Skip to main content

Goedenavond, nee dit is terecht geen sarcasme of satirisch geformuleerde klacht. Dit is een vraag wat al serieus een tijdje in mij ronddwaalt waar ik niet tot een logische conclusie kan komen...

Al jarenlang heb ik weleens van Heerlen naar Sittard gereisd, met de Intercity. Afgelopen donderdag weer.
Voor mij zijn de rustige coupés heel gewend, ook tijdens de spits heb je hier vaak gewoon coupé voor jezelf.

Dit traject (Heerlen - Sittard) gaat direct langs de A76, een van de drukste snelwegen van Limburg. Voor elke treinreiziger heb je een parkeerplaats aan automobilisten hier!

Ik vraag me dan toch af: er rijdt hier een goudmijn aan potentiële klanten. Wat maakt dat NS niet geïnteresseerd is in deze reiziger-arme trein te vullen met weggebruikers?

Wat de aanleiding om dit te vragen 'sparkte' was de recente aangekondigde prijsverhoging van bijna 10%. Als er een tekort aan reizigers is in de provincie, zou het toch andersom moeten? Dat is de #1 regel van concurreren: bij weinig klanten, maak je product of service verleidelijker dan het alternatief. 

Door de prijsverhoging zal de onbalans alleen maar ergen worden en de reizigers die loyaal zijn nog meer de portemonnee leeg pleuren.

Voor mij zal het moeilijk zijn om met de trein te blijven reizen. Ik weet niet hoelang ik dit vol kan houden.

Ben benieuwd om te leren wat het (loco)motief van NS hiervoor is.

Het busvervoer is ingericht op studenten, nauwelijks op andere reizigers. Door de verplichte winkelnering zijn studenten een aantrekkelijke groep omdat hun reisgedrag voorspelbaar is en de inkomsten door de SOV stabiel zijn. En in de vakantietijd kun je de helft van de bussen opheffen wat handig is voor het personeel wat dan vrij wil zijn.

 

Een groot kantoor van mijn werkgever staat in Waalwijk, naast de snelweg, bij een industrieterrein. De bus naar Den Bosch komt er praktisch langs maar stopt niet. 

Geen interesse. 

 

En dat de snelweg naar Utrecht zoveel filedruk heeft, terwijl de treinen Eindhoven - Utrecht minder vol zitten dan je zou willen, heeft een reden en daar zou je als NS toch iets mee moeten willen doen denk ik zo. 

Er rijden gewoon teveel intercity's tussen Eindhoven en Utrecht maar dat is een politieke zaak (PHS). De A2 is overvol maar dat zijn ook veel mensen die via aansluitingen vanuit de Langstraat, Oost-Brabant en de Betuwe onderweg op die weg terecht komen. Die mensen heeft NS weinig te bieden omdat de intercity's zich alleen maar richten op mensen uit Eindhoven en Den Bosch.

 

Wat je schrijft over die bussen: dat is dus puur zo ingericht vanuit vervoerdersoogpunt. Dat er niemand interesse heeft om met een goede busdienst naar zijn werk een industrieterrein te gaan, is een aanname, of heb jij concreet bewijs daarvoor? Het systeem is er niet op ingericht, dus is het er niet en dus gaan mensen met de auto omdat er geen alternatief is.

Treinen Den Bosch -Utrecht: zo jammer dat er tussen Lage Zwaluwe en Den Bosch geen spoor meer ligt. Echt een gemis. Er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden, dan was den Bosch nog meer knooppunt geworden en hadden nog veel meer plaatsen en wat grotere dorpen fatsoenlijke spooraansluiting. Er rijden nu wel bussen naar Den Bosch, maar bussen zijn voor de doorsnee reiziger niet populair. Treinen, lightrail, sneltrams zijn veel aantrekkelijker.


@Rene74

Vervoer naar industrieterreinen is vrijwel uitsluitend spitsvervoer en daarom voor vervoerders wat minder interessant. Wel is het soms tegen de spitsrichting in.

De moeilijke bereikbaarheid van de stations in Eindhoven en Den Bosch speelt NS in toenemende mate parten. Het toeleverende busvervoer en sprintervervoer is in beide regio's de laatste jaren fors afgebouwd en parkeren in de nabijheid van de stations is vrijwel onmogelijk.


Wat je schrijft over die bussen: dat is dus puur zo ingericht vanuit vervoerdersoogpunt. Dat er niemand interesse heeft om met een goede busdienst naar zijn werk een industrieterrein te gaan, is een aanname, of heb jij concreet bewijs daarvoor? Het systeem is er niet op ingericht, dus is het er niet en dus gaan mensen met de auto omdat er geen alternatief is.

Bij het bedrijf waar ik gewerkt hebt was er na de verhuizing een bushalte op 7 minuten lopen, we konden de halte zien vanaf de werkplek. Er ging echter slechts een enkeling met de bus (en trein) en dan waren het meestal nog tijdelijke werknemers waardoor er ook vaak niemand met de bus ging. Van de vaste medewerkers die er al werkten voor de verhuizing gingen er 4 met de trein en vanaf station verder met eigen fiets. Dat waren degene zonder auto en/of rijbewijs. 1 persoon zonder rijbewijs kocht zelfs een e-bike om maar niet iedere dag met de trein te hoeven, Van het bedrijf naast ons gingen er iets meer mensen met die bus, maar daar werkten ook meer mensen. Die bus zal vanaf station Delft vooral vol met TU studenten, na de laatste halte bij de TU zaten er slechts nog een handjevol reizigers in. Zelf heb ik die bus iets van 3 keer genomen als ik eens niet mijn fiets kon gebruiken. 

Bij het adres voor de verhuizing was er zelfs een bushalte direct voor de deur, bus kwam vanaf Leiden Centraal en reed door naar Gouda. Toch maakte er bijna niemand gebruik van. Daar kwamen dan wel de meeste werknemers uit de regio en was het op fietsafstand. Er kwamen toen best nog wel wat mensen op de fiets naar werk, ook degenen die een auto hadden.

Mensen die al een auto hebben, vaak al langere tijd, krijg je niet of maar heel moeilijk het OV in. De eigen auto biedt veel meer gemak. Waarom zouden ze van huis naar een bushalte lopen, bus nemen naar treinstation, met de trein misschien nog een keer overstappen, daarna weer andere bus nemen en nog lopen naar het werkadres en zo vaak langer, misschien wel 2 keer zo lang, onderweg zijn als met hun auto? Als ik zelf een auto had gehad, zou ik echt never nooit met de trein naar werk zijn gegaan. 

 


@Rene74

Vervoer naar industrieterreinen is vrijwel uitsluitend spitsvervoer en daarom voor vervoerders wat minder interessant. Wel is het soms tegen de spitsrichting in.

Zeeland is een uitzondering, daar rijden we een heel mooi rondje om even langs de Zeelandhallen te rijden, een mooie industrieterrein waar zo af en toe evenementen zijn, maar de bussen maar al te graag elk uur langs willen rijden ookal zal daar daadwerkelijk nooit iemand in- of uitstappen buiten om die evenement😅.

 

Van mij mag je deze bus hebben @Rene74 🤣.

 


Wat je schrijft over die bussen: dat is dus puur zo ingericht vanuit vervoerdersoogpunt. Dat er niemand interesse heeft om met een goede busdienst naar zijn werk een industrieterrein te gaan, is een aanname, of heb jij concreet bewijs daarvoor? Het systeem is er niet op ingericht, dus is het er niet en dus gaan mensen met de auto omdat er geen alternatief is.

Bij het bedrijf waar ik gewerkt hebt was er na de verhuizing een bushalte op 7 minuten lopen, we konden de halte zien vanaf de werkplek. Er ging echter slechts een enkeling met de bus (en trein) en dan waren het meestal nog tijdelijke werknemers waardoor er ook vaak niemand met de bus ging. Van de vaste medewerkers die er al werkten voor de verhuizing gingen er 4 met de trein en vanaf station verder met eigen fiets. Dat waren degene zonder auto en/of rijbewijs. 1 persoon zonder rijbewijs kocht zelfs een e-bike om maar niet iedere dag met de trein te hoeven, Van het bedrijf naast ons gingen er iets meer mensen met die bus, maar daar werkten ook meer mensen. Die bus zal vanaf station Delft vooral vol met TU studenten, na de laatste halte bij de TU zaten er slechts nog een handjevol reizigers in. Zelf heb ik die bus iets van 3 keer genomen als ik eens niet mijn fiets kon gebruiken. 

Bij het adres voor de verhuizing was er zelfs een bushalte direct voor de deur, bus kwam vanaf Leiden Centraal en reed door naar Gouda. Toch maakte er bijna niemand gebruik van. Daar kwamen dan wel de meeste werknemers uit de regio en was het op fietsafstand. Er kwamen toen best nog wel wat mensen op de fiets naar werk, ook degenen die een auto hadden.

Mensen die al een auto hebben, vaak al langere tijd, krijg je niet of maar heel moeilijk het OV in. De eigen auto biedt veel meer gemak. Waarom zouden ze van huis naar een bushalte lopen, bus nemen naar treinstation, met de trein misschien nog een keer overstappen, daarna weer andere bus nemen en nog lopen naar het werkadres en zo vaak langer, misschien wel 2 keer zo lang, onderweg zijn als met hun auto? Als ik zelf een auto had gehad, zou ik echt never nooit met de trein naar werk zijn gegaan. 

 

Ik zou idealiter veel vaker OV willen nemen. Ik vind het echt te druk op de weg en als ik toch 2x zolang er over doe met de auto als ik mijn normale uren maak door de spits, dan zou OV wat 2x zolang is a, best prima zijn. Alleen is het hier meteen 55 min als ik met OV ga omdat er geen rechtstreekse verbinding is. Ik reis behoorlijk om. Met de auto zou ik na 18.00 dan 15 min kwijt zijn. En de fiets 35 minuten. Dus ik wissel nu af, ook afhankelijk van wat er die dag op de agenda staat (nette kleding nodig of niet). Maar straks met wegwerkzaamheden, zal de file alleen maar toe nemen. Misschien dan met regenachtig en stormachtig weer toch maar het OV. Dat wordt dan wel volledig vergoed, ondanks de nodige omreiskilometers 🙂 Alleen zal het NS deel maar heel beperkt zijn ;) 


Jammer allemaal. Ik zou de bus naar het werk gebruiken als dat handig was, ook al had ik een rijbewijs en auto voor de deur, maar ben te idealistisch waarschijnlijk. Zoals gezegd ken ik wel mensen die vanuit groene overwegingen ook best met de bus zouden willen, maar óf de verbinding is er niet, óf het duurt veel en veel te lang, met overstappen. Ik reis ongeveer wekelijks hier met de bus maar de afgelopen weken was het op wat ouderen na, leeg, leeg, leeg. Nu gaan de studenten weer komen.

Er zijn nu 18 miljoen inwoners en dat groeit door richting 21 of 22 miljoen in 2050. Het OV kalft steeds verder af, prijst zichzelf almaar verder uit de markt en de wegen worden steeds drukker. Waar moeten al die auto's blijven. Niemand heeft het antwoord. 


Het OV kalft steeds verder af, prijst zichzelf almaar verder uit de markt en de wegen worden steeds drukker. Waar moeten al die auto's blijven. Niemand heeft het antwoord. 

Toen er in de zestiger jaren 2 miljoen auto's waren riep men dat ook al. Dat heeft zich tot nu toe vanzelf opgelost.

Het is vervelend maar zolang het OV geen substantiële groei van het aantal reizigers weet te realiseren en de kosten uit de hand blijven lopen zal het steeds minder een alternatief voor de auto worden. En dan op mijn beurt: ook hier heeft niemand het antwoord.


Doom-roepers over hoe het allemaal in de afgrond glijd zijn al zo oud als de mensheid zelf. De huizenmarkt ligt ook niet stil nu we allemaal opeens vele honderdduizenden euro's moeten overbieden. De terrassen zitten ook nog vol ondanks kleinere porties voor veel hogere prijzen. Blijkbaar zijn extreem hoge prijzen voor benzine en onderhoud ook al geen reden voor de Nederlander om te roepen dat de 'auto een veel betere optie is’. Ook het OV zal hogere prijzen wel weer overleven.  


Het einde van de mensheid komt toch wel, we zijn het alleen aan het uitstellen 🤪. Al denk ik niet dat het verdwijnen van het OV de directe oorzaak zal zijn voor het einde van de mensheid, maar wie weet 🤔.

 

Het einde van het OV wordt ook alleen maar uitgesteld


Doom-roepers over hoe het allemaal in de afgrond glijd zijn al zo oud als de mensheid zelf. De huizenmarkt ligt ook niet stil nu we allemaal opeens vele honderdduizenden euro's moeten overbieden. De terrassen zitten ook nog vol ondanks kleinere porties voor veel hogere prijzen. Blijkbaar zijn extreem hoge prijzen voor benzine en onderhoud ook al geen reden voor de Nederlander om te roepen dat de 'auto een veel betere optie is’. Ook het OV zal hogere prijzen wel weer overleven.  

Kijk even naar de ontwikkeling van het marktaandeel van de spoorwegen en busvervoer in Nederland in de laatste 50 jaar. Dan kun je toch moeilijk zeggen dat je daar geen trend ziet 


Goedenavond, nee dit is terecht geen sarcasme of satirisch geformuleerde klacht. Dit is een vraag wat al serieus een tijdje in mij ronddwaalt waar ik niet tot een logische conclusie kan komen...

Al jarenlang heb ik weleens van Heerlen naar Sittard gereisd, met de Intercity. Afgelopen donderdag weer.
Voor mij zijn de rustige coupés heel gewend, ook tijdens de spits heb je hier vaak gewoon coupé voor jezelf.

Dit traject (Heerlen - Sittard) gaat direct langs de A76, een van de drukste snelwegen van Limburg. Voor elke treinreiziger heb je een parkeerplaats aan automobilisten hier!

Ik vraag me dan toch af: er rijdt hier een goudmijn aan potentiële klanten. Wat maakt dat NS niet geïnteresseerd is in deze reiziger-arme trein te vullen met weggebruikers?

Wat de aanleiding om dit te vragen 'sparkte' was de recente aangekondigde prijsverhoging van bijna 10%. Als er een tekort aan reizigers is in de provincie, zou het toch andersom moeten? Dat is de #1 regel van concurreren: bij weinig klanten, maak je product of service verleidelijker dan het alternatief. 

Door de prijsverhoging zal de onbalans alleen maar ergen worden en de reizigers die loyaal zijn nog meer de portemonnee leeg pleuren.

Voor mij zal het moeilijk zijn om met de trein te blijven reizen. Ik weet niet hoelang ik dit vol kan houden.

Ben benieuwd om te leren wat het (loco)motief van NS hiervoor is.

Volgens mij heeft Koolmees dit nog niet zolang geleden voorgesteld. Drukke trajecten duurder te maken om de reizigers op die manier proberen te spreiden en de rustige trajecten goedkoper maken en dat is afgeschoten door de politiek.


 

Volgens mij heeft Koolmees dit nog niet zolang geleden voorgesteld. Drukke trajecten duurder te maken om de reizigers op die manier proberen te spreiden en de rustige trajecten goedkoper maken en dat is afgeschoten door de politiek.

De tarieven moeten gemiddeld met zo'n 11% omhoog, met een spitsheffing zal dat dan voor de spits 15-20% worden.

Er zullen dan hooguit nog meer goed betalende forensen afhaken en met de auto gaan. Van spreiden komt sowieso niets terecht zolang je niet ook het studentenvervoer in de spits aanpakt.

En hoeveel worden de kaartjes in de daluren dan goedkoper? Als dat een paar procent is blijft het peperduur en komt er geen reiziger extra, zeker niet als daar weer een abonnement voor verplicht is.

Ik vrees dat de problemen van de dure kaartjes toch van een wat grotere orde zijn. Met populistische stokpaarden als een spitstoeslag los je die echt niet op. Er zal vooral iets aan de uitgaven moeten gebeuren.

Je gaat de problemen uiteindelijk niet oplossen door te proberen steeds minder reizigers steeds meer te laten betalen.


Ik vrees dat de problemen van de dure kaartjes toch van een wat grotere orde zijn. Met populistische stokpaarden als een spitstoeslag los je die echt niet op. Er zal vooral iets aan de uitgaven moeten gebeuren.

 

Er is niets populistisch aan een spitstoeslag. Met een betere spreiding doe je juist iets aan de kosten, al zou je er waarschijnlijk niet het hele probleem mee hebben kunnen oplossen.


 

Er is niets populistisch aan een spitstoeslag. 

Ware het niet dat juist de spitstarieven nu al volkomen belachelijk zijn.


 

Er is niets populistisch aan een spitstoeslag. 

Ware het niet dat juist de spitstarieven nu al volkomen belachelijk zijn.

Het rekeningrijden komt ook elke kabinetsperiode wel een keer langs. De vroem vroem partijen hebben dit nog steeds weten tegen te houden. De 100% tarieven voor een treinkaartje in Nederland zijn inderdaad veel te hoog. Een spitstoeslag bovenop die tarieven zou inderdaad wel heel triest zijn.


Tuurlijk willen ze meer reizigers. Alleen is het niet echt aantrekkelijk om met de trein te reizen helaas.

Treinen zijn vaak: vies, propvol, vertraagd of rijden niet. Als de vertraging minstens 30 minuten is, dan kan je een bedrag terugvragen. Als het minder is, dan heb je pech en mag je lekker of te laat aankomen of je aansluiting missen.

 

Dat reizigers wegblijven (apart van thuiswerkers) is niet vreemd.


 

Er is niets populistisch aan een spitstoeslag. 

Ware het niet dat juist de spitstarieven nu al volkomen belachelijk zijn.

 

Een spitstoeslag heeft evenals het rekeningrijden juist niets met populisme van doen en dat is ook de reden, dat de plannen om deze uiterst effectieve middelen in te zetten, telkens struikelen.

Dat je een spitstoeslag moeilijk met een algemene tariefsverhoging kunt combineren spreekt voor zich, maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling geweest.


Doom-roepers over hoe het allemaal in de afgrond glijd zijn al zo oud als de mensheid zelf. De huizenmarkt ligt ook niet stil nu we allemaal opeens vele honderdduizenden euro's moeten overbieden. De terrassen zitten ook nog vol ondanks kleinere porties voor veel hogere prijzen. Blijkbaar zijn extreem hoge prijzen voor benzine en onderhoud ook al geen reden voor de Nederlander om te roepen dat de 'auto een veel betere optie is’. 

Van zo'n dure verplaatsing vol tarief van station naar station zien velen de waarde niet af. Ik zie mensen af en toe schrikken als ze horen hoeveel een retourtje Breda- Amsterdam vol tarief kost. Met z'n tweeën dus er wordt dubbel betaald. Een fors bedrag samen. "en dat voor slechts openbaar vervoer" hoor je dan. Ja, het kan goedkoper met een abonnement maar de meesten willen gewoon een keertje spontaan weg zonder terugkerende maandelijkse abonnementsverplichtingen.

De horeca is een "genot"sector. Dat laten veel mensen zich niet afpakken. Net als op vakantie gaan.

Voor duur treinvervoer hebben veel mensen goedkopere, makkelijkere en snellere alternatieven. Alleen de scholieren, studenten, rijbewijslozen en mensen die hun treinabonnement van de baas hebben blijven over. 

De test komt volgend jaar. Benieuwd hoeveel reizigersafname er zal zijn. Waarschijnlijk dan per 2026 weer een paar procent tariefsverhoging?


je krijgt de indruk dat de NS alleen meer reizigers wil “op hun voorwaarden” en niet naar de wensen van de reizigers luistert. Losse kaartjes kosten extra en voor de incidentele reiziger voor wie een abbo geen zin heeft zijn de prijzen te hoog. 
Er zijn zoveel mogelijkheden om aan de wensen van de reiziger te voldoen maar de NS denkt dat het niet verkopen van kaartjes die de reizigers wensen de manier is om meer reizigers te trekken.

Maar ja, om aan de wensen van de reizigers (soorten kaartjes), te voldoen moet je een werkende IT structuur hebben.

Ook het aanpassen van het “spoorboekje” waardoor reizen misschien iets langer duren maar veel minder vertragingen voorkomen zou al een begin kunnen zijn. 


Lijkt erop dat dit topic nog steeds relevant is. Ik wil graag dit nog toevoegen:

Het gaat hier rond dat de gemiddelde mens simpelweg weinig interesste heeft in OV. Echter dit is voor grotendeels te danken aan (lak aan) beleid van de OV-sector zelf.

Velen stappen de auto in, niet omdat ze leuk willen vroem vroemen (die heb je ook natuurlijk), maar omdat het niks anders dan de meest logische keuze is. Minder gedoe, sneller, en voordelig.
Waarom de trein pakken als NS op alle 3 punten verliest?

Heb vanuit Heerlen naar Den Helder gereisd. Wat mij opvalt is dat de treinen steeds drukker wordt hoe west- en noordelijker je gaat. Toevallig ook de plekken waar je veel files hebt, betaald parkeren, lagere snelheden voor verkeer, meer aandacht voor fiets/voetganger op de straten, etc etc

Mensen zijn weldegelijk bereid de trein of bus te nemen als het een goed alternatief is!

Heb liever dat NS fatsoenlijk en op een natuurlijke wijze concurreert met de auto, en niet de gemeentes. Scheelt ook een heleboel politieke heisa.

Ik denk dat NS de behoeften van automobilisten gewoon niet snapt. Het NS-marketing budget gaat vooral veel naar 'we rijden duurzaam' - ben bang dat dat een groot deel automobilisten weinig doet. 🥴



Heb vanuit Heerlen naar Den Helder gereisd. Wat mij opvalt is dat de treinen steeds drukker wordt hoe west- en noordelijker je gaat. Toevallig ook de plekken waar je veel files hebt, betaald parkeren, lagere snelheden voor verkeer, meer aandacht voor fiets/voetganger op de straten, etc etc

Je reist ook door het midden van het land, zo gek is dat dus helemaal niet.

 

Het is eigenlijk gewoon een parabool waarbij de piek Utrecht Centraal is en de laagste punten Heerlen en Den Helder.


Het NS-marketing budget gaat vooral veel naar 'we rijden duurzaam' - ben bang dat dat een groot deel automobilisten weinig doet. 🥴

Sterker nog, allerlei verhalen over groen, milieuvriendelijk, duurzaam, etc. wekken inmiddels bij veel mensen alleen maar agressie op omdat ze geassocieerd worden met dwang, prijsverhogingen en milieuheffingen..


Je reist ook door het midden van het land, zo gek is dat dus helemaal niet.

 

Het is eigenlijk gewoon een parabool waarbij de piek Utrecht Centraal is en de laagste punten Heerlen en Den Helder.

Qua Intercity-treinen klopt dat ja (deze bevatten veel doorreizigers) maar het streekvervoer voor lokale reizen is hier een stuk gezonder. Veel meer mensen kiezen hier de bus of fiets in plaats van de auto.

Kan het zuiden des lands goed doen.


Het NS-marketing budget gaat vooral veel naar 'we rijden duurzaam' - ben bang dat dat een groot deel automobilisten weinig doet. 🥴

Sterker nog, allerlei verhalen over groen, milieuvriendelijk, duurzaam, etc. wekken inmiddels bij veel mensen alleen maar agressie op omdat ze geassocieerd worden met dwang, prijsverhogingen en milieuheffingen..

Als er iets is wat de laatste tijd bij mij agressie doet oproepen (en nee ik ben totaal niet agressief nooit gevochten en nooit een klap uitgedeeld) zijn het de stompzinnige reclames van NS. Die wijken 180% af van de werkelijkheid. Ik zou daar onmiddellijk mee stoppen. Net terug uit Antwerpen en zowel op de heenreis als terugreis niet gecontroleerd. Op de terugweg één keer een personeelslid zien langslopen, die zei goedemiddag en was toen al zo'n beetje bij de volgende coupé, als dat dan gastheerschap is wat NS propageert laat dan maar. Door het prestigeproject ook vertraging opgelopen. Was in Haarlem en het was echt niet druk. Ik heb wat treinen naar Zandvoort zien vertrekken en die waren misschien voor een kwart gevuld.    


Je reist ook door het midden van het land, zo gek is dat dus helemaal niet.

Qua Intercity-treinen klopt dat ja (deze bevatten veel doorreizigers) maar het streekvervoer voor lokale reizen is hier een stuk gezonder. Veel meer mensen kiezen hier de bus of fiets in plaats van de auto.

Er wonen ook veel meer mensen en het ov-netwerk is uitgebreider en frequenter. 


Reageer