Wordt het niet tijd om het aanbod van treinkaartjes en tarieven in deze tijd volledig op de schop te gooien? De afgelopen jaren zijn er nogal wat producten op de markt gekomen om reizigers de trein in te lokken. En nu er een 'lockdown' is blijkt maar weer dat het buisenessmodel van goedkope kaartjes een risicovolle onderneming met grote gevolgen lijkt te zijn. Treinen vullen met studenten, ouderen, kinderen, weekend- en dalvrij, etc., etc. tegen spotprijzen hebben door een overvloed aan mensen de trein tot een Kruidvat gemaakt. Dus ook de Kruidvattickets zijn evenals de combinaties die aangeboden worden in het blad Spoor in deze crisistijd onwenselijke producten. Met de aankomende spoedwet voor het komende jaar is het misschien verstandig om gedurende de intelligente lockdown reizigers te laten betalen op basis van de afgelegde kilometers. Het FB groepsretour is enige tijd terug al in de ban gedaan. Wat let de NS om bijvoorbeeld kidsvrij in de ban te doen? Als oudere kun je helemaal tegen afbraaktarieven reizen??? De 1e klas is 70% duurder is vaak het argument, maar laten we eerlijk zijn. Dat is echt niet het geval. Zelf betaalde ik als forens nog geen 100 euro in de maand om dalvrij in de 1e klas te kunnen treinen naar believen. Wil de NS de bezetting in de trein omlaag brengen om het virus tegen te gaan, dan lijkt het mij raadzaam om al die spotgoedkope reisopties te beperken. De druk op het personeel om te handhaven zal dan afnemen en dat lijkt mij gezien de omstandigheden een prima idee. Opsporingsambtenaren kunnen in deze tijd niet voldoen aan de voorgeschreven trainingen als het om het toepassen van geweldsmiddelen gaat. Dat ze straks wel de beschikking krijgen over een knuppel om het komende jaar te handhaven kan verkeerd uitpakken als reizigers met zéér goedkope kaartjes op hun strepen blijven staan. En verders. Geen idee wat grote bedrijven betalen om hun personeel met het OV te laten reizen, ook daar zal vast het één en ander mogelijk zijn om de bezettingsgraad omlaag te brengen. Dus pas de tarieven zo aan dat de reizende klant grotendeels de kosten voor het reizen zal betalen. En als de beperkingen en de spoedwet afgeschaft zijn, het virus geen risico meer is, kijk dan naar eventuele mogelijkheden om het OV weer aantrekkelijk te maken.
In de praktijk zal het wel loslopen waarschijnlijk, maar als er gesproken wordt over waarom mensen de trein momenteel laten voor wat het is, dan is dat voor mij de gedachtegang. Vooral het laatste stuk naar huis (geen NS) loopt in de zomer ‘s avonds bij mooi weer vol met studenten uit de stad na een gezellige avond. Het is aan het einde van de rit teveel onzekerheid om een project voor langere tijd aan te kunnen nemen, en zodoende de keuze om het niet te doen.
Ben je sinds de sticker maatregel is ingegaan nog wel met de trein geweest? De signalen die ik zo opvang is dat het intussen al wel iets drukker is als daarvoor maar dat de maximum capaciteit nog ruim voldoende is voor het aanbod, uitzonderingen daargelaten. Maar ik denk niet dat jij voor zakelijke doeleinden bv in het weekend naar Zandvoort zal gaan.
Ik rij zelf veel in de randstad en zie dat de treinen drukker worden maar nog niet alle gestickerde plaatsen zijn bezet. De sprinters laten een grotere drukte zien t.o.v. de IC treinen. Ook richting het Noorden van het land zie ik hetzelfde beeld.
Vandaag op Utrecht CS ook weer gezien dat het daar ook drukker aan het worden is t.o.v. 2 weken geleden.
Langzaam gaan de mensen weer met de trein, als de corona cijfers verder dalen en er geen opleving komt de komende weken denk ik dat steeds meer mensen de trein weer pakken.
En alle berichtgeving omtrent alleen noodzakelijke reizen en de beperking komt allemaal vanaf Den Haag, ook dat we weer met nagenoeg de gehele dienstregeling moeten rijden is een besluit van de overheid. Dat de overheid dan mee moet betalen omdat het niet kostendekkend is lijkt me logisch.
Als het kostendekkend moet zal misschien de helft van de treinen maar rijden, met als gevolg langere reistijden doordat je minder overstap mogelijkheden hebt.
Verder moet ik zeggen dat de mondkapjes voor veel reizigers inmiddels wennen, ik zie nu minder reizigers die het kapje niet op hebben in de trein of niet juist op hebben als ik langs de trein loop.
Het CDA meldt dat de Tweede Kamer wil dat de vervoerders komen uitleggen waar het geld van die 1.5 miljard compensatieregeling aan besteed gaat worden. De vrees bestaat dat het "gratis geld" wordt wat op dit moment helemaal niet nodig is.
Ik krijg het gevoel dat er in de Kamer vraagtekens worden gezet bij verzoek van Stientje van Veldhoven aan het OV om de volledige dienstregeling te gaan rijden terwijl voor alleen het meest noodzakelijke vervoer misschien 1/3 deel of de helft van de treinen en bussen ook voldoende is.
Het CDA kan beter aan het kabinet vragen welke afspraken er zijn gemaakt met de vervoerders. Het CDA blaft naar de verkeerde boom. Maar daar zijn er meer van.
Ik ben een stuk optimischer geworden nu er in politiek Den Haag aan de financiële bel wordt getrokken en het besef begint te komen dat het zo financieel niet verder kan met het OV.
Als je kijkt wat de belastingbetaler dit jaar aan het OV betaalt:
- 1 miljard voor de OV-studentenkaart
- 1.5 miljard jaarlijkse subsidie voor stads/streekvervoer
-.1.5 miljard compensatieregeling corona
- 0,5.miljard NOW-regeling 2e kwartaal
Hetgeen ook een rol zal spelen is dat de drukte op de autowegen in een rap tempo toeneemt. Ook zal de discussie omtrent de bezettingsgraad van vliegtuigen mogelijk een stimulerende werking hebben.
Met een redelijk tot goed test- en traceerbeleid behoeven versoepelingen niet tot grote problemen te leiden maar kunnen wel broodnodige kennis opleveren. Recente incidenten hebben wat dat betreft, ongewild, al de nodige stof tot nadenken gegeven.
Als men de drukte in de trein wil blijven beheersen kan men inderdaad het beste iets met de prijs van het treinkaartje doen.Met mogelijk als bijkomend voordeel dat de belastingbetaler tzt mogelijk een iets minder gepeperde rekening voorgeschoteld zal krijgen.
Ik krijg het gevoel dat het CDA een heel ander uitgangspunt heeft. Men wil daar, redenerend vanuit de corona situatie, dat het OV voor langere tijd uitsluitend gebruikt wordt voor echt noodzakelijke reizen en vervolgens de OV-capaciteit op de omvang van dat noodzakelijke vervoer aanpassen om zo de extra kosten voor de belastingbetaler te minimaliseren. Het doel is bij het CDA niet om het OV eindeloos met belastinggeld overeind te houden als er door de beperkingen langdurig vrijwel geen reizigers zijn.
Dat staat uiteraard haaks op wat Stientje van Veldhoven per 1 juni met het OV heeft afgesproken. Het lijkt erop op dat de vervoerskundige visie van I&M binnen het kabinet aan het botsen is met de financiële visie van Financiën. Het probleem is dat onduidelijk blijft wat de status is van de afspraken die vorige week door I&M met de OV-bedrijven gemaakt zijn en of daar überhaupt wel voldoende draagvlak voor is bij kabinet en Tweede Kamer.
Wat betreft de bezettingsgraad voor vliegtuigen vertelde een luchtvaartdeskundige vandaag dat nationale overheden daar niet over gaan omdat het daar om Internationale regels gaat. Het enige wat de overheid wel kan doen is een negatief reisadvies voor vliegreizen geven.
Vroeger toen ik jong was, nog niet al te lang geleden, ging ik met de fiets naar mijn school. Later met de brommer omdat dat stoer was. (Oké de afbeelding is van een scooter, maar ook in die tijd was een Honda C50 net als een Puch stoer.) De afgelegde afstand was trouwens hetzelfde en de tijdsspanne op een enkele reis van 10 km nagenoeg gelijk... Nu zie ik veel mensen gebruik maken van een elektrische fiets. Ook jongeren! De meeste ROC's zijn voor deelnemers goed te bereiken per e-bike. Oké, je kunt een regenbui tegenkomen. Maar om het OV te ontlasten lijkt het mij een prima plan om bijvoorbeeld de OV studentenkaart niet altijd 'verplicht' te verstrekken. Natuurlijk gun ik iedereen een waardevol diploma en is het fijn dat het merendeel van de jongeren of jong volwassenen heden ten dage beschikken over een MBO diploma. Zeker als je in ogenschouw neemt dat de certificering die vele ouders in het verleden wegens omstandigheden konden behalen beperkt was. Een LTS diploma, de Moedermavo, of de voorloper de MULO, etc. Tja met een beetje geluk en doorzettingsvermogen waren er in de jaren 80/90 voor een aanzienlijke groep de MEAO en de MTS. Toendertijd sprak men niet van studenten. Nee, dat waren gewoon leerlingen die op de fiets of brommer naar hun school gingen. Nu lijkt het misschien dat ik afdwaal, maar dat valt best mee.
(Wat??? Moet ik thuis af van het gas??? Alles op groene stroom vanwege het milieu??? Maar wat doe ik dan als er in de winter ooit de stroom een weekje uitvalt? )
Het OV is een belangrijk onderdeel van onze samenleving en voor een grote groep een gecreëerde basisbehoefte (s#it, waar is mijn mobiel. ), maar volgens mij niet de heilige koe.
Ik weet niet waar u woont maar buiten de Randstad zijn MBO Scholen vaak dun gezaaid en vele hebben dan ook nog maar een beperkt aantal opleidingen. Van sommige opleidingen zijn er maar één of twee per provincie, soms zelfs maar een paar in heel Nederland Een willekeurig voorbeeld: de opleiding voor tegelzetter (toch geen echt exotisch vak) kan maar op 12 plaatsen in Nederland, dat is gemiddeld maar één per provincie en dan krijg je behoorlijke reisafstanden.
Ik woon zelf in Den Bosch en hier komen leerlingen van het MBO tot afstanden van 50 km zoals.de Betuwe, de regio Uden, de regio Tilburg-Breda, het Land van Heusden-Altena, etc. Wat u wellicht over het hoofd ziet is dat er sinds uw jeugd een flinke contentatie van het beroepsonderwijs op een beperkt plaatsen heeft plaatsgevonden.
Daarnaast is het probleem bij het OV op dit moment niet dat er te veel reizigers zijn maar te weinig. Treinen en bussen zijn grotendeels leeg.
Wat betreft de bezettingsgraad voor vliegtuigen vertelde een luchtvaartdeskundige vandaag dat nationale overheden daar niet over gaan omdat het daar om Internationale regels gaat. Het enige wat de overheid wel kan doen is een negatief reisadvies voor vliegreizen geven.
Begrijp dat de sector graag wil doen geloven dat internationale regels, zoals door ICAO opgesteld, leidend zijn. Luchtvaartmaatschappijen dienen, bij mijn weten, echter te voldoen aan alle nationale voorschriften voor de toelating, verblijf en vertrek van passagiers.
Ware dit niet zo, zou de IATA zich niet alle moeite hoeven te getroosten om het ICAO protocol door alle overheden wereldwijd overgenomen te krijgen.
Naar verwachting zal komende dagen meer duidelijk worden en zullen we zien of de ontwikkelingen binnen de luchtvaartsector invloed gaan uitoefenen op het OV.
Het onderwijs is voor mij geen onbekende materie. Heeft een 'student' een ov kaart nodig, prima. Wil de NS de bezettingsgraad veranderen, dan is een aanpassing iets om over na te denken. Kan men met de fiets, dan is dat in deze tijd waarschijnlijk verstandiger.
Als er beperkingen zouden komen qua gebruik studentenreisproduct, dan zouden de onderwijsinstellingen toch voor een passende oplossing moeten/gaan zorgen?
Dat kan inderdaad een fiets zijn (tot 15 km meen ik?) of vervoer met taxibusjes eventueel in buitengebieden, maar goed dat is al standaard voor speciaal onderwijs.
Een mbo ‘student’ van 16 jaar oud op kamers sturen (en ga maar fietsen) is niet haalbaar natuurlijk.
Nu willen de ov-sector en reizigersclubs dat de Coronabeperkingen in het OV per 1 juli worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en Outbreak Management Team.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/597558815/beperkingen-ov-helemaal-opheffen
of zonder betaalmuur https://www.treinreiziger.nl/ov-per-1-juli-weer-voor-alle-reizen-ministerie-vraagt-advies
1 juli weer vrij reizen voor iedereen, 1 augustus weer fietsen mee en mondkapjes alleen als het te druk is om afstand te houden. Moet allemaal prima kunnen. En dan vanaf 1 september weer goedkope treinkaartjes plus eventuele andere maatregelen die nog over waren gebleven. Als het weer een beetje meezit dit najaar kan NS misschien zelfs nog gaan inhalen door mensen weer met leuke acties de trein in te lokken.
Het onderwijs is voor mij geen onbekende materie. Heeft een 'student' een ov kaart nodig, prima. Wil de NS de bezettingsgraad veranderen, dan is een aanpassing iets om over na te denken. Kan men met de fiets, dan is dat in deze tijd waarschijnlijk verstandiger.
Studenten die over korte afstanden reizen dragen nauwelijks bij aan de bezettingsgraad omdat ze maar heel weinig kilometers maken.
Daarnaast zijn dat voor NS de beste studenten omdat alle studenten hetzelfde bedrag per maand betalen. En het laatste wat NS zich op dit moment financieel kan veroorloven zijn nog minder reizigers. De treinen zijn al schrikbarend leeg.
1 juli weer vrij reizen voor iedereen, 1 augustus weer fietsen mee en mondkapjes alleen als het te druk is om afstand te houden. Moet allemaal prima kunnen. En dan vanaf 1 september weer goedkope treinkaartjes plus eventuele andere maatregelen die nog over waren gebleven. Als het weer een beetje meezit dit najaar kan NS misschien zelfs nog gaan inhalen door mensen weer met leuke acties de trein in te lokken.
Dat denk ik niet. Het zal vele jaren duren voor het aantal reizigers weer een beetje op peil komt. Voorlopig zullen de treinen vooral leeg blijven, wel of geen maatregelen.
Ik vraag me af of het al is voorgekomen dat alle stoelen bezet waren. Ik zat vanochtend weer ruim een uur in m'n eentje in een coupé. En dan zit je daar als gekke Henkie (sorry Henk_NL) met je mondkapje
Ja, de eerste dag van de mondmaskerplicht zag je beelden van de Belgische controleurs.
De plaatselijke ‘mrfreeze’ zat ook volledig alleen in de trein, maar toevallig zonder mondmasker. Had even geen zin om Henkie te zijn. En toen kwamen er twee kaartjesknippers, twee Securail-agenten en een cameraploeg binnen. En toen kreeg de plaatselijke ‘mrfreeze’ voor het oog van de Natie op zijn flikker.
Kwestie van het draagvlak er eens goed onderuit te trappen…
Tweede scène was iemand die in de stationshal van Antwerpen Centraal - bijnaam De Kathedraal - een koffie stond te drinken en vanaf 100m werd aangeschreeuwd door eentje van Securail dat mondmaskers verplicht zijn.
Nu willen de ov-sector en reizigersclubs dat de Coronabeperkingen in het OV per 1 juli worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en Outbreak Management Team.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/597558815/beperkingen-ov-helemaal-opheffen
of zonder betaalmuur https://www.treinreiziger.nl/ov-per-1-juli-weer-voor-alle-reizen-ministerie-vraagt-advies
De politiek wil niet langer blijven betalen voor vrijwel lege treinen en bussen en daarom desnoods inkrimping van het OV. Vandaar dat OV-bedrijven en vakbonden nu plotseling weer mensen in de trein willen hebben.
Er waren en zijn goede redenen om een capaciteitsplafond voor het OV te hebben. Dit ter bescherming van zowel personeel als reizigers.
Helaas heeft niemand een idee hoe er weer moet worden teruggekeerd naar een situatie waarin meer mensen gaan reizen. De ene maatregel heeft enorme consequenties maar de andere ook. Het is dan ook begrijpelijk dat er vraagtekens worden gezet bij de houdbaarheid van de huidige situatie.
Een groot probleem is dat inkrimping van de dienstverlening van het OV dat ook weer enorme consequenties heeft. Schrappen in het aanbod maakt het OV heel onaantrekkelijk, zeker in een periode waarin gezegd wordt dat we het OV zo min mogelijk moeten gebruiken. De mensen die het OV wel (moeten) gebruiken rekenen op eendienstregeling op het niveau van december 2019.
Nu willen de ov-sector en reizigersclubs dat de Coronabeperkingen in het OV per 1 juli worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en Outbreak Management Team.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/597558815/beperkingen-ov-helemaal-opheffen
of zonder betaalmuur https://www.treinreiziger.nl/ov-per-1-juli-weer-voor-alle-reizen-ministerie-vraagt-advies
De politiek wil niet langer blijven betalen voor vrijwel lege treinen en bussen en daarom desnoods inkrimping van het OV. Vandaar dat OV-bedrijven en vakbonden nu plotseling weer mensen in de trein willen hebben.
En wat te denken van het vooruitzicht van mogelijk stampvolle vliegtuigen die ongehinderd zullen opstijgen en landen terwijl de vrijwel lege treinen en bussen hun geldverslindende rondjes door het land blijven draaien.
Vanochtend las ik in de Volkskrant het recept waardoor in Japan de volle treinen niet voor uitbraken hebben gezorgd. Naast het gebruik van mondkapjes zou de Japanse gewoonte om uit beleefdheid, niet te praten en te bellen in de trein preventief hebben gewerkt. Maak van de trein dus maar een stilte-trein.
Bellen is in de meeste Japanse treinen sowieso verboden en dat verbod wordt gehandhaafd met jammers. Maar die zijn hier niet toegestaan.
Zag gisteren trouwens een filmpje dat de Japanse treinen inmiddels weer mudvol zitten.
De mensen die het OV wel (moeten) gebruiken rekenen op eendienstregeling op het niveau van december 2019.
Dat is financieel natuurlijk niet vol te houden als het aantal reizigers blijvend met bijv. 20 of 30 procent zakt. Dan zal toch het mes in de kosten moeten.
Ik blijf erbij dat men bij het OV de bui van een permanente grote reizigersdaling veel te laat heeft zien hangen. Één tot twee weken geleden was men nog steeds bezig te kijken hoe men nog meer reizigers kon weren.
Het trieste is dat alle beperkingen achteraf gezien wellicht helemaal niet nodig waren geweest als de mondkapjesplicht meteen half maart was ingevoerd. Maar ja, dat is de koe in de kont kijken.
Je blaft weer tegen de verkeerde boom. De overheid had rekening moeten houden met de grote reizigersdaling. De overheid is verantwoordelijk voor de maatregelen die nu heel anders blijken uit te werken dan voorzien. De overheid heeft de OV-sector op pad gestuurd met een onmogelijk uit te voeren opdracht, zeker wanneer het op de financiering aankomt.
Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.
Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.
Ik denk dat de overheid dat anders ziet. Iets met eigen verantwoordelijkheid. De directie is er om zelf het bedrijf te runnen en niet om alleen maar naar de overheid te luisteren en op alles ja en amen te zeggen. Maar goed, dat is nu allemaal achteraf.
Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.
Ach ja, de religie van de almachtige overheid kent nog altijd een aantal persistente volgelingen.
Je blaft weer tegen de verkeerde boom. De overheid had rekening moeten houden met de grote reizigersdaling. De overheid is verantwoordelijk voor de maatregelen die nu heel anders blijken uit te werken dan voorzien. De overheid heeft de OV-sector op pad gestuurd met een onmogelijk uit te voeren opdracht, zeker wanneer het op de financiering aankomt.
Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.
Is de overheid verantwoordelijk voor de dienstregeling en materieelinzet?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.