OV-fiets verdwenen, NS vraagt om valse aangifte | NS Community
beantwoord

OV-fiets verdwenen, NS vraagt om valse aangifte

  • 28 December 2019
  • 29 reacties
  • 1547 Bekeken

Ik heb anderhalve maand geleden per e-mail te horen gekregen dat mijn reeds ingeleverde OV-fiets niet is uitgecheckt en niet is aangetroffen op de door mij opgegeven locatie.

Na contact met de klantenservice, kreeg ik te horen dat ik eerst aangifte moet doen bij de politie.

Depolitie geeft aan dat niet ik maar de NS aangifte kan doen, omdat het hun fiets is en er op mij geen strafbaar feit is gepleegd. Zij adviseerden advies te vragen aan het juridisch loket.

Het juridisch loket bevestigt het standpunt van de politie.

De NS blijft  volhouden dat ik aangifte moet doen, en weigeren zelf contact met de politie te hebben hierover.

De politie heeft vervolgens de zaak van mij overgenomen. Zij hebben contact gehad met de NS, en vervolgens camerabeelden opgevraagd.

DeNS geeft aan geen camera's op de locatie te hebben, dus hebben verwezen naar de gemeente.

De gemeente heeft ook geen camera's op de locatie, dus verwijzen terug naar de NS.

De politie heeft zojuist contact met mij gehad dat de NS nu overal van op de hoogte is, en er helaas geen camerabeelden zijn om mijn onschuld te bewijzen. Ze hebben mij gevraagd contact met de NS op te nemen om het verder af te handelen, en hebben een contactpersoon en dossier-nummer doorgegeven voor het geval ik weet naar de Politie verwezen word.

Ik heb zojuist met de NS gebeld en uitgelegd wat er gebeurd  is. Ik kan niet bewijzen dat ik de fiets heb ingeleverd. Wel kan ik een verlaging van de boete krijgen als ik een proces verbaal toestuur. Ik heb heb aangegeven dat de politie bevestigt dat ik dat niet kan krijgen, omdat ik hier geen aangifte van kan doen. Ook heb ik de gegevens van het contactpersoon bij de politie doorgegeven, maar de NS wil geen contact met de politie opnemen. De klantenservice belt mij maandag terug, maar gaf al aan dat ze mij waarschijnlijk niet kunnen helpen.

Ik word nu al anderhalve maand van het kastje naar de muur gestuurd, de politie wil graag helpen, maar de NS wil er niets van weten.

Afgezien van het feit dat ik gek zou zijn als ik de politie camerabeelden op laat vragen als ik niet 100% zeker weet dat ik de fiets heb ingeleverd, geeft de NS als enige optie dat ik een (valse) aangifte moet doen (ja, dat is strafbaar),  weigeren hierover contact te hebben met de politie, en bieden als alternatief aan het na te vragen, waarna ik na een paar dagen opnieuw van een andere medewerker krijg te horen dat ik aangifte moet doen.

Er is zelfs al een klantenservice-medewerker geweest die heeft geadviseerd om de valse aangifte maar online te doen, omdat de politie het dan niet kan weigeren.

Ik hoop dat hier iemand is die samen met mij een oplossing kan vinden op deze absurde situatie.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 29 December 2019, 11:37

Bekijk origineel

29 reacties

Dat kan uiteraard altijd, maar doorgaans vragen zij deze enkel op in uitzonderlijke gevallen van diefstal. Ik betwijfel of zij er in dit geval tijd in zullen steken.

Ik ga het in ieder geval proberen, 250 euro voor iets wat buiten mijn verantwoordelijkheid ligt is in mijn ogen diefstal 

Ik heb anderhalve maand geleden per e-mail te horen gekregen dat mijn reeds ingeleverde OV-fiets niet is uitgecheckt en niet is aangetroffen op de door mij opgegeven locatie.

@Bruce tip, ga eens op een rustig moment, als dus (bijna) alle huurfietsen er zijn, eens kijken in de stalling of de fiets er echt niet is. Ik dacht te Amersfoort, speelde dit ook, bleek de fiets er gewoon te staan.

Ook bizar, dat je die fiets dan zelf moet gaan zoeken!

Ik ben zojuist gebeld door de klantenservice NS.

Ze gaven aan dat de vorige medewerkers waarschijnlijk niet goed hebben gekeken, en dat de fiets op een depot staat. Alles is dus in orde, alleen duurde het 1,5 maand voordat iemand daar achter was.

Als ik niet 10x had gebeld, was hier dus waarschijnlijk niemand achtergekomen en had ik gewoon een boete ontvangen.

Heb je nog iets van schadevergoeding gekregen voor het ongemak?

 

Reageer