beantwoord

Getrokken materieel



Toon eerste bericht

80 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik denk ook dat de zware aslast een puntje is. Als deze te zwaar is, en dan slijt het spoor sneller. En in ons land hebben we een aantal sporen die ook grenzen kennen. Zo onder meer het traject Leiden - Woerden waar de 1600/1800/1700 loc NIET ingezet mag worden. Dus er zijn maar een paar locomotieven waar het wel meevalt, zoals bijv. de NS 16-/17-/1800, Vectron en Traxx.

En ook de HSL-Zuid ondervindt last van slijtage. Eigenlijk had vanaf 2008 de Fyra V250 moeten rijden, maar dankzij die Italianen hebben we die TRAXX en rijtuigen (enige wat op de HSL kon rijden) nog tot volgend jaar nog rijden tot de ICNG in dienst komt.

Reputatie 6

Ik denk ook dat de zware aslast een puntje is. Als deze te zwaar is, en dan slijt het spoor sneller. En in ons land hebben we een aantal sporen die ook grenzen kennen. Zo onder meer het traject Leiden - Woerden waar de 1600/1800/1700 loc NIET ingezet mag worden. Dus er zijn maar een paar locomotieven waar het wel meevalt, zoals bijv. de NS 16-/17-/1800, Vectron en Traxx.

En ook de HSL-Zuid ondervindt last van slijtage. Eigenlijk had vanaf 2008 de Fyra V250 moeten rijden, maar dankzij die Italianen hebben we die TRAXX en rijtuigen (enige wat op de HSL kon rijden) nog tot volgend jaar nog rijden tot de ICNG in dienst komt.

De lijn Leiden-Woerden is toch ook nooit bedoeld geweest voor zwaar getrokken materieel, was toch altijd al een boemellijntje? Volgens mij heb ik nog meegemaakt dat het niet eens geëlektrificeerd was.

En de serie 1600/1700/1800 is toch allang uit dienst bij de NS? Ik zie ze tenminste nooit meer als NS-loc rondrijden. Weet nog dat de 1600-serie in dienst kwam bij NS, jaren '70, en eigenlijk vond ik het een beetje jammer dat daardoor de verscheidenheid aan elektrische locs langzaam verdween: de 1500-serie, meestal op de lijn Den Haag-Venlo, maar bij tijd en wijle zag je daar ook zo'n enorme 1300 op rijden, de 1100, leek een beetje op de 1300, maar dan veel kleiner, en later (met de botsneus) hadden ze opeens een heel ander gezicht, de 1200, stoere locs met een Amerikaans uiterlijk, en die laatste series kwam je af en toe ook zomaar tegen op de lijn Vlissingen-Amsterdam, waar rond 1980 meestal mat 54 op reed.

Reputatie 6

In principe zou je nog 1700’s kunnen zien bij NS. Maar ik zou zo 1,2,3 niet weten in de praktijk op welk materieel. De DD-AR’s die in dienst bleven hebben allemaal een eigen loc gekregen en stonden die niet ook op de lijst van afvoeren intussen? De DDR’s zijn intussen afgevoerd, de IC-direct en Benelux gaan met Traxx locomotieven en verder zijn er volgens mij geen diensten meer met ICR?

De 1600’s en zeker ook de 1700’s waren destijds technisch heel mooie loc’s, maar ze zijn intussen meer dan 30 jaar oud, kan me voorstellen dat het allemaal niet zo modern meer is.

Reputatie 6

In principe zou je nog 1700’s kunnen zien bij NS. Maar ik zou zo 1,2,3 niet weten in de praktijk op welk materieel. De DD-AR’s die in dienst bleven hebben allemaal een eigen loc gekregen en stonden die niet ook op de lijst van afvoeren intussen? De DDR’s zijn intussen afgevoerd, de IC-direct en Benelux gaan met Traxx locomotieven en verder zijn er volgens mij geen diensten meer met ICR?

De 1600’s en zeker ook de 1700’s waren destijds technisch heel mooie loc’s, maar ze zijn intussen meer dan 30 jaar oud, kan me voorstellen dat het allemaal niet zo modern meer is.

De rijtuigen achter die Traxx-locomotieven zijn inmiddels toch ook dik 45 jaar oud?

Reputatie 6

In principe zou je nog 1700’s kunnen zien bij NS. Maar ik zou zo 1,2,3 niet weten in de praktijk op welk materieel. De DD-AR’s die in dienst bleven hebben allemaal een eigen loc gekregen en stonden die niet ook op de lijst van afvoeren intussen? De DDR’s zijn intussen afgevoerd, de IC-direct en Benelux gaan met Traxx locomotieven en verder zijn er volgens mij geen diensten meer met ICR?

De 1600’s en zeker ook de 1700’s waren destijds technisch heel mooie loc’s, maar ze zijn intussen meer dan 30 jaar oud, kan me voorstellen dat het allemaal niet zo modern meer is.

De rijtuigen achter die Traxx-locomotieven zijn inmiddels toch ook dik 45 jaar oud?

De ICR’s. Volgens mij wel ja ;). Maar ze hebben ook wel een paar “beurten” gehad, maar leveren niet de tractie, dat is natuurlijk wel een flink verschil.

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

Reputatie 6

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

Daar gaan ze toch die Vectrons voor gebruiken? Iemand een idee waarom geen Traxx, heeft NS daar nu wel “genoeg” van ;-)

Reputatie 6

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Reputatie 7
Badge

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

Daar gaan ze toch die Vectrons voor gebruiken? Iemand een idee waarom geen Traxx, heeft NS daar nu wel “genoeg” van ;-)


We hebben Traxx locs voor de HSL inderdaad, maar die zijn hun toelating voor Duitsland kwijt (PZB/LZB uitgeschakeld).

Reputatie 6

Wel gehad? Wat vreemd?

Reputatie 7
Badge +1

We hebben Traxx locs voor de HSL inderdaad, maar die zijn hun toelating voor Duitsland kwijt (PZB/LZB uitgeschakeld).

Deze locs worden (inmiddels) ook geleased bij een andere partij toch? Of zijn ze nog wel eigendom van NS?

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

 

Reputatie 6

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

Ik denk dat het “stiekem” ICM was, dat reed volgens mij eerder.

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

Ik denk dat het “stiekem” ICM was, dat reed volgens mij eerder.

Klopt en dat reed inderdaad veel rond Eindhoven in die tijd. 

Reputatie 6

Heb zelfs nog incidenteel meegemaakt dat er een loc 1000 voor de trein stond richting Eindhoven vanuit Dordrecht (eind jaen '60/jaren '70). Heb achteraf begrepen dat die locs hun nadelen hadden, maar ik vond het altijd prachtig, die locs met hun grote spaakwielen voor de trein. Erachter hing dan vaak een mengelmoes van plan D, plan W, enz.

Reputatie 7
Badge +3

De proefserie ICM, de ICM0, heeft in 1977 veel gereden tussen Eindhoven en Venlo. Ik ben in de zomer van 1977 nog een keer met Tienertoer naar Eindhoven gereisd om daar een rit te kunnen maken met de voor die tijd spectaculaire nieuwe IC. Ze werden ingezet als stoptrein tussen Eindhoven en Venlo.

Reputatie 6

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Heb zelfs nog incidenteel meegemaakt dat er een loc 1000 voor de trein stond richting Eindhoven vanuit Dordrecht (eind jaen '60/jaren '70). Heb achteraf begrepen dat die locs hun nadelen hadden, maar ik vond het altijd prachtig, die locs met hun grote spaakwielen voor de trein. Erachter hing dan vaak een mengelmoes van plan D, plan W, enz.

Bij hogere snelheden traden er haarscheurtjes op in de wielspaken. Daarom reden ze later bijna alleen nog maar goederentreinen met maximaal 100 kmh. Tot in de jaren 70 reden ze nog wel wintersporttreinen, die werden dan met wat lagere snelheid in de dienstregeling ingelegd. 

Reputatie 7

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Nee, dan de Hofpleinlijn. Als kind woonde ik een huis met vanuit de woonkamer zicht op het stations-emplacement van Pijnacker.

In de zestiger en zeventiger jaren reden daar de alleroudste treinstellen die nog voorhanden waren. 

Meestal waren het de altijd schuddende ‘muizenneuzen’ (materieel ‘46 of misschien nog ouder), soms een Hondekop (materieel 54), en een heel enkele keer Materieel 64, afgewisseld met de ‘Sprinters’, maar die reden slechts proefritten.

Soms zagen we Internationale treinen en Intercity’s voorbij komen denderen, die bij stremming van de ‘Oude Lijn’ tussen Den Haag en Rotterdam omgeleid werden via Pijnacker of op weg waren naar/van de werkplaats in Leidschendam.

Stukje nostalgie. De destijds op sterven na dood zijnde Hofpleinlijn is niet meer maar heeft een tweede leven gekregen als succesvolle metrolijn.

 

Reputatie 6

Randstadrail, past ook eigenlijk beter bij deze lijn.

In die tijd dat ik er woonde reed er alleen SGM op, eerst tweetjes en later drietjes volgens mij. SGM was niet per sé een verbetering t.o.v. mat’64, elke keer met optrekken werd je door elkaar geschud en het interieur was echt zo basic als je het maar kunt bedenken.

Reputatie 6

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Nee, dan de Hofpleinlijn. Als kind woonde ik een huis met vanuit de woonkamer zicht op het stations-emplacement van Pijnacker.

In de zestiger en zeventiger jaren reden daar de alleroudste treinstellen die nog voorhanden waren. 

Meestal waren het de altijd schuddende ‘muizenneuzen’ (materieel ‘46 of misschien nog ouder), soms een Hondekop (materieel 54), en een heel enkele keer Materieel 64, afgewisseld met de ‘Sprinters’, maar die reden slechts proefritten.

Soms zagen we Internationale treinen en Intercity’s voorbij komen denderen, die bij stremming van de ‘Oude Lijn’ tussen Den Haag en Rotterdam omgeleid werden via Pijnacker of op weg waren naar/van de werkplaats in Leidschendam.

Stukje nostalgie. De destijds op sterven na dood zijnde Hofpleinlijn is niet meer maar heeft een tweede leven gekregen als succesvolle metrolijn.

 

Er reed inderdaad vaak ouder materieel op (al was het in de laatste jaren steevast SGM), maar ik denk met veel plezier terug aan de Hofpleinlijn, regelmatig pakte ik expres de Hofpleinlijn als ik van Den Haag naar Rotterdam moest, vond het altijd een mooie rit en het uitstappen in hartje Rotterdam was een bonus.

Reputatie 7

Ik heb heel vaak met de Hofpleinlijn gereisd.

Blijf het jammer vinden dat wat ooit de trots van Nederland was - de eerste spoorlijn met elektrische tractie - de laatste decennia van haar bestaan zo vreselijk verwaarloosd werd, dat de neerwaartse spiraal niet meer doorbroken kon worden en sluiting onvermijdelijk leek.

Dat het lijntje potentie heeft, blijkt uit het succes van de metro die er nu rijdt. 
 

 

Reputatie 6

Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Maar zoals het nu is ingericht kun je vanuit Zoetermeer heel makkelijk in Rotterdam (en Pijnacker en Berkel) komen, dat is ook wel mooi.

Mijn voornaamste herinnering eraan is dat je op station Leidschendam-Voorburg altijd even goed moest opletten, dat je niet naar Hofplein ging in plaats van Zoetermeer. Dat ging meestal wel goed, maar één keer toch misgegaan, niet goed opgelet.

Prorail heeft nog, bij verbouwing van trein- naar metro/lightrail-traject, een alternatieve ontsluiting van werkplaats Leidschendam moeten maken, een aftakking van de lijn Den Haag - Gouda, met een brug over de A12, anders konden ze er niet meer bij!

Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Dat is geprobeerd. Gedurende twee jaar (ergens in de jaren 70) reed er ieder uur één trein vanaf de Hofpleinlijn naar Rotterdam CS. Dat was omdat je dan makkelijker kon overstappen op andere treinen en op de metro. Na twee jaar was het weer voorbij, deels omdat het gebruik tegenviel en deels omdat reizigers klaagden dat het onhandig was dat de trein in Rotterdam niet steeds van hetzelfde station vertrok. En alle drie de treinen naar Rotterdam CS leiden was niet in te passen omdat er dan een enorme bottleneck zou ontstaan tussen CS en Noord. Uiteindelijk is de ombouw tot metro een enorme verbetering gebleken in tegenstelling tot de degradatie van de Zoetermeerlijn tot een tramlijntje. 

Reageer