Skip to main content

Iets wat ik me nou al jaren afvraag: waarom heeft de NS het getrokken materieel in de ban gedaan? De laatste rijtuigen die zijn aangeschaft dateren volgens mij uit eind jaren '70 en die huppelen nu mee in de “HSL'…

Vroeger waren er veel treinverbindingen die met getrokken materieel bediend werden (Den Haag-Venlo, Roosendaal-Zwolle, om er een paar te noemen die in mijn herinnering schieten). En kan me volgens mij ook nog herinneren dat de verbinding Den Haag-Groningen/Leeuwarden een tijd lang met getrokken materieel werd gereden.

In mijn ogen is het het meest flexibele materieel dat er is. Is het rustig, dan kun je met 5 rijtuigen toe, is het drukker, dan hang je er 2, 3 of 4 extra rijtuigen aan en klaar.

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

Getrokken materiaal in die zin hebben we al jaren niet meer. Ik herinner me van “vroegah” dat er op Den Haag CS een 500 loc heen en weer reed om wagons te rangeren. Volgens mij doen ze dat al heel lang niet meer.


Tussen 2002 en 2006 bij de midlife ICR-renovatie zijn een aantal BD-rijtuigen verbouwd tot stuurstandrijtuig. Het rangeren is toen beëindigd en sindsdien rijden ze in vaste samenstelling.


En de bestaande (Benelux) stuurstanden zijn toen juist afgevoerd. Je zou zeggen: verfje eroverheen (bordeaux→blauw), maar zo simpel lag het kennelijk niet.


Dat lag inderdaad niet zo simpel. De Benelux-stuurstanden waren gebouwd om op afstand de NMBS serie 1180-loks te bedienen.

De stuurstanden van NS werkten samen met de NS 1700. 

Interessant was ook het stuurstandrijtuig van de eerste Benelux trek-duw. Dat was dat verbouwde restauratierijtuig plan D met de hoge cabine. Daar zat een complete Belgische stuurtafel in om de NMBS lok 25.5 op afstand te bedienen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxtrein#/media/Bestand:Plan_D_benelux.jpg


Daar heb ik nog eens in gezeten! Snapte er niks van (ik was 8 jaar ofzo), ik dacht dat er een ICM aan kwam, maar de kop zat maar aan één kant!

Die 25.5 locs waren berucht, met name in de dienst Amsterdam - Parijs, zó vaak stuk, daar valt Traxx denk ik nog reuze bij mee (en daar volstaat dan een reset).


Reageer