Skip to main content

Alles over de Railpocket


Slidestops
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
Het is al vaker gevraagd wat wij als conducteur zien bij controle of er worden vragen gesteld over de railpocket. Daarom dit topic, om even alles in een keer te bundelen.


In dit voorbeeld zie je mijn BusinessCard.
Bij controle het eerste scherm:


Plaats van check-in, producten op de kaart, klasse, tijdstip checkin. Rechts onder zie je de service-knop; waar we de volgende schermen mee kunnen openen. Midden onder de registreer afwijking knop, waar we bij Business Cards een afwijkende klasse kunnen registreren.
Wat we verder kunnen zien:


Check in en producten gespecificeerd en geldigheidsduur van producten

wat gegevens van de klant en kaart

of de kaart geblokkeerd is, het saldo, automatisch opladen actief en details over opladen zoals datum, locatie en bedrag

reishistorie met details

Voorbeeld van een passagepas:


Opvallend het grote rode vlak wat aangeeft dat de kaart niet geldig is.

44 reacties

Sivan NS
  • Oud moderator
  • 7309 reacties
  • 24 mei 2017
Ik heb er even een sticky topic van gemaakt. Handig!

Henk_NL
  • 7126 reacties
  • 24 mei 2017
Uit een eerder topic van mij, activiteiten bij een andere vervoerder:


Trein-Dario
Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4379 reacties
  • 24 mei 2017
Railpockets zijn cool. 😃

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 24 mei 2017
Geweldige info en super bedankt dus @Slidestops !

@Henk_NL je topic was te diep gezonken dus zag ik dat niet zo snel terug. Maar goed dat het weer even een 'bump' heeft gekregen. Daar zijn forums voor 🙂

Denice NS
  • Oud Moderator
  • 4585 reacties
  • 24 mei 2017
Gaaf! Erg leuk om eens te kunnen zien wat jullie zien 🙂

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 24 mei 2017
Denice NS schreef:
Gaaf! Erg leuk om eens te kunnen zien wat jullie zien :)

Voor hoeveel uur per week moet ik webcare/klantenservice medewerker worden om ook zo'n abonnement te krijgen?

  • 0 reacties
  • 24 mei 2017
Robert B schreef:
Denice NS schreef:
Gaaf! Erg leuk om eens te kunnen zien wat jullie zien :)

Voor hoeveel uur per week moet ik webcare/klantenservice medewerker worden om ook zo'n abonnement te krijgen?


Beetje on topic blijven kan geen kwaad.

Slidestops
  • Auteur
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
  • 24 mei 2017
Ik dacht ik zal nog eens mijn persoonlijke ov-chipkaart pakken. Is wel grappig, want daar staat geen reisrecht op schijnbaar, geeft gelijk leuke plaatjes en uitleg.


Buiten het de voor zichzelf sprekende rode tekst, zie je hier de registreer afwijking knop niet. Die zie je alleen voor BusinessCards.

Zoals je ziet, verlopen product (DalVoordeel) en geen "Reizen op saldo vol tarief". Er staan dus geen geldige producten op deze kaart en ik kan deze niet bij NS gebruiken zonder hem te activeren.

Hier weinig nieuws, alleen de klasse ontbreekt door het ontbreken van ROS Vol tarief.

Dit keer met saldo, je ziet hier dat als je bij NS oplaad, je wél de locatie te zien krijgt, ergens anders zie je alleen bij welke vervoerder (automaat)

Als laatste de reizen bij een andere vervoerder, hier zie je dat bij inchecken €4,- wordt afgehouden, het andere bedrag is de daadwerkelijke prijs van de rit. Zoals bij de vorige foto, je ziet alleen met wie ik gereisd heb, maar verder niet waar, of met welk product van de andere vervoerder.

Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7986 reacties
  • 24 mei 2017
He, onze railpocket kan meer he Slidestops 😉. Dit is alleen ons controleprogramma MCLValid. We hebben er nog een ander programma op waar oa reisplanner, tellingen kunnen doen. Ook materieel agenda's, agressiemeldingen doen we ermee.

Zodra we nieuwe apparatuur krijgen wordt het controleprogramma idd afgesplitst van het andere programma.

Slidestops
  • Auteur
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
  • 24 mei 2017
Ja ik weet niet in hoeverre dat gedeeld mag worden. De MCL is expliciet vrijgegeven dat er foto's van gemaakt mogen worden (door reizigers) dus ik ben voorzichtig met alles te delen 🙂

Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7986 reacties
  • 24 mei 2017
Ik geef je zo gelijk hoor. Dacht, zal het toch ff algemeen benoemen. Ben benieuwd naar de opvolger. Zal in grote lijnen hetzelfde zijn qua MCL.

Slidestops
  • Auteur
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
  • 25 mei 2017
Nieuwe nog niet gezien?? Heb er al eventjes mee gewerkt zelfs (kwam n ambassadeur tegen)

Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7986 reacties
  • 25 mei 2017
Ja hoor. Wel gezien, nog niet mee gewerkt.

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 27 juli 2017
Wat ik me afvraag, wat ziet de railpocket wanneer er een QR-Code uit de NS Xtra app gescand wordt of een uitgeprint ticket?
Welke informatie is er dan beschikbaar?

Slidestops
  • Auteur
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
  • 27 juli 2017
Privéinformatie van die persoon, zoals naam en dergelijke 🙂 dus die ga ik niet zo online zetten haha

Maar in het eerste scherm:
Traject
Geldigheid
Nogmaals traject + vervoerder (en evt een via station)
Naam reiziger
Volwassene/kind
Laatste vorige controle tijdstip.

In het 2e scherm kan je dan nog wat meer opvragen 🙂

Henk_NL
  • 7126 reacties
  • 27 juli 2017
Even uit m'n hoofd de basisinformatie die in de code beschikbaar is:

Productsoort (dagretour etc.), klasse, routedetails (via, specifieke vervoerder oid), informatie reiziger (naam) en vanuit de backend komt nog het tijdstip van eerdere controle.

Waarom staat dat "Taal: NLD" er ? Zijn er nog andere smaakjes dan ?

Was dat bedoeld als een soort van service voor de conducteur ? Dat hij weet dat hij in een andere taal moet gaan praten ?

Slidestops
  • Auteur
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
  • 28 juli 2017
Eerlijk gezegd, geen idee! Ik kijk zo weinig in dat scherm; alleen bij UvB of op vraag van een klant (saldo oid). Ik heb volgens mij nog nooit iets anders gezien als NLD.

Henk_NL
  • 7126 reacties
  • 28 juli 2017
Er zit wat "rommel" op de OV-chipkaart, ooit bedacht voor allerlei wilde plannen die men ermee had, zoals betalen in winkels op stations e.d. Daardoor zijn er wat velden aanwezig zonder duidelijke functie. Volgens mij is dit een overblijfsel van de wens om kaartautomaten, paaltjes, et cetera automatisch de juiste taal te laten gebruiken.

Laurens Löbel
Leuk!

Maar er verschijnt geen foto van de abonnementhouder?

Slidestops
  • Auteur
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8988 reacties
  • 7 juni 2019
Dat klopt, ook bij het nieuwe apparaat niet. De foto staat op de chipkaart en die wordt bekeken 🙂

De foto staat waarschijnlijk ook op de chip, zeker ? Op mijn eID (Belgische identiteitskaart) staat die overduidelijk in de chip. Als die kaart voor toegangscontrole wordt gebruikt, dan zie je mijn voorgevel ineens op het scherm.

Zou wat zijn voor nieuwe incheckpaaltjes. 😎

Waarom heeft SlideStops' kaart geen reisrecht ? NS-personeel krijgt toch sowieso overal gratis reizen ?

Henk_NL
  • 7126 reacties
  • 7 juni 2019
Staat niet op de chip, veel te weinig ruimte voor bij dit type 🙂

Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7986 reacties
  • 7 juni 2019
Slidestops en ik hebben gewoon een geldige Business Card. De foto met geen Reisrecht bleek een andere persoonlijke OV van Slidestops te zijn geweest, voordat ie bij NS kwam gok ik zo 😉.