Skip to main content
beantwoord

fietskluis- incasso: ik werd gebeld vandaag

• 20 februari 2025
  • 7 reacties
  • 241 Bekeken

Dag,

ik werd gebeld over het overstappen naar automatische incasso. De “NS” medewerker beweerde dat ik VOOR 28 februari alles moet invullen, anders stops mijn kluisabonnement automatisch. Dat stond NIET in de email van de NS.

Is dit oplichting? of een echte NS medewerker? 

Weet iemand het antwoord?

Mvrgr

RoNo

Beste antwoord door Robert B

Als die 28 februari in de mail ontbreekt en iemand namens de NS je persoonlijk belt om de automatische incasso vóór die datum te regelen (via het eerder toegezonden formulier) dan lijkt me daar weinig mis mee, ook al staat er in de mail iets over 15 april.

Ik denk dat men graag 6 weken ‘verwerkingstijd’ wil hebben voor die formulieren, dus ik betwijfel of ze op 1 maart spontaan het slot van je kluis zouden vervangen 🙄

Edit: je krijgt een sticker op je kluis…

Overigens sturen bedrijven en instanties sinds 1 maart 2023 geen acceptgiro’s (tekst in de mail) meer, dat is tegenwoordig een betaalverzoek (meestal met QR-code) 🤣

Bekijk origineel

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 20 februari 2025

Goedemiddag RoNo. Welkom bij de NS Community.

Dit verzoek komt niet vanuit “onze” tak van de klantenservice, dus ik kan nog geen definitief antwoord geven op de vraag of dit echt NS was.
Het is echter wel een bijzondere vorm van eventueel phishing, want hoe moet iemand weten dat je een fietskluis hebt.

Wat stond er wél in de e-mail waarnaar je refereert?

• Sprinter
  • 20 februari 2025

onderstaand de emaiil die ik van de NS hierover ontving:

“Beste ,

Graag willen we u op de hoogte brengen van een verandering in de voorwaarden van uw fietskluis abonnement voor kluis B3.

Overstap naar automatische incasso
Vanaf 15 april gaat uw fietskluis abonnement over naar betaling via automatische incasso; de automatische incasso wordt uitgevoerd door NS Reizigers B.V.

Heeft u recent een acceptgiro ontvangen of ontvangt u deze in de komende periode, dan dient u deze te betalen.
U betaalt pas per ingang van het volgende contractjaar per automatische incasso. Er verandert verder niets in het gebruik van uw abonnement en fietskluis.

• Sprinter
  • 20 februari 2025

niemand kan weten dat ik een fietskluis heb (hij wist zelfs waar exact, op welk stationnetje), tenzij gegevens ergens zijn gehackt…………...

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 20 februari 2025

Bedankt voor de toevoeging. Wat dient er ingevoerd te worden? Is er een formulier bijgeleverd? Tot zover ziet dit er inderdaad uit als correspondentie vanuit NS. 
De afdeling die gaat over NS Fiets is een aparte tak, niet specifiek opgeleid als klantenservicemedewerkers, dus misschien dat er in die zin wat tact ontbrak bij de persoon in kwestie. Excuses daarvoor.

• Sprinter
  • 21 februari 2025

ja er zay een formulier bij, en dat werkte prima. Ik maak me nu zorgen dat gegevens zijn gelekt en een scam-persoon mij belde om gegevens over incasso op te vragen. Dat kan dus ook bij anderen gebeuren.

Vandaar mijn melding maar ook mijn vraag: HOE kom ik in contact met deze afdeling (fietskluisverhuur)?

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 21 februari 2025

Je kan deze afdeling bereiken door ons te bellen op 030-75 15 155 en de stappen voor de fietskluis te volgen. Hopelijk kan je op die manier wat meer duidelijkheid krijgen. :) 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 21 februari 2025

Als die 28 februari in de mail ontbreekt en iemand namens de NS je persoonlijk belt om de automatische incasso vóór die datum te regelen (via het eerder toegezonden formulier) dan lijkt me daar weinig mis mee, ook al staat er in de mail iets over 15 april.

Ik denk dat men graag 6 weken ‘verwerkingstijd’ wil hebben voor die formulieren, dus ik betwijfel of ze op 1 maart spontaan het slot van je kluis zouden vervangen 🙄

Edit: je krijgt een sticker op je kluis…

Overigens sturen bedrijven en instanties sinds 1 maart 2023 geen acceptgiro’s (tekst in de mail) meer, dat is tegenwoordig een betaalverzoek (meestal met QR-code) 🤣

Reageer