Skip to main content

Ik heb hier al meerdere topics over gemaakt, dat weet ik, maar ik heb nog nooit iemand van NS iets horen zeggen over de DDZ. Dit topic is dus ook primair bestemd voor NS personeel om antwoord toe te lichten hierover, of wellicht als je zelf wat nuttigs toe te voegen hebt mag je dat ook doen.

To the point dan maar naar de vragen die ik heb aan de NS:

Wat is nu de staat van de DDZ? Zijn er nog trillingen aanwezig? Komen ze in dienst vanaf 12/12 (nieuwe dienstregeling) of wat is nu precies de bedoeling?

 

(graag alleen antwoord als je echt iets weet over de feiten van deze vragen)

DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.


DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

DDZ vind ik inderdaad de slechtste intercity. De slechtste trein van NS is echter de SLT of SNG vind ik zelf..


DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

DDZ vind ik inderdaad de slechtste intercity. De slechtste trein van NS is echter de SLT of SNG vind ik zelf..

Ja met SNG kan je net zo goed op een plank met spijkers gaan zitten gatveredamme dat ding zit slecht….


Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden


Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...


Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!


Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…


Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor de DDZ zit prima maar ik kan het echt alleen met je eens zijn over de SNG dat is inderdaad niet goed voor je rug, Maar we kunnen wel blijven klagen het is nou eenmaal wat het is ik kom liever iets eerder op mijn bestemming met SNG dan veel te laat met een andere materieel. Een trein is bedoeld om van A naar B te gaan op de juiste tijd. Die behoefte voorvult de SNG wel prima hoor..


Jeetje, DDZ is toch de trein waar ik als machinist het minste last heb gehad van storingen. Het is wat dat betreft een robuuste trein in gebruik.


Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

 

Je vergeet de VIRM 4e generatie, volgens mij vind je die ook niets…. En ja, ik keek af en toe je video's op YouTube (en die van je maatje Juliën) en ik heb bij jullie beiden al vaak zat gezien dat je zat te zeuren over het materieel wat de NS inzette. Prima dat je een voorkeur hebt voor een materieelsoort, logisch dat je een materieelsoort wat minder fijn vindt, maar maak daar alsjeblieft niet zoveel heisa om en ga vooral niet zeuren op de NS, die kunnen er helemaal niets aan doen dat jij de DDZ of SNG niet fijn vindt.

En de SNG zit op korte afstand prima, op langere afstanden misschien iets minder, maar alsnog zullen we het ermee moeten doen...


Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor de DDZ zit prima maar ik kan het echt alleen met je eens zijn over de SNG dat is inderdaad niet goed voor je rug, Maar we kunnen wel blijven klagen het is nou eenmaal wat het is ik kom liever iets eerder op mijn bestemming met SNG dan veel te laat met een andere materieel. Een trein is bedoeld om van A naar B te gaan op de juiste tijd. Die behoefte voorvult de SNG wel prima hoor..

 

Als de SNG echt rugklachten zou veroorzaken, zou de SNG nooit toegelaten zijn in Nederland. Dat valt dus wel mee, denk ik. En misschien kun je er ook zelf iets doen aan het feit dat je niet lekker zit? Dat lijkt me een stuk beter, in plaats van (indirect) de NS af te bekken!


Het interieur en exterieur van materieel maakt hier altijd de nodige tongen los merk ik. Het blijft toch een kwestie van persoonlijke smaak.

Ikzelf vind DDZ toch één van de fijnere intercity's, en juist bij ICM krijg ik snel last van m'n rug. SNG heb ik geen enkel probleem mee, al moest ik er wel heel erg aan wennen. Smaken verschillen 😉.

Het kan nou eenmaal niet aan ieders wensen tegelijk aangepast worden. 


Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.


Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

Misschien kunt u beter een auto kopen. 


Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Waar heb je dit gelezen/gehoord? 

op Somda lees ik dat DDZ per 12 december weer mondjesmaat DDZ's gaan rijden op de 3600, 1600, 1700, 11600 en 11700 series. 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.


Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Waar heb je dit gelezen/gehoord? 

op Somda lees ik dat DDZ per 12 december weer mondjesmaat DDZ's gaan rijden op de 3600, 1600, 1700, 11600 en 11700 series. 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Oh jee.. Ook bij mijn traject dus.. Erg jammer weer maar in de spits is het wel nodig natuurlijk.. Vind koploper nog steeds de beste ik hoop dat dat de primaire trein blijft op de 1700 en 1600. Vind DDZ echt helemaal NIKS!!


Vind DDZ echt helemaal NIKS!!

Ja dat was inmiddels wel duidelijk…

Al zullen veel reizigers blij zijn dat ze niet meer met die “verschrikkelijke” sprinters hoeven.

Ik vermoed dat DDZ op den duur gewoon weer word ingezet waar het voor de uitdienststelling al ingezet werd. De onderhoudslocatie zal nog steeds Onnen zijn gok ik.


Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  


Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Je kunt ook gewoon de treinlengte aanpassen ipv de stations verlengen. En als het reizigersaanbod dan te groot wordt dan pas je de frequentie van de treinen aan.  Maar voorlopig is de maximale treinlengte voor Lelystad Centrum en Almere Centrum nog RUIMSCHOOTS genoeg voor het aantal passagiers op dit traject. 

Enige knelpunt waar Prorail niets aan wil veranderen is Almere Buiten, daar had het perron al verlengd moeten zijn zodat er niet steeds problemen zijn met te lange treinen en het splitsen van treinen op Almere Centrum om vervolgens achter elkaar aan naar Lelystad te rijden.


Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Ik vraag me vooral af waar NS al dat materieel vandaan moet halen. Als er nu al een materieeltekort is, hoe moeten die treinen dan überhaupt verlengt worden zonder DDZ? Nog meer intercity's met sprinters rijden? 

Om de ICM's daar te verlengen, zullen ze toch elders weggehaald moeten worden.


Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Ik vraag me vooral af waar NS al dat materieel vandaan moet halen. Als er nu al een materieeltekort is, hoe moeten die treinen dan überhaupt verlengt worden zonder DDZ? Nog meer intercity's met sprinters rijden? 

Om de ICM's daar te verlengen, zullen ze toch elders weggehaald moeten worden.

Als DDZ weer in dienst is dan is er wellicht geen materieeltekort meer. Dan kunnen ze in principe ICM wel verlengen. Dat is ook goed nodig bij de rit van Den Haag Centraal naar Leeuwarden rit 1800, die kan nog behoorlijk druk zijn met ICM-7. (en woensdag zelfs ICM-6) 's avonds word soms zelfs in de spits ICM3 ingezet. Dat kan echt niet. Dus als de DDZ weer in dienst komt op andere trajecten en de ICMM daar niet meer nodig is dan is het een verstandig idee om andere treinseries te verlengen. Corona bestaat tevens ook nog.


Er zullen ongetwijfeld wel treinen weer langer worden of met DDZ gereden worden als het materieel weer op niveau is.

Ik vraag me alleen af hoe @Hanzeboog dat in gedachten had als DDZ voorgoed weg mag blijven. NS kan immers niet meer ICM tevoorschijn toveren dan er is 😅.


Als machinist mag (mocht) ik toch altijd graag met de DDZ rijden. Heb er weinig tot geen storingen of ellende mee meegemaakt. Wel herinner ik me nog goed enkele ritten vroeg op de dag waarbij je met je DDZ-intercity op alle tussengelegen stations moest stoppen. Zeker in de vroege ochtend is het spoor vaak nat en dan merk je toch wel dat een DDZ als stoptrein niet bijzonder geschikt is voor die taak… Met name de zesjes kunnen vervelend zijn.


Er zullen ongetwijfeld wel treinen weer langer worden of met DDZ gereden worden als het materieel weer op niveau is.

Ik vraag me alleen af hoe @Hanzeboog dat in gedachten had als DDZ voorgoed weg mag blijven. NS kan immers niet meer ICM tevoorschijn toveren dan er is 😅.

Voorlopig zal de aantal treinreizigers toch niet op het oude niveau van 2019 komen. Laat staan dat er meer is. 

Was sarcastisch bedoeld over de DDZ. Ben geen liefhebber van DDZ. De stoelen van DDZ bevallen me niet. Die van ICM-M wel. 

Maar je hebt gelijk. Voorlopig is DDZ toch noodzakelijk. En NS zal de introductie van DD-NG voorlopig nog uitstellen tot verder dan 2027. 


Ik ben ook erg benieuwd naar wat DDNG uiteindelijk zal worden. Maar dat duurt nog wel even inderdaad. 


Reageer