Skip to main content
beantwoord

Enorm veel wisselstoringen

• 18 februari 2025
  • 8 reacties
  • 530 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Vanochtend wilde ik reizen van Breda naar Rotterdam: weer geen treinen op de HSL (object op het spoor). Ik keek verder en zag dat er opvallend veel wisselstoringen en andere problemen waren op tal van trajecten.

Het is wel erg raak de laatste tijd. En vaak ook in de ochtend. Ik vraag me af of het vriesweer er voor een groot deel mee te maken heeft. Hoe dan ook, omreizen naar Rotterdam nu (met heel veel anderen...)

Beste antwoord door rvdborgt

Prorail stelt dat het aan het winterweer ligt. Bij mijn weten was het echter normaal winterweer, met minima tot -5.

Bekijk origineel

8 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 18 februari 2025

Het lijkt mij vooral om neveneffect te gaan door een wisselstoring ergens.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1603 reacties
  • 18 februari 2025

Er lijken nu 3 wisselstoringen gaande te zijn:

Tussen Amersfoort en Zwolle, Rondom Utrecht en Rondom leiden. Ze hebben alle 3 een andere eindtijd, dus het zijn wel drie verschillende storingen gok ik.

Het zier echter veel ernstiger uit, omdat het hele traject van de treinen rood gekleurd is ipv slechts het deel waar de storing is natuurlijk. Tussen Zwolle en Amersfoort gaat het slechts om een handjevol uitgevallen treinen en wat vertraging bijvoorbeeld.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 18 februari 2025

In Limburg waren vanochtend ook wisselstoringen. In combinatie met bovenstaande 3 vind ik dat erg veel tegelijk voor zo'n klein landje. Het zegt iets over spoorkwaliteit. Er was ook nog een aanrijding bij Weert, triest maar daar kan niemand iets aan doen natuurlijk.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • Antwoord
  • 18 februari 2025

Prorail stelt dat het aan het winterweer ligt. Bij mijn weten was het echter normaal winterweer, met minima tot -5.

• Reisadviseur*
  • 37 reacties
  • 18 februari 2025
rvdborgt schreef:

Erg slap excuus. Het is weliswaar koud, maar nog steeds relatief mild. Geen sneeuw, ijzel en geen strenge vorst. Vroeger kon de infra veel beter tegen winterweer.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 18 februari 2025

Wellicht toch het verwijderen van de wisselverwarming?? 🤣

We kunnen wel weer met z'n allen doen alsof we professionals zijn, maar ik denk dat ProRail toch echt wel weet waar ze het over hebben.

Dit soort dingen zijn vrij normaal in de winter.

• Koploper**
  • 1375 reacties
  • 18 februari 2025
rvdborgt schreef:

Anno 2025 zijn dit al bijna Zeer Extreme Weersomstandigheden. Dat is een logische keuze. 

Gelukkig kan dan de helft van de wisselverwarming weg. 

https://www.prorail.nl/nieuws/betaalbaar-spoor-halveren-wisselverwarming-is-een-logische-keuze

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 18 februari 2025
rvdborgt schreef:

Als het met deze vorst al problemen oplevert, och och. Zulke lichte vorst mag dan wel niet vaak voorkomen per jaar, maar daarvoor wisselverwarming weghalen, armoe vind ik het. 

Uiteindelijk draait toch écht alles in de maatschappij om (gebrek aan) geld. Kwaliteitsnormen verschuiven. Dat zal alleen maar erger worden in het ov de komende decennia.

Reageer