Beste NS, deze vraag gaat over "reizen op saldo" bij een uitval van treinen. Gisteren rond 18.10 uur kwam ik op station Deventer en wou reizen naar Apeldoorn met de trein van 18.24. Na het passeren van de poorten zag ik op de Reisplanner Xtra dat alle treinen tussen Deventer en Apeldoorn waren geannuleerd wegens aanrijding. De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn. Heb in de haast geen omroepbericht gehoord.
De reisplanner gaf mij dus direct een omreisadvies en daarom heb ik niet ingecheckt bij Arriva (was al ingecheckt bij de poorten van Deventer). De reisplanner gaf op dat moment niets aan over businzet.
Heb gewoon uitgecheckt bij aankomst op Apeldoorn en geen gebruik gemaakt van de Arriva-palen. Er was geen controle in de Arriva-trein. Financieel is het dus goed gegaan, ik nam immers aan dat ik niet hoefde bij te betalen wanneer de reisplanner mij dit advies geeft.
Toen ik in de Arriva-trein zat klikte ik door op het reisadvies, en bleek er stond zo'n roze symbool "Uit NS => In Arriva" te staan. Dat verbaasde mij aangezien het toch een officieel omreisadvies was?
Drie vragen aan NS omdat ik op dit forum lees dat er regelmatig naar wordt gevraagd:
1. Heb ik nu zwart gereisd door niet in te checken bij Arriva?
2. Had Arriva bij controle gewoon een boete uitgeschreven of krijgt Arriva gewoon een vergoeding van NS?
3. In welk artikel en in welke voorwaarden kan ik teruglezen hoe het in- en uitchecken werkt in zo'n situatie met een andere vervoerder?
Bladzijde 1 / 2
Ja, je hebt zwart gereisd door niet uit te checken bij Arriva. Beter nog, je hebt technisch gezien ook een soort van zwart gereisd bij NS door niet meer uit te checken bij de NS.
Je ben verplicht om bij iedere vervoerder apart in te checken op het moment dat je met deze vervoerder reist, ongeacht of de route door de reisplanner van de NS wordt aangegeven.
Ja, een conducteur van Arriva had in dit geval een boete uit kunnen schrijven, omdat er niet is ingecheckt voor het traject van Arriva.
Ik kan me zo niet heugen waar er voorwaarden te lezen over het gebruik van OV Chipkaart, maar dit zou je misschien terug kunnen vinden op de website www.ov-chipkaart.nl.
Het is in ieder geval zo dat alle vervoerders in Nederland aparte vervoerders zijn. Zij hebben in principe het recht om een eigen tariefsysteem te hanteren en hebben daardoor dus ook recht op vergoedingen die rechtstreeks aan hen worden uitgekeerd door de organisatie die de OV Chipkaarten beheert. Dit houdt dus in dat je bij iedere vervoerder apart moet in- en uitchecken om een reis te kunnen voortzetten.
Technisch is het op dit moment nog niet haalbaar om met een enkele check-in op trajecten van meedere vervoerders te reizen. Er zijn namelijk reizen te bedenken waarbij het mogelijk is om met meerdere vervoerders te reizen, maar uiteindelijk bij een andere vervoerder in en uit te checken (bijvoorbeeld Zwolle-Mariënberg-Almelo). Het is in zo'n geval niet bekend met welke vervoerder je hebt gereisd en er wordt altijd uit gegaan van de gemakkelijkste reisroute met de vervoerder waarbij je in- en uitcheckt. In dit geval dus de NS.
Bedankt JerVoo voor uw antwoord. Ik wacht even het antwoord van NS af, omdat ik graag wil weten waar dit in de voorwaarden staat. Het omreisadvies werd door NS gemeld (via de Reisplanner Xtra).
Ik lees namelijk op dit forum ook "Zolang je een door NS gemeld omreisadvies volgt, hoef je tijdens het omreizen niet uit- en in te checken. Je checkt bij vertrek in en checkt pas op je bestemming uit." (bevestigd door NS medewerkers).
Zie deze links:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uitchecken-omreizen-wegens-vertraging-6290
https://forum.ns.nl/de-trein-11/reizen-andere-vervoerder-storingen-2718
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/trajectvrij-aanrijding-omrijden-andere-vervoerder-11178
Ik lees namelijk op dit forum ook "Zolang je een door NS gemeld omreisadvies volgt, hoef je tijdens het omreizen niet uit- en in te checken. Je checkt bij vertrek in en checkt pas op je bestemming uit." (bevestigd door NS medewerkers).
Zie deze links:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uitchecken-omreizen-wegens-vertraging-6290
https://forum.ns.nl/de-trein-11/reizen-andere-vervoerder-storingen-2718
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/trajectvrij-aanrijding-omrijden-andere-vervoerder-11178
Ja, je hebt zwart gereisd door niet uit te checken bij Arriva. Beter nog, je hebt technisch gezien ook een soort van zwart gereisd bij NS door niet meer uit te checken bij de NS.
Je ben verplicht om bij iedere vervoerder apart in te checken op het moment dat je met deze vervoerder reist, ongeacht of de route door de reisplanner van de NS wordt aangegeven.
Dat is de reguliere situatie, hier ging het echter om een omreisadvies als gevolg van een verstoring. Het lijkt me dan niet de bedoeling dat de reiziger de extra kosten voor het omreizen gaat voorschieten.
Ja, een conducteur van Arriva had in dit geval een boete uit kunnen schrijven, omdat er niet is ingecheckt voor het traject van Arriva.
Als NS dit soort zaken goed afstemt met de andere vervoerder (in dit geval Arriva), is het niet nodig dat boetes worden uitgeschreven. Helaas blijkt die communicatie in de praktijk niet altijd even gelukkig.
Hallo "Neen", dank voor de reactie.
Dat was dus ook mijn gedachte. De reisplanner zou dit advies normaliter niet geven, echter was dit een bijzondere situatie. Ik vermoed dat NS afspraken met Arriva heeft voor dit soort situaties.
Lijkt me voor de vervoerders ook een stuk efficiënter dan wanneer iedere reiziger formulieren gaat insturen.
Overigens zat de Arriva trein ook bijna "vol" met mensen die pas op Apeldoorn uitstapten. Het was duidelijk dat meer mensen niet wisten wat ze nu moesten qua in- en uitchecken. Er ontstond zelfs een echtelijke ruzie :?!
Dat was dus ook mijn gedachte. De reisplanner zou dit advies normaliter niet geven, echter was dit een bijzondere situatie. Ik vermoed dat NS afspraken met Arriva heeft voor dit soort situaties.
Lijkt me voor de vervoerders ook een stuk efficiënter dan wanneer iedere reiziger formulieren gaat insturen.
Overigens zat de Arriva trein ook bijna "vol" met mensen die pas op Apeldoorn uitstapten. Het was duidelijk dat meer mensen niet wisten wat ze nu moesten qua in- en uitchecken. Er ontstond zelfs een echtelijke ruzie :?!
Arriva wil hier niet aan meewerken omdat de capaciteit van de treinen tussen Zutphen en Apeldoorn daar te klein voor is.
In feite moedigt NS met dit soort omreisadviezen zwartrijden aan. NS denkt nog steeds dat ze ook bij Arriva mogen bepalen wat er gebeurt.
In feite moedigt NS met dit soort omreisadviezen zwartrijden aan. NS denkt nog steeds dat ze ook bij Arriva mogen bepalen wat er gebeurt.
Even ter aanvulling: Ingecheckt op station Deventer (NS poortje) en uitgecheckt op Apeldoorn (NS paal). Op het informatiebord (gele lichtkrant) stond een melding over de storing en dat het treinverkeer pas om 21.00 uur zou worden hervat. Om die reden dus het (enige) reisadvies van Reisplanner Xtra gevolgd (NS naar Zutphen en met Arriva naar Apeldoorn). Weet niet of er over het in- uitchecken iets is omgeroepen.
Voorheen was de boodschap dat men bij omreisadviezen nooit moest in- en uitchecken bij de andere vervoerder. NS maakt daar immers afspraken over met de andere vervoerder en betaalt daarvoor. (Het zou van de zotte zijn als de reiziger moet gaan betalen voor een omreis met een andere vervoerder, terwijl NS bespaart op de inzet van treinvervangende bussen.) Zie bijvoorbeeld: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uitchecken-omreizen-wegens-vertraging-6290
Toen plotseling meldde de moderator-overste dat er soms wel uit- en ingecheckt moet worden in zo'n geval. Echter op de logische vervolgvraag "wanneer wel en wanneer niet?" moet ze me nu al 5 maanden (!) het antwoord schuldig blijven. Zie: https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/geld-terug-vertraging-17215?postid=148194
Blijkbaar interesseert het NS geen lor of hun klanten door het volgen van hun omreisadvies problemen krijgen met controleurs van andere vervoerders en/of betalen voor een omreis die voor rekening van NS hoort te zijn.
Toen plotseling meldde de moderator-overste dat er soms wel uit- en ingecheckt moet worden in zo'n geval. Echter op de logische vervolgvraag "wanneer wel en wanneer niet?" moet ze me nu al 5 maanden (!) het antwoord schuldig blijven. Zie: https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/geld-terug-vertraging-17215?postid=148194
Blijkbaar interesseert het NS geen lor of hun klanten door het volgen van hun omreisadvies problemen krijgen met controleurs van andere vervoerders en/of betalen voor een omreis die voor rekening van NS hoort te zijn.
Dat hangt dus af van de vraag of er een regeling is getroffen met de andere vervoerder en in het algemeen is dat dus niet zo. Die andere vervoerder is uiteraard vrij om wel of niet akkoord te gaan met zo'n regeling.
Het lijkt me vrij simpel, NS heeft de keuze uit twee opties:
1. Ze sluiten een regeling met een andere vervoerder waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.
2. Ze sluiten geen regeling met een andere vervoerder, adviseren reizigers dus ook niet om met die andere vervoerder te reizen, maar regelen zelfs bijtijds voldoende bussen (conform de eisen in de concessie) waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.
Het lijkt me vrij simpel, NS heeft de keuze uit twee opties:
1. Ze sluiten een regeling met een andere vervoerder waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.
2. Ze sluiten geen regeling met een andere vervoerder, adviseren reizigers dus ook niet om met die andere vervoerder te reizen, maar regelen zelfs bijtijds voldoende bussen (conform de eisen in de concessie) waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.
3. Ze geven een omreisadvies, instrueren de reiziger om bij de andere vervoerder in- en uit te checken en zorgen er achteraf voor dat de reiziger de extra kosten zonder rompslomp terug krijgt.
In ieder geval moet de reiziger weten waar hij aan toe is, en wel op het moment dat het omreisadvies wordt gegeven; niet na maanden op het forum hengelen naar een antwoord.
Ik betwijfel of NS in staat en/of bereid is om daarbij de voor de reiziger juiste prijs te bepalen. Als die alsnog achteraf moet gaan controleren of (langeafstands)korting wel goed is toegepast leidt dat juist tot meer rompslomp in plaats van minder.
Ik ook, maar ik betwijfel in hogere mate dat NS in staat is om in het andere geval alle benodigde poortjes open te zetten, zowel die om het NS-gebied te verlaten, als die om het gebied van de andere vervoerder binnen te gaan en omgekeerd bij het aankomststation.
Goedemorgen NS, zouden jullie s.v.p. mijn vraag willen beantwoorden? Zie mijn 4 bovenstaande berichten. Alvast dank! 🙂
Welkom op het NS Serviceforum, Pieter_vr.
Ik moet hier later even op terugkomen. Ik wil je graag van een duidelijk antwoord voorzien op alle vragen die je stelt, maar voordat ik mijn billen ergens aan ga branden wil ik dit toch even goed voor je hebben uitgezocht. Zodra ik meer weet geef ik je een terugkoppeling.
Ik moet hier later even op terugkomen. Ik wil je graag van een duidelijk antwoord voorzien op alle vragen die je stelt, maar voordat ik mijn billen ergens aan ga branden wil ik dit toch even goed voor je hebben uitgezocht. Zodra ik meer weet geef ik je een terugkoppeling.
Ik heb een terugkoppeling voor je, Pieter_vr.
Wij zullen een route met een andere vervoerder vrijwel nooit als officieel omreisadvies geven. Dat personeel dit soms wel doet is begrijpelijk, maar niet correct. Dat is ook een signaal dat intern wordt doorgegeven.
Een reiziger heeft de keuze:
- gebruik maken van een andere vervoerder (nadelen: geen geld terug bij vertraging, afwijkende prijs | voordeel: sneller op bestemming)
- wachten op de businzet (nadelen: wachten, langere reistijd | voordelen: Gtbv, geen afwijkende prijs)
Het NS advies in zo’n situatie is altijd het advies dat in de Reisplanner wordt gegeven, daar zal ook niet als Reisadvies getoond worden dat je via een andere vervoerder kan reizen. In zeer uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld bij de sluiting van station Utrecht Zuilen vanwege de werkzaamheden rond Utrecht Centraal verwijzen we wel naar een andere vervoerder (bus in dit geval), maar daarover is dan ook expliciet een afspraak gemaakt met de andere vervoerder. Als dat gebeurd wordt dit ook breder gecommuniceerd.
Wij zullen een route met een andere vervoerder vrijwel nooit als officieel omreisadvies geven. Dat personeel dit soms wel doet is begrijpelijk, maar niet correct. Dat is ook een signaal dat intern wordt doorgegeven.
Een reiziger heeft de keuze:
- gebruik maken van een andere vervoerder (nadelen: geen geld terug bij vertraging, afwijkende prijs | voordeel: sneller op bestemming)
- wachten op de businzet (nadelen: wachten, langere reistijd | voordelen: Gtbv, geen afwijkende prijs)
Het NS advies in zo’n situatie is altijd het advies dat in de Reisplanner wordt gegeven, daar zal ook niet als Reisadvies getoond worden dat je via een andere vervoerder kan reizen. In zeer uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld bij de sluiting van station Utrecht Zuilen vanwege de werkzaamheden rond Utrecht Centraal verwijzen we wel naar een andere vervoerder (bus in dit geval), maar daarover is dan ook expliciet een afspraak gemaakt met de andere vervoerder. Als dat gebeurd wordt dit ook breder gecommuniceerd.
Misschien kun je degene die je deze tekst heeft ingefluisterd even wijzen op de vraag die hij/zij geacht werd ermee te beantwoorden en dan met name op de zin:
De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn.
De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn.
Dat heb ik inderdaad begrepen, maar dit is de informatie die ik tot nu toe heb terug gekregen. Ik ga opnieuw informatie inwinnen voor T.S met betrekking tot deze specifieke situatie.
De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn.
Laura NS moet van iemand hoger in de boom bij hoog en bij laag vol blijven houden wat ze in reactie 15 heeft gezegd, ook al is de praktijk anders en weet ze dat zelf natuurlijk ook. Het heeft geen nut om op het forum vraagtekens te plaatsen bij de woordvoeringslijn. Dat levert alleen maar geïrriteerde moderators op. Zie ook: https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/geld-terug-omreizen-via-andere-vervoerders-opgehaald-worden-25067
(Handig trouwens dat de zoekfunctie ook steekwoorden in verwijderde berichten indexeert. Dat vergroot de vindbaarheid in deze enorm.)
Ik begrijp dat de moderators in dit soort gevallen niet veel meer zijn dan een doorgeefluik, maar dan nog moet het hen toch ook opvallen dat ze met enige regelmaat op een vraag van het kaliber "Situatie X trad op, wat moet ik doen?" het blijkbaar vanuit de organisatie als wenselijk geachte antwoord geven dat situatie X zich niet kan voordoen.
Je kunt toch op zijn minst doen alsof je (de vraag van) de klant serieus neemt.
Probeer eens een antwoord te formuleren op de vraag van TS dat voldoet aan de woordvoeringslijn én waarmee de klant zich serieus genomen voelt... (Met de nadruk op 'serieus'.) Hoe moet TS zich serieus genomen voelen als de NS-medewerker niet eens mag mag erkennen dat het beschreven verhaal mogelijkerwijs waar gebeurd zou kunnen zijn?
Ik heb een terugkoppeling ontvangen.
Als het op de planner staat mag je er van uitgaan dat er afspraken zijn gemaakt met Arriva. Probleem in dit geval is dat je dan niet moet inchecken bij Arriva, omdat wij (NS) een vergoeding geven aan Arriva. Bij jou, Pieter_vr, is dit dus goed gegaan. Je hebt goed gehandeld door niet om te checken, maar gewoon je reis te vervolgen en je had geen boete bij Arriva gekregen als je was gecontroleerd. Ook heb je in dat geval niet zwart gereisd.
Als het op de planner staat mag je er van uitgaan dat er afspraken zijn gemaakt met Arriva. Probleem in dit geval is dat je dan niet moet inchecken bij Arriva, omdat wij (NS) een vergoeding geven aan Arriva. Bij jou, Pieter_vr, is dit dus goed gegaan. Je hebt goed gehandeld door niet om te checken, maar gewoon je reis te vervolgen en je had geen boete bij Arriva gekregen als je was gecontroleerd. Ook heb je in dat geval niet zwart gereisd.
@Laura
Dan hoop ik wel dat ook alle controleteams beter op de hoogte zijn dan bijvoorbeeld de buschauffeurs van U-OV die naar Utrecht Zuilen rijden.
Dan hoop ik wel dat ook alle controleteams beter op de hoogte zijn dan bijvoorbeeld de buschauffeurs van U-OV die naar Utrecht Zuilen rijden.
Beste Laura NS, een late reactie van mijn kant omdat ik ineens geen e-mailnotificatie meer kreeg nadat er nieuwe reacties waren geplaatst. Overigens werkt het inloggen op dit forum ook niet vlekkeloos.
Jouw laatste reactie is duidelijk. Mocht deze situatie nog eens voorkomen zal ik op dat moment een screenshot maken van Reisplanner Xtra die mij het officiële NS omreisadvies geeft. Ook zal ik de link naar dit topic bewaren!
Iedereen bedankt voor de antwoorden, aardig om te lezen dat meer reizigers deze vraag hebben (zie bovenstaande reactie van Pe_Pe). Ik zie dat "Laura NS" in elk geval goed samenwerkt met "Klaas-Jan NS" 😉.
Vr.groet, Pieter vdb.
Jouw laatste reactie is duidelijk. Mocht deze situatie nog eens voorkomen zal ik op dat moment een screenshot maken van Reisplanner Xtra die mij het officiële NS omreisadvies geeft. Ook zal ik de link naar dit topic bewaren!
Iedereen bedankt voor de antwoorden, aardig om te lezen dat meer reizigers deze vraag hebben (zie bovenstaande reactie van Pe_Pe). Ik zie dat "Laura NS" in elk geval goed samenwerkt met "Klaas-Jan NS" 😉.
Vr.groet, Pieter vdb.
Dit is allemaal leuk en aardig, maar ik heb recent, op basis van omroep in de trein uitgecheckt in Amersfoort bij NS en weer ingecheckt bij Connexxion om het omreisadvies Utrecht --- Ede Wageningen te volgen. Ik moet dus nu ruim 10 Euro betalen voor de snelste (40 minuten vertraging) verbinding op mijn betaalde traject. Hoe gaat de NS dit voor mij oplossen.
Persoonlijn vind ik het antwoord van Laura NS vreemd. De NS reisplanner is zo geprogrammeerd dat deze een goede reisoptie gaat zoeken na vraag van de klant. Als een trein opgeheven wordt zoekt de planner de kortste alternatieve route. Maar dat betekent niet dat NS in die miliseconde dan ineens afspraken met Arriva heeft gemaakt!!!
Sterker nog, al wordt dat hier bij hoog en bij laag beweerd door NS, er worden bijna nooit afspraken met andere vervoerders gemaakt in dit soort gevallen. Niet als je het vraagt aan Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia...
Sterker nog, al wordt dat hier bij hoog en bij laag beweerd door NS, er worden bijna nooit afspraken met andere vervoerders gemaakt in dit soort gevallen. Niet als je het vraagt aan Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia...
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.