel.

@iMark

Ik vermoed dat juridisch de eigenaar van de prullenbak ook de eigenaar van het blikje is geworden zodra dat in de prullenbak is gedeponeerd en dat is volgens mij ProRail. Maar zeker weet ik het niet.

Wel interessant, want wie is de eigenaar als ik iemand’s portemonnee jat en die in een afvalbak gooi?

Of wat als ik mijn sleutelbos per ongeluk in een afvalbak gooi? Lijkt me dat ik dan nog steeds de eigenaar ben, want het was niet de bedoeling om daar ‘afstand van te doen’.

Het verschil is inderdaad dat je bij een blikje de intentie hebt er afstand van te doen en bij die portemonnee en sleutels niet.

 

Iets uit een prullenbak vissen is niet strafbaar, stategeldbonnetjes uit een donatiebox (meestal voor voedselbank, Ronald McDonald o.i.d.) vissen natuurlijk wel.

Of het strafbaar is om in de prullenbak te vissen weet ik niet, ik ben geen jurist. Ik zou me kunnen voorstellen dat de huisregels het verbieden.

Voor schoonmakers is het wat anders, zij worden betaald om de prullenbakken te legen en niet om in de baas zijn tijd afval te scheiden om prive geld bij te verdienen. Die zijn volgens mij dus sowieso in overtreding tenzij de baas hun expliciet toestemming heeft gegeven om het wel te doen.

Badge +3

Ook interessant, want als je flesjes en blikjes niet scheidt (wat de baas dan zelf zou moeten doen) gaat het natuurlijk allemaal in een ‘trash compactor’ en dat is in feite geld vernietigen.

Deurne, maar toen zat er nog geen statiegeld op.

 

Reputatie 6
Badge +2

Ook interessant, want als je flesjes en blikjes niet scheidt (wat de baas dan zelf zou moeten doen) gaat het natuurlijk allemaal in een ‘trash compactor’ en dat is in feite geld vernietigen.

Het komt ten goede aan de Stichting Uitvoeringsorganisatie Statiegeld. Die heeft het statiegeld ontvangen, maar hoeft het niet terug te geven.

@Robert B

Het uitsorteren van alle afvalbakken kost de baas veel meer aan extra salaris voor de schoonmaker (kost veel extra tijd) dan dat er aan statiegeld boven water komt. En zeker als de schoonmaker het statiegeld in zijn eigen zak steekt..

Het doel van de statiegeldregeling is niet afvalscheiding maar voorkomen dat blikjes als zwerfafval gedumpt worden. Als ze in de afvalbak gaan is het goed genoeg.

Als je het voor afvalscheiding zou willen doen kan dat maar dan zou het statiegeld veel hoger moeten worden om de scheidingskosten te kunnen betalen.

 

Het komt ten goede aan de Stichting Uitvoeringsorganisatie Statiegeld. Die heeft het statiegeld ontvangen, maar hoeft het niet terug te geven.

Het is ook ingecalculeerd dat een bepaald percentage van het statiegeld niet geïnd wordt. Daar worden de inzamelingskosten van betaald.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.parool.nl/amsterdam/overlast-in-amsterdam-door-run-op-statiegeld-dweilen-met-de-kraan-open~ba873f2b/

Blijkbaar moeten mensen nog leren dat ze statiegeldblikjes niet meer in de afvalbakken gooien. Wel moeilijk natuurlijk als generaties lang de norm is geweest dat je afval in de afvalbak moet gooien.

Hier een citaat uit het artikel:

“ “Het is dweilen met de kraan open,” zegt een woordvoerder van de NS. “Onze schoonmakers werken hard om de stations netjes te houden. Maar mensen trekken vuilniszakken kapot en laten alles op de grond liggen.”

Tegelijkertijd willen schoonmakers zelf ook extra bijverdienen door flesjes en blikjes uit vuilniszakken te vissen, zo merken schoonmaakbedrijven sinds de invoering van het statiegeld op kleine flesjes en blikjes. “Dat is niet de bedoeling,” laat een woordvoerder van Asito weten. Het schoonmaakbedrijf is verantwoordelijk voor het schoonhouden van onder andere Centraal Station.

“Het staat uiterst onprofessioneel als je eigen personeel in prullenbakken staat te graaien. Bovendien is het onveilig, want in die zakken liggen ook naalden en glasscherven. Personeel is er vaker op gewezen dat het verboden is en dat blijven we doen.” Vorige maand werden alle schoonmakers van het bedrijf er nogmaals schriftelijk op gewezen.” 

 

Ja iets wat je jaren doet wordt een gewoonte, zelf ben ik er ook nog totaal niet aan gewend en verkreukel rustig het blikje terwijl er statiegeld op staat tegenwoordig. En daarnaast is het natuurlijk ook de vraag of je als je een dagje weg bent met statiegeld flesjes/blikjes bij je wil gaan lopen tot je die ergens kunt inleveren.  Om zover te komen zullen er veel inleverpunten moeten komen want anders neem je die moeite niet zo snel denk ik. Ik althans niet.

Asito moet gewoon een extra regel opnemen dat er na 1 waarschuwing ontslag staat op het leegplukken van prullenbakken voor statiegeld door personeel. Hard maar het is blijkbaar weer nodig om ongewenst gedrag tegen te gaan.

En om tegen te gaan dat mensen dit gaan doen op de stations zou je het weer moeten toevoegen aan de huisregels maar daar dan ook weer op handhaven, maar helaas weten we allemaal hoe goed er gehandhaafd wordt op het rookverbod dus zal het weinig toevoegen in de praktijk.

Asito moet gewoon een extra regel opnemen dat er na 1 waarschuwing ontslag staat op het leegplukken van prullenbakken voor statiegeld door personeel. 

Ze kunnen al moeilijk aan voldoende personeel komen dus dat zal weinig indruk maken. Daarnaast is het maar zeer de vraag of ontslag in dat geval stand houdt bij de rechter aangezien het op zich geen strafbare activiteit is 

Het is net zoiets als dat NS conducteurs dreigt met ontslag omdat ze weigeren kaartjes te controleren.

Reageer