Skip to main content

testperiode NS intercity nieuwe generatie


Toon eerste bericht

313 reacties

Julian
  • 1118 reacties
  • 25 juni 2020

Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 25 juni 2020

Leuk voor de treinspotters. Hoor ik niet bij. Maar dankzij hun zie je al een aantal You Tube filmpjes. 

Heb wel op afstand toevallig op een opstelterrein de ICNG 3103 gezien. Prima design. Niet bijzonder. 

Wat opvalt is hoe soepel het optrekt. Wat dat betreft lijkt de ICNG de eigenschappen van Sprinters te combineren met het comfort van de IC. 

En bij de stuurstandrijtuig zie je in de filmpje dat er fietsen mee kunnen. Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 25 juni 2020
Julian schreef:

Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.

Is dat zowel op klassieke spoorlijnen en HSL? Mooi dat de nieuwe paradepaardje nu al overdag te zien is. Hopelijk in de loop van 2021 de eerste ICNG in reguliere dienst. 


Julian
  • 1118 reacties
  • 25 juni 2020

 

Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

 

Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.

De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 25 juni 2020
Julian schreef:

 

Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

 

Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.

De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.

Vermoed dat veel reizigers het zeer waarderen dat fietsen meegenomen kan worden in de ICNG. Dat was toch eventjes een discussie met fietsen in HSL Intercity. 

Voorlopig kan dat niet vanwege bepaalde regels m.b.t. coronavirus. Maar er komt een tijd dat de fietsen weer mee mogen.

Het is al mooi dat ze nu al overdag op de rest van het netwerk getest wordt. Nu nog de Hanzelijn.


Julian
  • 1118 reacties
  • 25 juni 2020

De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 25 juni 2020
Julian schreef:

De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.

Slechts 1 foto gezien bij Lelystad Centrum en Zwolle. Ook testritten met ETCS?


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 25 juni 2020

Wat zal de maximumsnelheid van ICNG onder 1500 volt worden? Afgezien dat de dienstsnelheid met ATB beveiligingssysteem maximaal 140 km p/u kan zijn. 

Al heeft Thalys een aantal jaren met 160 km p/u gereden tussen Schiphol - Den Haag.


Julian
  • 1118 reacties
  • 25 juni 2020

200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.

En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 25 juni 2020
Julian schreef:

200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.

En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.

Ook 200 km p/u onder 1500 volt. Hoop het mee te maken op de Hanzelijn. Hanzelijn is op een groot deel in principe geschikt voor 200 km p/u. Maar qua energievoorziening lijkt het erop dat de ICNG voorlopig met een dienstsnelheid van 160 km p/u gaat rijden. Althans dat lees je op bepaalde sites van de overheid. 

 

 


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 26 juni 2020

Een vraag: Zie op het filmpje dat de ICNG 1 pantograaf gebruikt. Het heeft er twee voor 1500 volt. Thalys, ICE en Eurostar gebruiken alle twee pantografen gebruikt voor het rijden onder 1500 volt. Hoe komt het dat de ICNG net als de Koploper, Regiorunner en DDZ met 1 pantograaf kan rijden?  


Julian
  • 1118 reacties
  • 26 juni 2020

De vijfdelige treinen rijden inderdaad met 1 stroomafnemer op. Dat is meer dan voldoende om de stromen die de trein afneemt aan te kunnen. De achtdelige treinen zullen naar waarschijnlijkheid wel met twee stroomafnemers op rijden, omdat die extra motoren hebben en dus meer stroom verbruiken.

Eurostar rijdt onder 1,5 kV overigens met 4 stroomafnemers op. Dit zijn technisch eigenlijk twee treinstellen aan elkaar gekoppeld, waarbij de tussencabines weggelaten zijn.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 26 juni 2020

Was vergeten dat Eurostar uit 2 helften bestaat. De achtdelige ICNG wel met 2 pantografen. Een trein van 165 meter. Vergelijkbaar met de zesdelige V - IRM - M qua lengte. 

Ben benieuwd naar het vermogen van de trein. Wat dat betreft heeft de Traxx in sandwich combinatie een gigantische vermogen.

 


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 28 juni 2020

Foto van testrit van ICNG:

Geen idee of het eerste testrit was op de HSL Zuid. Bron: ICNG Twitter. Vraag daarop was: Heeft de ICNG met 200 km p/u gereden? 


Julian
  • 1118 reacties
  • 29 juni 2020

Er vinden al weken testritten plaats op de HSL-Zuid. Dit is volgens mij wel de eerste rit overdag geweest.

Vanwaar de fascinatie met 200 km/u? De treinen wordt al meer dan een jaar in Tsjechië met die snelheid getest en hebben er al vele honderdduizenden kilometers op zitten. Ze kunnen echt wel 200 km/u rijden 😄


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 29 juni 2020
Julian schreef:

Er vinden al weken testritten plaats op de HSL-Zuid. Dit is volgens mij wel de eerste rit overdag geweest.

Vanwaar de fascinatie met 200 km/u? De treinen wordt al meer dan een jaar in Tsjechië met die snelheid getest en hebben er al vele honderdduizenden kilometers op zitten. Ze kunnen echt wel 200 km/u rijden 😄

Vanwaar die fascinatie met 200 km p/u? Als je in Nederland al talloze slechts met maximaal 140 km p/u rijdt wordt het zo gewoon. Maar als je dan met een Thalys met 250 - 300 km p/u over de HSL Zuid rijdt is het een andere beleving. Het is een kick. 

Maar ach als we over 3 - 5 jaar 100 keren met 200 km p/u hebben gereden met ICNG wordt dat ook weer gewoon. :grinning: En kicken we pas als we met 300 km p/u op de HSL Zuid hebben gereden. 

 


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 29 juni 2020

Het lijkt wel of de schema die was voor de ICNG was voorgesteld al enigszins achterhaald is. Wie weet een goed voorteken dat ergens in 2021 al de eerste ICNG gaan rijden in de IC Direct Amsterdam - Breda. Maar eerst goed testen voordat ERA het toelaat. 


Julian
  • 1118 reacties
  • 29 juni 2020

Met Covid loopt uiteraard alles vertraging op, ook de ICNG heeft er vertraging door opgelopen en niemand weet hoe het verder gaat lopen, dus elke planning is op dit moment sowieso al koffiedik kijken

Echter lijken, voor zover ik weet, de huidige plannen gewoon nog actueel te zijn, dus ik weet niet waarom je denkt dat het enigszins achterhaald is...? 


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 29 juni 2020
Julian schreef:

Met Covid loopt uiteraard alles vertraging op, ook de ICNG heeft er vertraging door opgelopen en niemand weet hoe het verder gaat lopen, dus elke planning is op dit moment sowieso al koffiedik kijken

Echter lijken, voor zover ik weet, de huidige plannen gewoon nog actueel te zijn, dus ik weet niet waarom je denkt dat het enigszins achterhaald is...? 

Dat is vooral positief bedoeld. Baseer me op suggesties van bronnen dat testritten (veel) later overdag zouden zijn. Maar nu al zijn diverse ritten overdag geweest. En ook al op de HSL. 


Julian
  • 1118 reacties
  • 29 juni 2020

Als er problemen zouden zijn waardoor bijvoorbeeld de trein niet goed gedetecteerd zou worden (en dus seinen onterecht op groen blijven staan) of er andere problemen zouden zijn die invloed zouden kunnen hebben op de beveiligingssystemen van andere treinen in de buurt, dan zou dat logischerwijs grote gevaren met zich meebrengen. Daarom worden nieuwe treinen eerst op buitendienstgesteld spoor getest, zodat die gevaren er niet zijn. Dat kan logischerwijs alleen 's nachts gebeuren, omdat er dan minder treinverkeer is, en daarmee een buitendienststelling geen impact heeft op de normale dienstregeling.

Zolang daar verder geen echt bijzondere dingen gebeuren en de resultaten goed zijn, kan er al snel naar testritten zonder buitendienststelling doorgestroomd worden. Daarnaast is ook al een stukje betrouwbaarheid belangrijk. Tijdens testritten zullen er altijd dingen mis gaan (daar zijn de testritten immers voor). Als daarin echter ook weinig gekke dingen gebeuren, dan kan er dus al snel overgegaan worden naar het testen tussen de andere treinen door.

De ritten voor de toelating zelf duren op zich niet heel lang: slechts enkele maanden. Daarna gaan de tests van start met gekoppeld rijden met meerdere treinstellen (waar uiteraard ook toelating voor moet komen) en in de herfst komt dan de eerste achtdelige trein naar Nederland voor de testritten als alles nu (met het coronavirus uiteraard in het achterhoofd) verder normaal verloopt. En ook die zal daarna gekoppeld getest moeten gaan worden.

Kortom: deze tests van dit eerste vijfdelige treinstel zijn pas het begin en het is zeker goed om te zien dat de trein nu ook tussen al het andere treinverkeer door al aan het testen is (dat betekent dus dat de tests over het algemeen gewoon normaal verlopen), maar dit hele proces duurt dus zeker nog wel een tijdje.

En pas als de toelating rond is en de eerste treinen overgedragen zijn kan NS zelf gaan testen. Dan gaan ook de opleidingen beginnen voor de machinisten en de conducteurs en moet dus uiteindelijk in de loop van 2021 iedereen er klaar voor zijn om de eerste reizigers aan boord van de ICNG te verwelkomen.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 29 juni 2020

Gaan de pool aan Traxx treinmachinisten straks ook de ICNG bedienen? Waardoor gefaseerd steeds meer een overgang plaats vindt van Traxx naar ICNG. 

En er zijn meer ICNG (totaal 99) dan Traxx. Zijn er meer treinmachinisten nodig.


Julian
  • 1118 reacties
  • 29 juni 2020

Die vraag heb je al eerder gesteld en is ook al beantwoord: ja, de eerste machinisten die met de ICNG gaan rijden ze de machinisten die nu op de Traxx over de HSL rijden.

Uiteindelijk gaan natuurlijk ook de andere machinisten opgeleid worden omdat de trein niet exclusief voor de HSL is. De vervanging van de Traxx/ICR is pas de eerste stap in het proces.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 29 juni 2020
Julian schreef:

Die vraag heb je al eerder gesteld en is ook al beantwoord: ja, de eerste machinisten die met de ICNG gaan rijden ze de machinisten die nu op de Traxx over de HSL rijden.

Uiteindelijk gaan natuurlijk ook de andere machinisten opgeleid worden omdat de trein niet exclusief voor de HSL is. De vervanging van de Traxx/ICR is pas de eerste stap in het proces.

Heb even teruggekeken. En zie dat die vraag al eerder gesteld had. Excuses. Onthoud niet altijd wat ik gevraagd heb.

Als dit bericht klopt en gaat gebeuren wat in dit artikel staat zal de ICNG zeker niet exclusief voor de HSL zijn:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/zeeland-krijgt-snelle-en-directe-treinverbinding-met-schiphol

Het is bepaald niet te vergelijken met de Ansaldobreda V 250 die wel specifiek op de HSL reed. Het gaat zelfs een deel van de ICM vervangen.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12555 reacties
  • 29 juni 2020

Ik citeer uit het artikel dat @Hanzeboog heeft gelinkt: “In de eerste jaren rijdt deze trein één keer per uur. Later wordt er onderzocht of de frequentie omhoog kan naar twee keer per uur. De NS gaat op deze verbinding de nieuwe ICNG-treinen inzetten, die vanaf volgend jaar in dienst komen en 200 kilometer per uur kunnen.” 

Dat heeft natuurlijk niets meer verantwoord uitgeven van belastinggeld te maken. Hier wordt voorgesteld om de dagelijks geld weg te gooien door met bijna lege treinen in Zeeland te gaan rijden. We hebben wel eens kritiek op NS over de dienstregeling maar wanneer politici de dienstregeling gaan bepalen zie je het geld weggeplast worden.

Ik mag voor NS hopen dat ze doelsubsidie gaan ontvangen voor deze enorme kostenpost. Er wordt door de regering wel erg makkelijk geld uitgegeven van de belastingbetalers.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1031 reacties
  • 7 juli 2020
Julian schreef:

De ritten voor de toelating zelf duren op zich niet heel lang: slechts enkele maanden. Daarna gaan de tests van start met gekoppeld rijden met meerdere treinstellen (waar uiteraard ook toelating voor moet komen) en in de herfst komt dan de eerste achtdelige trein naar Nederland voor de testritten als alles nu (met het coronavirus uiteraard in het achterhoofd) verder normaal verloopt. En ook die zal daarna gekoppeld getest moeten gaan worden.

Kortom: deze tests van dit eerste vijfdelige treinstel zijn pas het begin en het is zeker goed om te zien dat de trein nu ook tussen al het andere treinverkeer door al aan het testen is (dat betekent dus dat de tests over het algemeen gewoon normaal verlopen), maar dit hele proces duurt dus zeker nog wel een tijdje.

En pas als de toelating rond is en de eerste treinen overgedragen zijn kan NS zelf gaan testen. Dan gaan ook de opleidingen beginnen voor de machinisten en de conducteurs en moet dus uiteindelijk in de loop van 2021 iedereen er klaar voor zijn om de eerste reizigers aan boord van de ICNG te verwelkomen.

Volgens eerdere berichten zouden er 7 prototypes gaan rijden. Geen idee of die oude berichten nog kloppen. 

In ieder geval is de 3108 overgebracht naar Watersgraafsmeer. En is de ICNG 3103 regelmatig te zien via foto's en filmpjes. 

Zijn er al andere ICNG die inmiddels ook in Velim getest worden? Of hoeft dat niet meer? Las dat de ICNG België volgend jaar getest wordt in Velim.  


Reageer