Skip to main content

Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

Toon eerste bericht

550 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 2 januari 2025
Gorott schreef:

Treinreis naar Schiphol tot dusver:

Rond 9 uur kreeg ik de schik van mijn leven, een aanrijding tussen Bergen op Zoom en Roosendaal... "Hosternokke, het zal toch nie waar zijn hé!" Tot ongeveer 12 uur met een te hoge bloeddruk afwachten of het allemaal toch goed zou komen, en ja hoor de storing was verholpen.

De trein die ik zou nemen richting Rotterdam Centraal zou om 13:16 vertrekken vanuit Middelburg, ik was op tijd voor de sprinter van 13:01 en was nog aan het twijfelen of ik deze zou moeten nemen. "Neuh, het zal wel goed komen", dacht ik.

Niet dus, er bleek weer wat aan de hand te zijn met de trein die ik zou nemen en de stress schoot me weer te binnen. Gelukkig arriveerde de trein met 17 minuten vertraging voor alsnog. Ik kan nogsteeds mijn overstap op de ICD (😬 gevaarlijk) halen, dus het komt allemaal vast goed.

Leuk begin van een reis die nog niet eens begonnen was.

Update 1: Inmiddels is de vertraging wat opgelopen en is mijn overstap niet meer mogelijk, kwartiertje later dus :)

Update 2: we rijden achter een stel vertraagde sprinters van Lage Zwaluwe tot aan Dordrecht, zo zijn we weer terug bij af met een vertraging van 17 minuten.

Update 3: Door een storing tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal ben ik noodgedwongen om via de HSL te reizen :)

Update 4: treinstel (ICNG) waar ik in zit heeft mankementen +16 minuten vertraging.

Uiteindelijk met bijna een uur vertraging toch op Schiphol belandt om 16:00 ipv 15:17 😛, nu ga ik genieten van m'n vakantie.

• Auteur
  • Intercity
  • 132 reacties
  • 7 januari 2025

Wederom een trein die in de spits is uitgevallen op het traject Eindhoven - Den Haag. Bomvol in de volgende trein met een gebruikelijke vertraging. Tot overmaat van ramp gingen verschillende deuren van de ICNG niet open. Mooie start van het jaar NS, een prijsverhoging voor het continueren van onbetrouwbaarheid. In geval van echte marktwerking was het allang over en uit… Lang leve monopolie verpakt in een commercieel model…

• Auteur
  • Intercity
  • 132 reacties
  • 9 januari 2025

En weer is het raak tussen Den Haag en Eindhoven. Deze keer een kapot spoor tussen Delft en Rotterdam, waar de NS app nog geen melding van heeft gemaakt. Het is ook vroeg hè? 😄… maar waar hebben de reizigers vorig jaar en het jaar daarvoor weken moeten omrijden ivm werkzaamheden en uitbreiding van het spoor tussen Delft en Rotterdam??? Een kapotte rail en alles ligt weer op z’n gat. Het gaat er bij mij niet in, de infrastructuur is en blijft een grote verzameling kommer en kwel, waar we de hoofdprijs voor betalen…

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 9 januari 2025

Vreemd, er rijden geen treinen wegens defect spoor maar er is geen melding van een storing.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 9 januari 2025
Tamzin schreef:

Vreemd, er rijden geen treinen wegens defect spoor maar er is geen melding van een storing.

Volgens mij duurt dat vaak een kwartier tot een halfuur voordat het echt als een storing wordt gezien.

Dat NS meer niet dan wel rijdt en dat het traject Den Haag - Rotterdam eeuwige ellende blijft zijn we inmiddels gewend uiteraard, maar waarom zijn juist bij dit soort verstoringen de treinen altijd zo kort: bij alles wat wel rijdt staat de melding “korte trein, mogelijk vol”. Het is net of ze denken, “we hebben het al verprutst dus dan ook maar ook mensen opproppen in een te kleine trein”. Waarom proberen ze niet een beetje het leed te verminderen door op z’n minst zo lang mogelijke treinen in te zetten?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 9 januari 2025

NS moet het doen met het materieel dat er beschikbaar is en bij verstoringen is er vaak een tekort aan materieel om de 'originele' reizigersaantallen op te vangen.

De treinen die officieel zouden rijden, rijden gewoon nog op een verkort traject. In dit geval Rotterdam - Eindhoven Centraal in plaats van Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal.

Die kunnen dus ook niet extra ingezet worden (ook omdat het ander materieel is).

Kortom, er moet maar net de juiste materieel en personeel beschikbaar zijn op de juiste plaats. Wanneer er opgevangen kan worden, dan doet NS dat ook.

• Auteur
  • Intercity
  • 132 reacties
  • 4 februari 2025

Mooi begin van de week, gisteren had de Eurocity Direct van Rotterdam naar Antwerpen technische problemen nadat we Rotterdam hadden verlaten en nu staat de oude boemel van Den Haag naar Eindhoven stil bij station Tilburg, ook technische problemen. Geduld wordt gevraagd… Resetten van de loc heeft even nodig (indien het lukt), dit weten ondertussen de meeste reizigers…

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4033 reacties
  • 4 februari 2025

Tja, die nieuwe treinverbinding naar/van België is een grote drama. 

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 315 reacties
  • 5 februari 2025

De intercity Den Haag - Eindhoven - Venlo was ooit kwaliteit. koffie aan boord, reed zelfs door naar Keulen. dat verdween op een gegeven moment en hij reed alleen nog naar Venlo. toen kwam de HSL en werd het zelfs nog maar tot Eindhoven. maar hij reed wel.

Nu is deze IC een van de meest problematische van het land, en worden de comfortabele rijtuigen steeds vaker aan de kant gezet voor die nieuwe wiebeltreintjes waar de deuren de helft van de tijd een "storing" hebben. Ik had nog willen geloven dat het door ongunstige omstandigheden kwam, maar onlangs lijkt het meer op totale incompetentie.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 5 februari 2025

Ik wil wel een ICNG hoor. 😀 ruilen? Ik heb een VIRM voor je in de aanbieding.

• Auteur
  • Intercity
  • 132 reacties
  • 25 februari 2025

Waar is de NS mee bezig? Extreem korte treinen midden in de spits. Hun incompetentie wat betreft materieel wordt afgewenteld op de klant. ICNG perikelen gaan nog even duren. Trouwens, wat maken die assen/schokdempers een herrie. Welke NS genie heeft dit ooit kunnen goedkeuren?

Gaat waarschijnlijk boven m’n pet… Herrie maken die krengen. 

• 2061 reacties
  • 25 februari 2025

Volgens mij zijn dit eerder TRAXX+ICR perikelen dan ICNG want als ik zo rondkijk op treinposities.nl naar hoeveel ICNG er rond rijdt vandaag dan lijkt dat zelfs iets meer dan gepland te zijn. Het oude materieel laat het daarentegen afweten waardoor treinen die eigenlijk met twee stellen ICNG gepland stonden nu met een los stel moesten rijden zodat het andere stel een ontbrekende TRAXX+ICR kon vervangen.

Al is het indirect natuurlijk wel een ICNG perikel want TRAXX+ICR had al vervangen moeten zijn door ICNG.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 2 maart 2025

Zojuist zwartrijders op station Goes gespot die door de poortjes beukte terwijl er een BOA langs liep.

De BOA deed alsof er niets aan de hand was…

Blijkbaar maakt het allemaal niet uit 🤷‍♂️.

• Auteur
  • Intercity
  • 132 reacties
  • 13 maart 2025
Gorott schreef:

Zojuist zwartrijders op station Goes gespot die door de poortjes beukte terwijl er een BOA langs liep.

De BOA deed alsof er niets aan de hand was…

Blijkbaar maakt het allemaal niet uit 🤷‍♂️.

Schering en inslag, handhaving net als met zoveel ander onderwerpen ontbreekt in dit land. “Misdaad” loont, de pakkans is nihil en de straffen zijn een aanfluiting. Acceptatie of beter gezegd berusting is het enige dat overblijft. Zo sloopt je langzaam de fundamenten van iedere “samen”leving…

• Auteur
  • Intercity
  • 132 reacties
  • 13 maart 2025

Mijn ochtend is weer eens goed gestart, vroeg opgestaan om richting Eindhoven te reizen. Door het amateuristische geklungel van AmateurRail (de naam ProRail kan ik niet meer in m’n mond nemen) gaat mijn reis van start vanaf Den Haag Centraal i.p.v. Den Haag HS, de werkzaamheden tussen Delft en Rotterdam duperen voor de zoveelste keer vele duizenden reizigers. Aangekomen op Den Haag Centraal, staat de trein van 6:10 uur vertrekkende van spoor 4 nog keurig op de borden en in de NS app. Even een bak koffie gehaald bij de Kiosk en toen ik naar buiten liep, stonden de rode letters die iedere reiziger de tenen laten krullen weer pontificaal op het bord: “trein rijdt niet”…. Bij perron 4 was het gescheld hoorbaar, mensen die in de trein zaten konden er weer uit en het advies was om de intercity van 6:25 uur te nemen, die sneller in Utrecht Centraal zou aankomen dan de sprinter van 6:13 uur. Zowel de sprinter van 6:13 uur als de intercity van 6:25 uur zijn beide vertraagd met 5 minuten, vertragingen die niet eens meer meetellen en als normaal worden beschouwd. Ik heb een week in Dubai de onbemande metro meegemaakt, een groot metronetwerk in een stad van bijna 4 miljoen mensen. Onbemand sinds 2010, altijd op tijd, vele malen goedkoper dan die exorbitante prijzen van het OV in Nederland. Met een flapdrol als Wouter Koolmees aan de top van de NS, die ondanks alle ellende gewoon aan kan blijven, zie ik geen innovatie sprongen die het OV klaarstomen voor de volgende decennia. 

Sander-VH
  • NS Hoofdconducteur
  • 495 reacties
  • 13 maart 2025
ThomasReichel schreef:

Mijn ochtend is weer eens goed gestart, vroeg opgestaan om richting Eindhoven te reizen. Door het amateuristische geklungel van AmateurRail (de naam ProRail kan ik niet meer in m’n mond nemen) gaat mijn reis van start vanaf Den Haag Centraal i.p.v. Den Haag HS, de werkzaamheden tussen Delft en Rotterdam duperen voor de zoveelste keer vele duizenden reizigers. Aangekomen op Den Haag Centraal, staat de trein van 6:10 uur vertrekkende van spoor 4 nog keurig op de borden en in de NS app. Even een bak koffie gehaald bij de Kiosk en toen ik naar buiten liep, stonden de rode letters die iedere reiziger de tenen laten krullen weer pontificaal op het bord: “trein rijdt niet”…. Bij perron 4 was het gescheld hoorbaar, mensen die in de trein zaten konden er weer uit en het advies was om de intercity van 6:25 uur te nemen, die sneller in Utrecht Centraal zou aankomen dan de sprinter van 6:13 uur. Zowel de sprinter van 6:13 uur als de intercity van 6:25 uur zijn beide vertraagd met 5 minuten, vertragingen die niet eens meer meetellen en als normaal worden beschouwd. Ik heb een week in Dubai de onbemande metro meegemaakt, een groot metronetwerk in een stad van bijna 4 miljoen mensen. Onbemand sinds 2010, altijd op tijd, vele malen goedkoper dan die exorbitante prijzen van het OV in Nederland. Met een flapdrol als Wouter Koolmees aan de top van de NS, die ondanks alle ellende gewoon aan kan blijven, zie ik geen innovatie sprongen die het OV klaarstomen voor de volgende decennia. 

Wat een rot ervaring, bah. Ik werk dan zelf nooit in de vroege ochtend (tenzij ik uit nachtdienst kom) maar ik snap je vergelijking met de onbemande metro wel als je zo'n ervaring hebt. Weet wel: personeel weet soms pas later dat een trein opgeheven is dan reizigers

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 13 maart 2025

Ik heb wel eens meegemaakt dat het treinpersoneel alles aan het opstarten was maar dat er op de borden al stond dat de trein niet reed.

Iedereen was in de war en ging toch maar in de trein zitten totdat uiteindelijk ook de treinmedewerkers de melding binnen kregen en het omroepte.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3690 reacties
  • 13 maart 2025
Sander-VH schreef:
ThomasReichel schreef:

Wat een rot ervaring, bah. Ik werk dan zelf nooit in de vroege ochtend (tenzij ik uit nachtdienst kom) maar ik snap je vergelijking met de onbemande metro wel als je zo'n ervaring hebt. Weet wel: personeel weet soms pas later dat een trein opgeheven is dan reizigers

Het echte probleem vind ik dat de reiziger nu al jarenlang totaal geen verbetering in de communicatie ziet. Van de week nog lag Eindhoven er om 21.30 uur 's-avonds uit. Tot 23.59 uur reden er geen treinen. Vanuit NS is er die avond blijkbaar weer nauwelijks (geen) communicatie geweest. Dat is een patroon wat we nu al jaren zien bij grote verstoringen. Gisteren het defecte spoor bij Lelystad en toen ook nauwelijks info richting de reiziger. Dat frustreert enorm.

Sander-VH
  • NS Hoofdconducteur
  • 495 reacties
  • 13 maart 2025
Gorott schreef:

Ik heb wel eens meegemaakt dat het treinpersoneel alles aan het opstarten was maar dat er op de borden al stond dat de trein niet reed.

Iedereen was in de war en ging toch maar in de trein zitten totdat uiteindelijk ook de treinmedewerkers de melding binnen kregen en het omroepte.

Ja en dit gebeurt dus met regelmaat. Of dat de trein eerder de aangepaste bestemming krijgt (en wij dat dus zien terwijl we door de trein lopen) dan dat wij geïnformeerd worden.

Sander-VH
  • NS Hoofdconducteur
  • 495 reacties
  • 13 maart 2025
Henkpeetersen schreef:
Sander-VH schreef:
ThomasReichel schreef:

Het echte probleem vind ik dat de reiziger nu al jarenlang totaal geen verbetering in de communicatie ziet. Van de week nog lag Eindhoven er om 21.30 uur 's-avonds uit. Tot 23.59 uur reden er geen treinen. Vanuit NS is er die avond blijkbaar weer nauwelijks (geen) communicatie geweest. Dat is een patroon wat we nu al jaren zien bij grote verstoringen. Gisteren het defecte spoor bij Lelystad en toen ook nauwelijks info richting de reiziger. Dat frustreert enorm.

Ik herken dit en had je post gezien op X. ProRail is wat dat betreft ook wel lekker vervelend want zij communiceren ook vrij laat naar de vervoerders

Sander-VH
  • NS Hoofdconducteur
  • 495 reacties
  • 13 maart 2025

Overigens, niet dat ProRail alle schuld heeft natuurlijk. Maar ik heb toen toevallig de regievoerder gesproken en die gaf ook aan helemaal gek te worden van de slechte communicatie van ProRail 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3690 reacties
  • 13 maart 2025
Sander-VH schreef:

Overigens, niet dat ProRail alle schuld heeft natuurlijk. Maar ik heb toen toevallig de regievoerder gesproken en die gaf ook aan helemaal gek te worden van de slechte communicatie van ProRail 

Maar als dat toch zo is dan ga je dit toch hogerop in de organisatie leggen. Nu zijn dus constant de reizigers de dupe omdat NS en Prorail anno 2025 nog steeds niet goed met elkaar willen communiceren. Tijd dat Wouter en John hierover met elkaar in conclaaf gaan. Ik weet gaat niet gebeuren maar is wel buitengewoon treurig wat mij betreft.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2347 reacties
  • 13 maart 2025

Ik heb er nog wel een leuke nieuwsbericht van 🤪.

https://nos.nl/artikel/2129568-geen-treinen-in-zeeland-door-fout-prorail

Maar het is al wel vrij gedateerd.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13427 reacties
  • 13 maart 2025
Henkpeetersen schreef:
Sander-VH schreef:
ThomasReichel schreef:

Niet fijn als je de dupe bent van vertragingen en zeker niet als je dat deze week en bij Eindhoven en bij Lelystad had. Snap wel dat je dan aardig gefrustreerd raakt. Overigens heb je over we in de zin ‘ Dat is een patroon...’  Wie zijn die we?

Reageer