beantwoord

Taxi ivm geen treinen


Reputatie 6

Beste allemaal,

Een vriend van me was vandaag bij mij op bezoek. Nu kan hij niet meer met de trein thuiskomen ivm de welbekende “problemen”. De klantenservice zegt dat taxi's niet vergoedt worden. Maar er is toch een thuisbrengplicht? Hoe zit dit?

 

Groet,

Tonny

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2022, 21:49

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er is inderdaad een thuisbrenggarantie; NS organiseert dat normaliter zelf. Wat zegt de klantenservice als je vraagt hoe ze dat vandaag organiseren?

Reputatie 3

Hoe wil je dat gerealiseerd krijgen met vele duizenden reizigers die anders in weet ik war voor gehucht moeten overnachten en slechts enkele beschikbare taxi' s?

Reputatie 7
Badge +3

Is er expliciet om een taxi gevraagd of is er gevraagd hoe men thuis kan komen nu er geen treinen meer gaan rijden? Is er een geldig vervoersbewijs voor de terugreis?

Reputatie 6

er is een incheck, dus een geldig vervoerbewijs. op het verzoek om een taxi werd gezegd dat NS niet kan garanderen dat dat vergoed wordt. ik heb expliciet om een NS taxi gevraagd bij een zuil op het station, men ging kijken en hing toen op. 

Reputatie 6

Hoe wil je dat gerealiseerd krijgen met vele duizenden reizigers die anders in weet ik war voor gehucht moeten overnachten en slechts enkele beschikbare taxi' s?

ik besef me dat het niet realistisch is. maar sta de NS kiest om "met het oog op morgen" mensen zo te laten stranden is de grootste middelvinger naar klanten die ik ze tot nu toe heb zien geven... 

Badge +3

Dat recht op een taxi (of hotelovernachting) is er gewoon, zeker na een incheck en vervolgens geen treinen meer de rest van de avond.

NS thuisbrengplicht. Maar dat moet dan wel door de NS zelf geregeld worden, dus niet zelf regelen/betalen en later terug vragen.

Reputatie 1

Haha, een paar weken geleden heb ik( dalvrij abb) ook 2 dagen met de bus moeten reizen, vandaag ook natuurlijk, ben benieuwd of ik kan declareren. Denk dat het overmacht is.

Badge +3

Nieuws…

Je kunt dus een ticket van morgen opsturen naar de oNS en dat vergoed krijgen?!

Zelfde voor Weekend/Dal/Traject Vrij natuurlijk. Nu de studenten nog… 

Er is inderdaad een thuisbrenggarantie; NS organiseert dat normaliter zelf. Wat zegt de klantenservice als je vraagt hoe ze dat vandaag organiseren?

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Reputatie 7
Badge +1

Er is inderdaad een thuisbrenggarantie; NS organiseert dat normaliter zelf. Wat zegt de klantenservice als je vraagt hoe ze dat vandaag organiseren?

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Ik begrijp dat deze reiziger 's morgens nog voor de storing op reis was gegaan en nu graag naar huis zou willen en dus in feite gestrand is.

Badge +3

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Jawel, want na 17.00 (en later 20.00) zou men weer gaan rijden. Als dat niet zo was moeten ze (de NS) je op een andere manier thuisbrengen, of een hotel aanbieden zonder eigen kosten.

Plus je reis van maandagochtend naar waar dan ook vergoeden.

Er is inderdaad een thuisbrenggarantie; NS organiseert dat normaliter zelf. Wat zegt de klantenservice als je vraagt hoe ze dat vandaag organiseren?

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Ik begrijp dat deze reiziger 's morgens nog voor de storing op reis was gegaan en nu graag naar huis zou willen en dus in feite gestrand is.

Dat gaat uitgelegd worden als dat je de eindbestemming van je eerste reis hebt gehaald dus dat er geen vergoeding komt.  Je terugreis was immers nog niet begonnen en de NS heeft duidelijk afgeraden om nog te gaan reizen vandaag met de trein.

Probleem wordt bij de reizigers gelegd.

Badge +3

Je terugreis was immers nog niet begonnen en de NS heeft duidelijk afgeraden om nog te gaan reizen vandaag met de trein.

Als die (terug)reis niet gemaakt kon worden dan GTbV, en als je vandaag niet meer kunt reizen de ‘thuisbrengplicht’.

Denk niet dat de NS een hotel voor je gaat regelen, dus dat wordt dan een taxi.

Bij NS Flex krijg je sowieso de volle ritprijs als GTbV, dus daar kan je maandag op reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat gaat uitgelegd worden als dat je de eindbestemming van je eerste reis hebt gehaald dus dat er geen vergoeding komt.  Je terugreis was immers nog niet begonnen en de NS heeft duidelijk afgeraden om nog te gaan reizen vandaag met de trein.

Probleem wordt bij de reizigers gelegd.

Ik ken al tenminste 1 persoon die zich niet zal laten afschepen en indien nodig naar de geschillencommissie zal gaan. Ben benieuwd of NS dan een uitspraak zal willen riskeren.

Reputatie 7
Badge +3

Nieuws…

Je kunt dus een ticket van morgen opsturen naar de oNS en dat vergoed krijgen?!

Zelfde voor Weekend/Dal/Traject Vrij natuurlijk. Nu de studenten nog… 

Volgens NS twitter kunnen vouchers aangevraagd worden als men morgen moet terugreizen en vandaag afgekocht reisrecht had. Men kan ook E-tickets kopen en declareren. Echter zijn er ook reacties van NS medewerkers dat GTbV aangevraagd moet worden of dat men nog niet weet wat en of iets vergoed wordt. Lijkt mij dat degenen die het betreft het beste zelf contact kunnen opnemen met vraag naar mogelijkheden. Dan staat er tenminste iets in een gesprek geschiedenis als dat via chat,vtwitter of Facebook gaat.

Dat gaat uitgelegd worden als dat je de eindbestemming van je eerste reis hebt gehaald dus dat er geen vergoeding komt.  Je terugreis was immers nog niet begonnen en de NS heeft duidelijk afgeraden om nog te gaan reizen vandaag met de trein.

Probleem wordt bij de reizigers gelegd.

Ik ken al tenminste 1 persoon die zich niet zal laten afschepen en indien nodig naar de geschillencommissie zal gaan. Ben benieuwd of NS dan een uitspraak zal willen riskeren.

Het zou misschien wel het beste zijn als reizigers organisaties dit allemaal gaan bundelen en het in 1 keer voor de rechter gaan halen. Dat het systeem uitvalt en dat dat een probleem veroorzaakt dat is één maar de manager die er voor gekozen heeft het hele treinverkeer stil te leggen en geen pendeldiensten op te starten via lokale aansturing die heeft toch echt wel wat uit te leggen wat mij betreft.

En ja, de NS gaat dit dan aan laten komen op een juridische uitspraak want ze gokken er op dat hooguit een enkeling het zover laat komen en dat ze dan qua regels in het gelijk worden gesteld.

Als je tijdens je reis gestrand bent en dus al onderweg was naar je bestemming dan is het een andere verhaal, maar dan moet je dus wel zijn blijven wachten op het station waar je gestrand bent tot de melding kwam dat er geen treinen meer gaan rijden vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

Dat recht op een taxi (of hotelovernachting) is er gewoon, zeker na een incheck en vervolgens geen treinen meer de rest van de avond.

NS thuisbrengplicht. Maar dat moet dan wel door de NS zelf geregeld worden, dus niet zelf regelen/betalen en later terug vragen.

Je hebt recht om thuisgebracht te worden als je met een NS trein en/of door vertraging gestrand bent met de laatste reismogelijkheden. Het is aan NS om te bepalen op welke manier dat gebeurt. Je hebt geen recht op taxi (hoewel @Tonny.s daar van uit ging en specifiek om taxi vroeg) of hotelovernachting. NS kan besluiten om deelvervoer of bussen in te zetten en als het om individueel vervoer gaat om een taxi. 

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

@Momo  Met de OV fiets en flink doortrappen ;)

Reputatie 7
Badge +3

'Tuurlijk @Jeroen. Vanuit Leeuwarden hoop ik dan in ieder geval Lelystad te halen, dan bel ik bij jou aan met de vraag of je me met je luxe Mustang even thuis brengt. Dat doe je toch wel voor me? 😁

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

10 tot 15 km fiets ik. Ik werkte januari-maart 2018 60 km vanaf mijn woonplaats.

Jarenlang om het weekend op en neer naar Maastricht geweest. Als ik daar gestrand was dan had ik de keuze om met de bus naar familie in Limburg of Brabant te reizen. Met de bus had ik ook naar Utrecht kunnen reizen al zou ik een aantal keren moeten overstappen en zou het ook duurder zijn geweest dan met de trein. Op zondag ging ik altijd voor zessen weg, omdat vanaf 19 uur de treinen drukker werden, dus zou met de bus thuis hebben kunnen komen.

Regelmatig te maken gehad met treinuitval. Altijd wel thuis gekomen, al was het uren of en dag later. Extra reis/verblijfkosten/ovfiets nooit geclaimd, wel GTbV als ik ingecheckt was of ander geldig vervoersbewijs had. Taxi nooit gekregen, wel 4 uur lang 's nachts op vervangende bus staan wachten toen mijn laatste trein door aanrijding niet meer reed.

'Tuurlijk @Jeroen. Vanuit Leeuwarden hoop ik dan in ieder geval Lelystad te halen, dan bel ik bij jou aan met de vraag of je me met je luxe Mustang even thuis brengt. Dat doe je toch wel voor me? 😁

Altijd, je kent me toch 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Over gebruik maken van overig OV, dat werd gedaan getuige deze tweet:

https://twitter.com/Arriva_NL/status/1510593694814113801

 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt recht om thuisgebracht te worden als je met een NS trein en/of door vertraging gestrand bent met de laatste reismogelijkheden. Het is aan NS om te bepalen op welke manier dat gebeurt. Je hebt geen recht op taxi (hoewel @Tonny.s daar van uit ging en specifiek om taxi vroeg) of hotelovernachting. NS kan besluiten om deelvervoer of bussen in te zetten en als het om individueel vervoer gaat om een taxi. 

 

NS geeft wel dit aan in de algemene voorwaarden:

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaapplaats aan te bieden. 

Hoe NS denk dat dat te doen bij landelijk massale uitval van treinen vraag ik me wel af. En kosteloos een slaapplaats aanbieden is ook wel iets anders dan zelf een hotel boeken en de kosten bij NS declareren. Zo mag je ook niet zelf een taxi nemen en de kosten declareren, die taxi moet door NS geboekt worden of in ieder geval goedgekeurd worden. 

Reputatie 7
Badge +1

NS geeft wel dit aan in de algemene voorwaarden:

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaapplaats aan te bieden. 

Hoe NS denk dat dat te doen bij landelijk massale uitval van treinen vraag ik me wel af. En kosteloos een slaapplaats aanbieden is ook wel iets anders dan zelf een hotel boeken en de kosten bij NS declareren. Zo mag je ook niet zelf een taxi nemen en de kosten declareren, die taxi moet door NS geboekt worden of in ieder geval goedgekeurd worden. 

NS is tot assistentie verplicht en je moet NS dan natuurlijk in de gelegenheid stellen om je te helpen. Maar als NS expliciet hulp weigert, dan zul je toch echt zelf iets moeten regelen. En dat betekent niet dat je dan geen rechten meer hebt.

Reageer