Goedenavond, nee dit is terecht geen sarcasme of satirisch geformuleerde klacht. Dit is een vraag wat al serieus een tijdje in mij ronddwaalt waar ik niet tot een logische conclusie kan komen...
Al jarenlang heb ik weleens van Heerlen naar Sittard gereisd, met de Intercity. Afgelopen donderdag weer.
Voor mij zijn de rustige coupés heel gewend, ook tijdens de spits heb je hier vaak gewoon coupé voor jezelf.
Dit traject (Heerlen - Sittard) gaat direct langs de A76, een van de drukste snelwegen van Limburg. Voor elke treinreiziger heb je een parkeerplaats aan automobilisten hier!
Ik vraag me dan toch af: er rijdt hier een goudmijn aan potentiële klanten. Wat maakt dat NS niet geïnteresseerd is in deze reiziger-arme trein te vullen met weggebruikers?
Wat de aanleiding om dit te vragen 'sparkte' was de recente aangekondigde prijsverhoging van bijna 10%. Als er een tekort aan reizigers is in de provincie, zou het toch andersom moeten? Dat is de #1 regel van concurreren: bij weinig klanten, maak je product of service verleidelijker dan het alternatief.
Door de prijsverhoging zal de onbalans alleen maar ergen worden en de reizigers die loyaal zijn nog meer de portemonnee leeg pleuren.
Voor mij zal het moeilijk zijn om met de trein te blijven reizen. Ik weet niet hoelang ik dit vol kan houden.
Ben benieuwd om te leren wat het (loco)motief van NS hiervoor is.