Skip to main content

Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties


Toon eerste bericht

550 reacties

JCarlJ
  • Intercity
  • 79 reacties
  • 4 november 2024
Gorott schreef:
ThomasReichel schreef:

De betrouwbaarheid van het openbaar vervoer is slecht, ronduit slecht. 

Dat valt wel mee, de betrouwbaardheid van Den Haag Centraal - Eindhoven en Breda - Amsterdam Centraal is alleen één van de laagste door de tientallen storingen en werkzaamheden elke maand.

 

De werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam zijn vandaag (officieel) voorbij. We beginnen alvast goed ...

 


  • Auteur
  • Intercity
  • 132 reacties
  • 4 november 2024

En daar gaan we weer, weliswaar een ProRail verantwoordelijkheid, maar de farce om infra & vervoer te splitsen om zogenaamd de concurrentie te bevorderen heeft in de praktijk alleen maar tot ellende en duurdere tickets voor de treinreizigers geleid. Het is een grote onbetrouwbare bende op het spoor, een tranentrekkende schertsvertoning. Waarom heeft NS een IT organisatie die blijkbaar nog met technologie van de jaren 90 werkt, waarom versturen ze geen notificaties wanneer werkzaamheden weer eens uitlopen? Triest, maar wellicht voorspelbaar…


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3690 reacties
  • 4 november 2024
JCarlJ schreef:
Gorott schreef:
ThomasReichel schreef:

De betrouwbaarheid van het openbaar vervoer is slecht, ronduit slecht. 

Dat valt wel mee, de betrouwbaardheid van Den Haag Centraal - Eindhoven en Breda - Amsterdam Centraal is alleen één van de laagste door de tientallen storingen en werkzaamheden elke maand.

 

De werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam zijn vandaag (officieel) voorbij. We beginnen alvast goed ...

 

Op Nu.nl staat er nu dus ook een bericht over. Er zijn maar liefst vier verschillende storingen ontdekt.

 

De zoveelste keer gaat het na werkzaamheden dus weer fout. Ik vind echt dat er vanuit het ministerie een pittig gesprek met de leiding van Prorail gevoerd moet worden.


  • Intercity
  • 8 reacties
  • 4 november 2024

In de app: vanaf 9:30 rijden er minder treinen. Van geen naar minder.

 

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024

Er toen werd het weer 13.15 uur...


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 4 november 2024

Was dit nu (voorlopig) dan echt de laatste keer wat betreft werkzaamheden bij Delft? Is het werk aan spoor en tunnel daar klaar als deze 4 storingen verholpen zijn? 


Julian
  • 1127 reacties
  • 4 november 2024

De vier sporen bij Delft zijn al sinds de zomer zonder beperkingen in dienst. Ook de afgelopen weken hebben er bij Delft gewoon treinen gereden, met uitzondering van afgelopen weekend, toen er nog enkele afrondende werkzaamheden plaatsvonden.

Deze werkzaamheden gingen over Schiedam - Rotterdam, wat ook verbouwd wordt om een hogere capaciteit mogelijk te maken. Die werkzaamheden zijn nog niet klaar door personeelstekort bij de aannemer, zoals al afgelopen zomer werd gecommuniceerd. In maart is er nog een 16-daagse periode van werkzaamheden, waarin alles afgerond moet worden.

Achtergrondartikel over de werkzaamheden bij Schiedam: https://www.prorail.nl/verhalen/intussen-in-schiedam

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024
Rene74 schreef:

Was dit nu (voorlopig) dan echt de laatste keer wat betreft werkzaamheden bij Delft? Is het werk aan spoor en tunnel daar klaar als deze 4 storingen verholpen zijn? 

Nee, in het voorjaar 2025 nog eens liefst 16 dagen. Ook deze keer weer een systeemprobleem wat betekent tekort aan voldoende geschoold personeel voor electronica en software. Met bovenleidingsmonteurs is dit al enkele jaren de achilleshiel van ProRail en zijn aannemers.


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024

En 13.15 uur wordt weer 19.15 uur. Het is duidelijk dat ProRail de oorzaak niet kan vinden.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 4 november 2024
Tamzin schreef:

En 13.15 uur wordt weer 19.15 uur. Het is duidelijk dat ProRail de oorzaak niet kan vinden.

Tja er kunnen ook duizende oorzaken zijn, dat men verwacht dat zo'n probleem op magische wijze wordt opgelost is volstrekt idioot.

 

Het leuke is vaak nog dat het probleem eigenlijk zo simpel is, maar dat er te moeilijk gedacht wordt. Zo ben je uren bezig met een probleem oplossen terwijl het eigenlijk maar enkele minuten had hoeven duren. (ik spreek uit ervaring 😊)

Maar! Niet elke probleem is een simpel probleem.

 

"Wanneer denkt u het probleem opgelost te hebben?"

"Wanneer het probleem er niet meer is 🙃."


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 4 november 2024
Julian schreef:

De vier sporen bij Delft zijn al sinds de zomer zonder beperkingen in dienst.

In juli en augustus heb ik meerdere keren in de bus van Rotterdam of Schiedam naar Delft gezeten. Dat was toen ook een behoorlijke periode.

Maar er volgt dus in 2025 nogmaals ruim 2 weken werk. Jammer dat dat zo moet gaan door tekort aan geschoold personeel. Het liefst werk je toch gewoon alles in één periode af ipv alles in partjes. Liever 8 weken achtereen met de bus dan bijvoorbeeld 4 x 2 weken verspreid. Dit zal alleen maar meer voor komen, er zullen ook in de toekomst geen bergen met deskundig geschoold personeel te vinden zijn. Het wordt alleen maar minder, terwijl het nodige werk toeneemt.


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024
Gorott schreef:
Tamzin schreef:

En 13.15 uur wordt weer 19.15 uur. Het is duidelijk dat ProRail de oorzaak niet kan vinden.

Tja er kunnen ook duizende oorzaken zijn, dat men verwacht dat zo'n probleem op magische wijze wordt opgelost is volstrekt idioot.

Snap ik maar als je geen flauw idee dan moet je ook geen prognose voor de eindtijd geven maar eerlijk zeggen dat die onbekend is omdat je de oorzaak niet weet.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 4 november 2024
Tamzin schreef:
Gorott schreef:
Tamzin schreef:

En 13.15 uur wordt weer 19.15 uur. Het is duidelijk dat ProRail de oorzaak niet kan vinden.

Tja er kunnen ook duizende oorzaken zijn, dat men verwacht dat zo'n probleem op magische wijze wordt opgelost is volstrekt idioot.

Snap ik maar als je geen flauw idee dan moet je ook geen prognose voor de eindtijd geven maar eerlijk zeggen dat die onbekend is omdat je door oorzaak niet weet.

Het is een beetje afwegen wat erger is. Helemaal geen datum of wel een datum die steeds verschuift.

Je kan natuurlijk ook zeggen dat het tot 2026 duurt terwijl je morgen klaar bent 😂.

Is ProRail niet verplicht om een prognose te geven (tot zo ver mogelijk)?


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024
Rene74 schreef:
Julian schreef:

 

Dit zal alleen maar meer voor komen, er zullen ook in de toekomst geen bergen met deskundig geschoold personeel te vinden zijn. Het wordt alleen maar minder, terwijl het nodige werk toeneemt.

Er zijn anders communicatiedeskundigen, politicologen, bestuurskundigen, etc. in overvloed maar geen technici, iinformatici of verpleegkundigen.

In verreweg de meeste landen wordt het beschikbare aantal plaatsen per studie door de overheid vastgesteld op basis van de maatschappelijk en economische behoeften (in Duitsland bijv.). Maar in Nederland mag iedereen (zwaar gesubsidieerd) studeren wat hij leuk vindt ook als de maatschappij daar helemaal niet op zit te wachten. Zo kweek je als land zelf tekorten in essentiële sectoren..


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3690 reacties
  • 4 november 2024

Als ik de reisplanner bekijk zie ik dit, maar dit zal dan wel slaan op de problemen voor de reiziger? (impact bekend) en niet voor de oplossing van de problemen.

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024
Henkpeetersen schreef:

Als ik de reisplanner bekijk zie ik dit, maar dit zal dan wel slaan op de problemen voor de reiziger? (impact bekend) en niet voor de oplossing van de problemen.

 

Impact bekend kan ook betekenen dat men weet dat het probleem bij de beveiliging en de wisselbediening zit. Maar dan kan het nog steeds drie dagen duren voor je weet wat er nu precies fout zit.

Feit blijft dat het nu voor de zoveelste keer na grotere werkzaamheden misgaat. ProRail is goed in graven en bouwen maar electronica en software heeft men nooit echt onder de knie gekregen. Dat wordt nog leuk met ERTMS want dat project bestaat voor 90% uit electronica en software.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 4 november 2024
Henkpeetersen schreef:

Als ik de reisplanner bekijk zie ik dit, maar dit zal dan wel slaan op de problemen voor de reiziger? (impact bekend) en niet voor de oplossing van de problemen.

 

Impact bekend houd in dat de impact op de dienstregeling bekend is, niet dat er een oplossing is gevonden voor het probleem.


  • Reisadviseur*
  • 870 reacties
  • 4 november 2024

ondertussen in Japan gaat een lijn na jaren continue dienst er een halve dag uit omdat het echt niet anders gaat. Een land wat een stap verder met vergrijzing is en nauwelijks doet aan arbeidsmigratie. Toegegeven gaat het wel om een heel belangrijke lijn. In Nederland bestaat er geen belangrijk spoor, alleen hobbyclubs.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 4 november 2024
Tamzin schreef:
Rene74 schreef:
Julian schreef:

 

Dit zal alleen maar meer voor komen, er zullen ook in de toekomst geen bergen met deskundig geschoold personeel te vinden zijn. Het wordt alleen maar minder, terwijl het nodige werk toeneemt.

Er zijn anders communicatiedeskundigen, politicologen, bestuurskundigen, etc. in overvloed maar geen technici, iinformatici of verpleegkundigen.

In verreweg de meeste landen wordt het beschikbare aantal plaatsen per studie door de overheid vastgesteld op basis van de maatschappelijk en economische behoeften (in Duitsland bijv.). Maar in Nederland mag iedereen (zwaar gesubsidieerd) studeren wat hij leuk vindt ook als de maatschappij daar helemaal niet op zit te wachten. Zo kweek je als land zelf tekorten in essentiële sectoren..

Dit komt door jarenlange vooroordelen over het mbo. Mensen die mbo doen, werden vaak gezien als minder dom en als de "onderkant" van de samenleving. Maar nu ziet de overheid opeens in hoe belangrijk mbo’ers zijn voor de economie, en probeert men de schade te herstellen. Nu kampen we overal met personeelstekorten en het zal nog lang duren voordat dit probleem echt opgelost is. We zijn er nog lang niet want veel hbo'ers en wo'ers denken nog steeds dat ze 'beter' zijn :)

 

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024
Tonny.s schreef:

ondertussen in Japan gaat een lijn na jaren continue dienst er een halve dag uit omdat het echt niet anders gaat. Een land wat een stap verder met vergrijzing is en nauwelijks doet aan arbeidsmigratie. Toegegeven gaat het wel om een heel belangrijke lijn. In Nederland bestaat er geen belangrijk spoor, alleen hobbyclubs.

In Japan wordt de helft van het spoorwegnet al sinds decennia vrijwel niet meer onderhouden. Zeker eenderde van het netwerk verkeert inmiddels in deplorabele toestand, terwijl er sinds eeuwwisseling al vele tientallen spoorlijnen zijn gesloten.

De massale bevolkingskrimp speelt daarbij natuurlijk een grote rol maar Japan is ook erg goed in facades. De realiteit is dat behalve de Shinkansen en de regionale netten in de Kanto en Kansai regio's de rest er schrikbarend bij ligt. Een beetje vergelijkbaar met Frankrijk met de TGV en de regio Parijs.

 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024
Gorott schreef:
Tamzin schreef:
Rene74 schreef:
Julian schreef:

 

 

Dit komt door jarenlange vooroordelen over het mbo. Mensen die mbo doen, werden vaak gezien als minder dom en als de "onderkant" van de samenleving. Maar nu ziet de overheid opeens in hoe belangrijk mbo’ers zijn voor de economie, en probeert men de schade te herstellen. 

De tekorten bij hbo'ers en wo'ers zijn in de technische sector minstens even groot. Sterker er is bijv. weinig vraag naar mbo'ers informatica omdat hbo voor veruit de meeste banen als minimum geldt.

Bij ProRail zit daarnaast het diversiteitsbeleid in de weg. De helft van het personeel zal en moet daar uit vrouwen bestaan maar vrouwen met een technische opleiding zijn bijna niet te vinden tenzij je in het buitenland werft.


  • Reisadviseur*
  • 870 reacties
  • 4 november 2024

ik heb het dan ook over Kantou en Kansai. De regionalere lijnen liggen er alsnog beter bij in Nederland, in Nederland zijn die immers goeddeels weg. 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 4 november 2024
Tamzin schreef:

In Japan wordt de helft van het spoorwegnet al sinds decennia vrijwel niet meer onderhouden. Zeker eenderde van het netwerk verkeert inmiddels in deplorabele toestand.

Ook wel meer (Europese) landen waar dat ook het geval is. Duitsland....... vele jarenlang veel te weinig besteed aan onderhoud en nu wreekt zich dat.

Aantal jaren terug op Corsica (Frankrijk) geweest. Antiek spoor daar. Maar er rijdt een trein, een handvol malen per dag, tegenwoordig zelfs een vrij nieuwe geloof ik, maar het spoor zelf....  En Sardinië.... vervallen spoor. Griekenland..... bijna geen treinen. Veel spoor opgedoekt en afgebroken. Sommige Oostbloklanden. 

Heeft men geen geld over voor onderhoud omdat iedereen toch met de auto (of lange-afstandsbus) gaat in die landen? Treinen zijn er sowieso nooit populair geweest. 


  • Koploper****
  • 20311 reacties
  • 4 november 2024
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

 

Ook wel meer (Europese) landen waar dat ook het geval is. Duitsland....... vele jarenlang veel te weinig besteed aan onderhoud en nu wreekt zich dat.

In Duitsland vind ik het nogal random. Veel plattelandslijnen verkeren in prima staat en er zijn hoofdlijnen (bijv. de beide lijnen langs Rijn, Rheine-Osnabrück) waar de tijd technisch heeft stilgestaan.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3690 reacties
  • 4 november 2024

Zie deze update bij voorbeterov. Als dit waar is, lijkt mij het inderdaad nogal ernstig.

 

Zojuist bereikte ons het bericht dat de problemen tussen Rotterdam en Den Haag mede zijn veroorzaakt doordat een vernieuwd spoor op station Delft Campus te dichtbij langs het perron is gelegd. Daardoor kunnen de treinen op dat spoor Delft Campus niet passeren. Voor Beter OV is verbijsterd.

 

Voorzitter Rikus Spithorst: “Ik kan hier kort over zijn. Dit gepruts is werkelijk onacceptabel en valt op geen enkele wijze recht te praten. Personele consequenties bij ProRail en schorsing van de spooraannemer zijn onontkoombaar.”


Reageer