Goeiedag allen,
Gister kreeg ik een brief op de deurmat met een boete van 99 euro voor de 'goede bedrijfsgang verstoren door te roken op een perron'. Nu ben ik een aantal maanden geleden bewust overgestapt op de E-sigaret mbt mijn gezondheid. Maar goed, dat doet er niet toe. Ik wachtte op de trein van Utrecht centraal naar Amsterdam Centraal. Samen met mijn broer liep ik naar de voorkant van de trein om nog even te kunnen roken en vervolgens in te stappen. Toen ik de deur wilde openenbleek dat niet te kunnen. In het midden van de trein kon alleen ingestapt worden ivm een controle. Ik loop met mijn E-sigaret zonder erbij na te denken richting het midden van de trein om daar in te stappen. Zonder erbij na te denk liep ik daarom in het gedeelte waar niet gerookt mag worden. Voor dit feit werd ik meteen aangesproken, E-sigaret in mijn achterzak gestopt, waarna ik vervolgens toch mijn ID moest tonen.
Nu begrijp ik dat dit wettelijk gezien niet is toe gestaan en dat accepteer ik. Echter heb ik het idee dat bij dit geval specifieke geval een bezwaar nog wel eens kan helpen.
Iemand ervaring met een verzet tegen dergelijke boete?
Ik hoor graag..
beantwoord
E-Sigaret op Perron
Beste antwoord door Slidestops
Ik zal het feit eerst even verder toelichten. Je hebt een proces verbaal gekregen op basis van artikel 72 Wet Personenvervoer 2000:
In Besluit Personenvervoer 2000 artikel 52 staat verder uitgelegd hoe je die orde rust veiligheid of goede bedrijfsgang nu kunt overtreden. Voor jou van toepassing is lid i:
Feitcode waarop geverbaliseerd is:
Je kunt in bezwaar gaan bij het CJIB. De reden dat ik hierboven alles nog eens genoemd heb, is omdat jij moet kunnen bewijzen dat bovenstaande niet het geval is. Je zult moeten aantonen dat je ofwel daar niet hebt gerookt, ofwel de orde rust veiligheid of goede bedrijfsgang niet hebt verstoord.
In de algemene voorwaarden van NS staat de e-sigaret overigens expliciet vermeld als niet toegestaan:
Bekijk origineelHet is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.
In Besluit Personenvervoer 2000 artikel 52 staat verder uitgelegd hoe je die orde rust veiligheid of goede bedrijfsgang nu kunt overtreden. Voor jou van toepassing is lid i:
i. roken in een vervoermiddel, station of halte, of gedeelten daarvan, ten aanzien waarvan de vervoerder heeft aangegeven dat roken niet is toegestaan,
Feitcode waarop geverbaliseerd is:
E125A: Te roken in een station (gedeelte) waar dit niet is toegestaan.
Je kunt in bezwaar gaan bij het CJIB. De reden dat ik hierboven alles nog eens genoemd heb, is omdat jij moet kunnen bewijzen dat bovenstaande niet het geval is. Je zult moeten aantonen dat je ofwel daar niet hebt gerookt, ofwel de orde rust veiligheid of goede bedrijfsgang niet hebt verstoord.
In de algemene voorwaarden van NS staat de e-sigaret overigens expliciet vermeld als niet toegestaan:
Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein, behalve op plaatsen die door NS
uitdrukkelijk zijn aangewezen als rookzones en op plaatsen waar roken volgens de huisregels
is toegestaan . Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en
dergelijke;
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.