Skip to main content
Beste NS, deze vraag gaat over "reizen op saldo" bij een uitval van treinen. Gisteren rond 18.10 uur kwam ik op station Deventer en wou reizen naar Apeldoorn met de trein van 18.24. Na het passeren van de poorten zag ik op de Reisplanner Xtra dat alle treinen tussen Deventer en Apeldoorn waren geannuleerd wegens aanrijding. De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn. Heb in de haast geen omroepbericht gehoord.

De reisplanner gaf mij dus direct een omreisadvies en daarom heb ik niet ingecheckt bij Arriva (was al ingecheckt bij de poorten van Deventer). De reisplanner gaf op dat moment niets aan over businzet.

Heb gewoon uitgecheckt bij aankomst op Apeldoorn en geen gebruik gemaakt van de Arriva-palen. Er was geen controle in de Arriva-trein. Financieel is het dus goed gegaan, ik nam immers aan dat ik niet hoefde bij te betalen wanneer de reisplanner mij dit advies geeft.



Toen ik in de Arriva-trein zat klikte ik door op het reisadvies, en bleek er stond zo'n roze symbool "Uit NS => In Arriva" te staan. Dat verbaasde mij aangezien het toch een officieel omreisadvies was?



Drie vragen aan NS omdat ik op dit forum lees dat er regelmatig naar wordt gevraagd:

1. Heb ik nu zwart gereisd door niet in te checken bij Arriva?

2. Had Arriva bij controle gewoon een boete uitgeschreven of krijgt Arriva gewoon een vergoeding van NS?

3. In welk artikel en in welke voorwaarden kan ik teruglezen hoe het in- en uitchecken werkt in zo'n situatie met een andere vervoerder?
Zijn er wel afspraken gemaakt met de HTM voor bv omreizen met de tram tussen Den Haag en Delft? Er wordt bij storingen op dit traject namelijk wel met enige regelmaat geadviseerd om de tram te gebruiken.

Bus inzet heb ik eigenlijk alleen gezien tijdens de week buitendienststelling om het nieuwe station Delft aan te sluiten.



Bv, al weer enige tijd geleden (ergens in augustus) was er 's morgens een stroomstoring bij Den Haag HS waardoor er van en naar HS geen enkel treinverkeer mogelijk was.

Ik heb geen smartphone, dus kon de reisplanner niet raadplegen. Maar de informatie op Den Haag Centraal was om gebruik te maken van tramlijn 9 tussen Centraal en HS en van tramlijn 1 tussen HS en Delft. Op de vraag aan de NS dame in het informatiehokje of ik moest inchecken in de tram gaf ze als antwoord "ik zou het niet doen, de storing is bekend en de tram zit vol met NS reizigers".

Ik heb een Traject Vrij en heb toen niet uit en weer ingechecked. Mijn incheck was op De Vink en uitcheck op Delft (waar overigens wel poortjes open stonden zowel in de stationshal als naar de fietsenstalling) en ik had maar 28 minuten vertraging, dus geen GTBV.
Arnout_, ik raad je aan om dit via het contactformulier dat je hier kan vinden aan te vragen. Via het normale claimformulier is dit namelijk niet mogelijk.

Keuzereiziger, ik denk dat Laura niet de Reisplanner zelf bedoelt, maar de actuele reisinfo bij een storing. Als er een trein uitvalt worden er inderdaad niet meteen afspraken met een andere vervoerder gemaakt. Dit gebeurt alleen bij een storing.

Momo, wanneer in het omreisadvies is aangegeven om met een andere vervoerder te reizen dan is dit van tevoren onderling overlegd. Daarom kan het soms even duren voordat een dergelijk advies gegeven wordt. Er staat dan altijd minimaal een poortje open voor NS-reizigers.
Iris,

mijn vraag was niet hoe lang het kan duren voordat een omreisadvies wordt gegeven en of er dan poortjes open staan.

In dit betreffende geval van de stroomstoring bij HS was de storing bekend om 5.53 en de eerste melding om de tram te gebruiken tussen Den Haag Centraal en Delft was om 6.11 (zie https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/14703-19-augustus-2016-stroomstoring-den-haag-hs)



Ik weet niet of dit omreisadvies per tram ook daadwerkelijk in de NS reisplanner stond, maar het advies om de tram te gebruiken werd in ieder geval wel gegeven op de storingspagina van NS en op het station Den Haag Centraal.



Wat ik graag wil weten is of NS in dit soort situaties tussen Den Haag CS/HS en Delft een afspraak heeft met de HTM en of je dan bij aankomst op Den Haag moet uitchecken bij NS en vervolgens inchecken bij de HTM?

Er worden dan namelijk geen bussen ingezet, alleen een advies gegeven om de tram te gebruiken. Bij businzet hoef je niet apart in te checken, maar moet dit dan bij de tram in Den Haag wel?



Ik heb dat zoals aangeven die keer niet gedaan, maar een collega die met dezelfde tram ging wel. Het antwoord van de NS medewerkster in het info loket was alleen maar "ik zou het niet doen" maar dit is natuurlijk geen officieel NS antwoord.



Ik wil nu gewoon heel duidelijk weten voor bij een eventuele volgende storing waarbij er lange tijd geen treinen kunnen rijden tussen Den Haag en Delft of ik apart moet inchecken bij de HTM (en dus extra betalen bovenop mijn Traject Vrij en geen GTBV) of niet.
Huh, waarom is hier verder niet meer op gereageerd?
Ik durf niet te zeggen waarom er vorig jaar geen antwoord meer is gegeven, sz1rnbegjyx2v, maar zal het bij deze alsnog even doen. Wat de exacte regeling destijds met de HTM was durf ik niet te zeggen, maar algemeen gezien moet er voor zover bij ons bekend bij lokaal bus- en tramvervoer altijd worden ingecheckt. Dat zou ik persoonlijk sowieso adviseren om te doen. Als wij door storingen of werkzaamheden adviseren om met lokaal bus- of tramvervoer te reizen, kun je uiteraard altijd contact op nemen met onze Klantenservice om eventuele extra kosten gecompenseerd te krijgen. Die regeling geldt ook voor het eventuele advies om met de Metro (om) te reizen, maar daarbij zijn er vaak wel afspraken dat poortjes worden opengezet, waardoor er geen extra kosten gemaakt hoeven te worden.
Zelfde als met U-OV van Utrecht naar bijv. Driebergen-Zeist met lijn 50 of 51.



Die zijn meestal wel op de hoogte dat ze treinreizigers krijgen die dus niet in en uit hoeven te checken in de bus, en weten het anders wel zodra er een boel mensen met uitgeprinte e-tickets zich melden.. en vinden het verder prima.
Nu was de situatie eens een keer omgekeerd.



Vanwege een storing met tram 3 en 4 van HTM mocht je ook gebruik maken van de trein van Den Haag CS naar Zoetermeer en terug. Op Zoetermeer stond zelfs een poortje open en je kon met een HTM Abonnement reizen in NS treinen zolang de HTM-stremming actief was.

https://twitter.com/HTM_Reisinfo/status/1176940469454065665

Reageer