Skip to main content
beantwoord

Welk abonnement voor 11 jarige middelbare scholier?

• 23 januari 2025
  • 8 reacties
  • 135 Bekeken

Dag allemaal, een vraag. Ons kind gaat na de zomer met de trein naar de middelbare school. Nu is KidsVrij alleen te gebruiken als er iemand van 12 jaar of ouder meereist. Dat was ik niet van plan ;-) Daarom zullen we de portemonnee moeten trekken. De vraag is alleen: met welk type treinkaart? Ik kom met de keuzehulp uit op Traject Vrij. Dat is op jaarbasis goedkoper dan 5x per week (40 weken per jaar) in- en uitchecken voor de retour. Nu vraag ik mij af: is Traject Vrij inderdaad de meest slimme keuze en kun je die opzeggen als het schoolvakantie is? Dus tijdelijk stopzetten en daarna weer activeren? Met name voor de zomerperiode lijkt me dat wel zo handig. Ik hoor het graag, ook als er andere tips zijn! Bedankt! 

Beste antwoord door Momo

Een 11 jarige kan nog gebruik maken van een Railrunner. Die moet dan wel per dag gekocht worden. Kost €2,50 voor een hele dag. Wanneer dit kaartje als een eenmalige chipkaart wordt gekocht bij een automaat is er wel een toeslag van €1,50. Bestel het daarom als een e-ticket of laad het op een OV-chipkaart bij de kaartautomaat. Vanaf 12 jaar kan dit niet meer en is wel een abonnement nodig.

Bekijk origineel

8 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2584 reacties
  • 23 januari 2025

Met NS Flex kunt u 1x per maand uw abonnement wijzigen.

In uw geval zou u dan op de laatste schooldag het abonnement kunnen wijzigen naar NS Flex Basis (= geen abonnement), en voor de eerste schooldag weer terug wijzigen naar NS Flex Altijd Vrij. Dit kan allemaal via Mijn NS.

De wijziging gaat direct in op de dag van de wijziging.

Wijzigt u uw abonnement op 13 februari, dan kunt u het abonnement pas weer wijzigen op 13 maart.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16579 reacties
  • Antwoord
  • 23 januari 2025

Een 11 jarige kan nog gebruik maken van een Railrunner. Die moet dan wel per dag gekocht worden. Kost €2,50 voor een hele dag. Wanneer dit kaartje als een eenmalige chipkaart wordt gekocht bij een automaat is er wel een toeslag van €1,50. Bestel het daarom als een e-ticket of laad het op een OV-chipkaart bij de kaartautomaat. Vanaf 12 jaar kan dit niet meer en is wel een abonnement nodig.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9259 reacties
  • 23 januari 2025

Hallo Mar10ne en welkom bij de NS Community,

Op welk traject gaat je zoon of dochter dagelijks reizen? Wellicht is een Railrunner voordelig zoals Momo hierboven aangeeft.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 3639 reacties
  • 23 januari 2025

Het maakt best wel uit over welk traject uw kind gaat reizen. Even aangenomen dat uw kind 12 is en dus niet meer met Railrunners kan reizen (want dat zal zeker tot 12 goedkoper zijn). Bij een vrij kort traject kan het ook interessant zijn Dal Vrij te nemen en dan te accepteren dat er regelmatig 's ochtends betaald moet worden. Een scholier zal zeker in de eerste jaren namelijk bijna altijd wel vóór 16u weer inchecken op de terugweg. En met Dal Vrij kan ook gereisd worden buiten het vaste traject.

Reist uw kind maar 3 dagen in de week, dan is Altijd Voordeel weer voordelig.

Kortom, we kunnen nog iets beter helpen op basis van het te reizen traject.

Aantekening: u doet er goed aan uw kind van 11 een bewijs van leeftijd mee te geven. Anders kan het zomaar zijn dat een conducteur denkt dat er misbruik wordt gemaakt van de goedkope railrunner.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30139 reacties
  • 24 januari 2025

Naar een middelbare school zal geen wereldafstand zijn.

Als Taject Vrij dus meer dan 50 euro per maand kost, dan zijn 20 Railrunners (4 weken en 5× per week) goedkoper.

Met 11 jaar naar de middelbare school is ook wel apart, en scholen voor hoogbegaafde kids hebben daar meestal wel regelingen/potjes voor.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16579 reacties
  • 24 januari 2025

Het goedkoopste Traject Vrij abonnement op een NS traject is €64,10 per maand. Het goedkoopste is dacht ik nog steeds Hardinxveld Blauwe Zoom - Sliedrecht met QBuzz, dat is €33. En volgens mij kom je bij andere vervoerders niet onder de €50, of ik moet er ergens eentje gemist hebben. Zolang het kind nog 11 jaar is, is een RailRunner, op de uitzondering van QBuzz na, dus voordeliger, helemaal als er bv vanwege een feestdag minder schooldagen in een maand zijn. Je zal alleen voor iedere dag weer een kaartje moeten kopen ipv alleen maar in en uitchecken met het abonnement. Dat is iets wat, gezien wat klachten hier op de community, ouders niet altijd heel fijn vinden. 

Vanaf 12 jaar kan geen RailRunner meer gebruikt worden en zal een Traject Vrij het voordeligst zijn, al kan het natuurlijk geen kwaad om het traject te weten en het na te rekenen.

De vraag wat betreft Traject Vrij was vooral of dit tijdens vakanties op te zeggen is. Dat kan, ieder NS Flex abonnement kan na 1 maand worden gewijzigd naar Flex Basis (geen abonnementskosten) en kan vervolgens na de vakantie weer worden gewijzigd naar Traject Vrij (of ieder ander abonnement), ook binnen een maand. Dat kan niet alleen met de zomervakantie, maar ook met de andere schoolvakanties. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16579 reacties
  • 24 januari 2025
Robert B schreef:

Met 11 jaar naar de middelbare school is ook wel apart, en scholen voor hoogbegaafde kids hebben daar meestal wel regelingen/potjes voor.

Misschien een vroege leerling en wordt het kind al redelijk snel in het eerst jaar 12. Maakt verder niet uit, maar zolang het kind nog 11 jaar is zou ik ervan profiteren door RailRunners te gebruiken. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2584 reacties
  • 24 januari 2025

Ik was 12 toen ik aan de middelbare begon, 11 is dus helemaal niet zo gek.

Reageer