Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 september 2015
  • 256 reacties
  • 21066 Bekeken


Toon eerste bericht

256 reacties

Bedankt voor je toelichting, Maarten.

Wij kunnen niet weten dat jij voor die tijd al op Amsterdam Bijlmer was. Dit is ook niet te zien aan je reistransacties. Bovendien claim je zelf voor 18.00 uur. Als jij claimt voor die tijd, pakt ons systeem de eerstmogelijke trein van die tijd, en dat is de trein van 18.00 uur. De reden dat ik vraag hoe jij hebt gereisd, is zodat ik de claim eventueel kan aanpassen of herzien. Gelet op je aanvulling heb ik de claim nu alsnog goedgekeurd.
Bedankt voor je toelichting, Maarten.

Wij kunnen niet weten dat jij voor die tijd al op Amsterdam Bijlmer was. Dit is ook niet te zien aan je reistransacties. Bovendien claim je zelf voor 18.00 uur. Als jij claimt voor die tijd, pakt ons systeem de eerstmogelijke trein van die tijd, en dat is de trein van 18.00 uur. De reden dat ik vraag hoe jij hebt gereisd, is zodat ik de claim eventueel kan aanpassen of herzien. Gelet op je aanvulling heb ik de claim nu alsnog goedgekeurd.


Hoi Sivan,

Dat blijft inderdaad lastig, ook omdat we bij het indienen van onze claim geen toelichting kunnen meesturen. Al snap ik, omwille van de mogelijkheid een snelle afhandeling te kunnen blijven bieden vanuit jullie, wel waarom dat niet kan.
Dank in elk geval voor snelle service en de rectificatie!
Klopt helemaal Maarten. Nu hoop ik natuurlijk dat dit nooit meer voorkomt, maar mocht je ooit nog een dergelijke claim moeten indienen, dan kun je dit het beste doen via een formulier met begeleidend schrijven (per post). Dan wordt de claim namelijk meteen door een medewerker beoordeeld, in plaats van door de computer.

Hopelijk verloopt je volgende reis beter!
@123alex: je claimt voor het NS-gedeelte, te weten Zwolle - Groningen. Op dit deel heb je minder dan 30 minuten vertraging gehad, en daarom is je claim terecht afgewezen, ook al ben je met meer dan een half uur (of zelfs een uur) vertraging in Leer aangekomen.

Hoi Sivan,

Begrijp ik je goed dat ik nu 0 euro vergoed krijg maar als de verbinding Groningen Leer een NS verbinding was geweest, met precies dezelfde aansluiting, ik het volledig betaalde bedrag vergoed had gekregen?

Met vriendelijke groet,

Alex.
Hoi Alex. Dat klopt.
Hoi!
Ik zou vanochtend naar Amsterdam reizen, maar wegens geen/weinig treinen naar Amsterdam weer terug naar huis gegaan. Mijn reis ging als volgt:
07.30 ingestapt op station Putten richting Utrecht C.
08.15 op utrecht C. Daar kwam ik achter dat er geen treinen naar Amsterdam Amstel reden. Verstoring zou pas na 11.00 verholpen zijn.
08.50 maar weer de trein richting Putten gepakt.
09.20 op Amersfoort C. het verzoek gekregen de trein uit te stappen omdat deze niet verder reed en dat we de trein van 09.43 maar moesten pakken om onze reis te vervolgen.
09.55 (vertraging +12min) Op Amersfoort C. ingestapt op trein richting Putten.
10.15 uitgecheckt in Putten.

Tussendoor heb ik niet uitgecheckt, maar heb zeker wel heel veel vertraging gehad. Wat is nou de beste weg om geld terug te vragen bij vertraging? Omdat ik dus tussendoor niet heb uitgecheckt, denk ik dat ik een boete krijg vanwege niet in/uit checken. Indien dit het geval is wil ik zowel de kosten voor de boete terug krijgen en de kosten voor mijn reis.

Snap dat de NS er niks aan kan doen dat er iemand voor de trein springt, maar dit betekende wel dat ik ruim 3 uur onderweg ben geweest voor niks.

Hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Tatiana
Hoi Tatiana. Vervelend dat jouw reis zo is verlopen.

Ik raad je aan een claim in te dienen via een formulier met begeleidend schrijven. Dan zal een medewerker de claim voor je beoordelen.
Tussendoor heb ik niet uitgecheckt, maar heb zeker wel heel veel vertraging gehad.

In principe hebt u als u bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer uw reis afbreekt en terugreist wel recht op een volledige terugbetaling van het vervoerbewijs voor de heenreis en kosteloos vervoer terug naar het vertrekstation. Alleen moet u dan volgens de regels uit- en weer inchecken op het station vanaf waar u terugreist, anders verspeelt u dit recht en kunt u bovendien op de terugweg een boete krijgen voor zwartrijden. Ik neem aan dat het in dit geval uit coulance door de vingers wordt gezien, maar dan weet u het voor een volgende keer.
Beste NS,


Onlangs heb ik een claim ingediend voor vertraging maar deze werd afgewezen. Claimnummer: 41092829

Mijn reis was van Rotterdam Centraal om 08:09 met de Intercity Direct naar Amsterdam Centraal.
De trein vertrok, maar ergens halverwege stond er een trein stil op het spoor, na lang wachten besloot onze terug terug te gaan naar Rotterdam. Daarna heb ik een andere IC Direct gepakt vanaf Rotterdam naar Amsterdam maar na al het oponthoud was er een vertraging van meer dan 1 uur.

Daarom snap ik niet helemaal waarom mijn claim is afgewezen.
Op aanraden van de NS heb ik een Business card op een andere kaart staan, dan mij overige (NS) OV producten. Dat had te maken met de mogelijkheid voor het aanvragen van een copy mocht ik deze kwijt raken. Maar daardoor reis ik op sommige trajecten dus deel op de ene kaart en deels op de andere kaart. Bij het invullen van het vertragingsformulier kan ik dit niet aangeven. Dat wordt gezien als twee onafhankelijke reizen. Hoe kan ik nu aantonen dat ik werkelijk meer dan 30 min vertraging had over het gehele traject?
@Peter, ik heb je claim bekeken. Je claimt niet via het ICD-formulier, maar gewoon via Mijn NS. De claim is daarom als een reguliere claim beoordeeld. Zorg ervoor dat je voor reizen met de Intercity Direct het juiste formulier gebruikt: http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html. Ik heb het verzoek ingediend jouw claim alsnog goed te keuren.

@Jhavenaar, jouw situatie is vrij uitzonderlijk en daarom raad ik je aan je claim in te dienen met een formulier met begeleidend schrijven.
@Peter, ik heb je claim bekeken. Je claimt niet via het ICD-formulier, maar gewoon via Mijn NS. De claim is daarom als een reguliere claim beoordeeld. Zorg ervoor dat je voor reizen met de Intercity Direct het juiste formulier gebruikt: http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html. Ik heb het verzoek ingediend jouw claim alsnog goed te keuren.

Beste Sivan,

Bedankt voor je reactie, ik wist helemaal niet dat ik daar een ander formulier voor moest invullen.
Het leek mij aannemelijk dat Mijn NS mij automatisch het juist formulier zou geven.

Maar in het vervolg zal ik het ICD forumlier invullen. Komt dit dan wel bij mijn Claims te staan in Mijn NS?
Alleen claims die via Mijn NS zijn ingediend, komen in Mijn NS te staan.
Hoi Tatiana. Vervelend dat jouw reis zo is verlopen.

Ik raad je aan een claim in te dienen via een formulier met begeleidend schrijven. Dan zal een medewerker de claim voor je beoordelen.


Bedankt voor je antwoord Sivan NS.
Waar kan ik zo'n formulier vinden? Als ik naar mijn reistransacties ga, dan kan zie ik geen knop voor 'geld terug bij vertraging' bij die dag.
Er staat "Correctietarief: Vertrek- en aankomststation zijn gelijk: Putten. Periode van vrije uitgang is verstreken."

Hoor het graag.
bedankt.
Hoi Tatiana. Dat kan door het formulier op te halen bij het loket. Het kan ook makkelijker, je kunt ook een brief sturen naar ons. Dat mag zonder formulier. Wij vinden het via het formulier het prettigst, omdat je dan alles moet invullen, maar ik kan me voorstellen dat je niet dagelijks langs het loket loopt.
Je kan het formulier ook online aanvragen

https://webformulier.ns.nl/formulieren
Thanks @macca728 & @SivanNS!
Goede aanvulling van Macca 🙂
Wat is het overigens voor onzin dat als de NS vertraging geeft en je door het missen van een overstap bij een andere vervoerder geen geld terugkrijgt? De overstaptijd is zeer ruim, dus niet onmogelijk als de NS netjes op tijd rijdt. Maar nee, 30 minuten te laat door het missen van de overstap is niet de NS hun probleem, terwijl het wel hun fout is!! Dat is toch gewoon bullshit? Ik moet elke week voor 1 dag vanuit mijn werk naar een boerengat. 2,5 uur reizen, ruim 30 euro. Uit eigen zak. Diverse vervoerders (Veolia, Connexxion, NS). En 3 x raden welke vervoerder mij keer op keer te laat laat komen? Juist, de NS! De rest rijdt netjes op tijd. Hadden ze ook maar vertraging, dan haalde ik de overstap tenminste nog. En nog mooier: Naar mijn centen kan ik fluiten!
Hoi allen,

Mijn claim bij de NS is zonet (mijns inziens) onterecht afgewezen.

18 Feb jl. was er iets als een wisselstoring tussen Utrecht en Gouda, terwijl ik wilde reizen van Utrecht naar Rotterdam.
Ik checkte om 16:42 in, met de bedoeling de trein van 16:47 naar Rotterdam te hebben, maar die reed dus niet. Gelijk gekeken wanneer de eerste IC naar Schiphol zou gaan: 16:43, had ik dus net gemist op het moment dat ik het zag. Dus de volgende om 16:58 genomen.
Daar overgestapt op de IC direct om 17:39, toeslag netjes betaald. IC direct had ook een paar minuutjes vertraging, dus uiteindelijk uitgecheckt op R'dam CS om 18:17.

Zonder storing en vertraging was ik op R'dam CS geweest om 17:25. Dit is dus toch ruim meer dan een half uur vertraging? Ik begrijp niet waarom deze claim is afgewezen, terwijl ik in eerdere ervaringen met hetzelfde traject (en dan ook omreizen via Schiphol) toch vaker wèl de claim toegewezen heb gekregen.

Iemand die mij kan helpen? 🙂
Hoi Mascha. Het scheelt een hoop als je het claimnummer noemt 😉.
Dat is helemaal juist, even vergeten! :)

41107340
Mascha, je hebt 18.47 in plaats van 16.47 ingevuld in je claim. Dit heb ik aangepast. De claim is nu alsnog goedgekeurd. Let erop dat je de claim goed invult.
claimnummer 41108895.

Mijn claim is afgewezen. Ik wilde die dag 17 februari 2016 (zoals bijna elke ochtend) reizen van Deventer naar Apeldoorn. Door een stroomstoring was station Apeldoorn niet bereikbaar met de trein. Daarom moet ik omreizen via Arnhem.
Hoi Aderks. Je claimt voor Deventer - Arnhem, niet Apeldoorn. Hoe ben je na Arnhem gereisd?

Reageer