Waarom gaat het reizen met de trein qua reistijd steeds verder achteruit?
Denkt de NS alleen aan de randstad?
Het is toch absurd dat een reis van Vlissingen naar Rotterdam centraal nu 1 uur en 48 minuten duur in plaats van 1 uur en 23 minuten.
Een nog erger voorbeeld is van Vlissingen naar Antwerpen Centraal. Dat was eerst 1 uur en 35 minuten en nu duurt de reistijd 2 uur en 18 minuten. Zo jaag je toch mensen uit de trein?
Komt er ook nog iets terecht van een tweede stopttrein naar Antwerpen?
Bladzijde 2 / 4
Ook geinig..
Bron: (Beste) Reiziger - Ruben Huisman https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/1160250309693923328
Ben je er klaar voor? Komt ie! Er wonen mensen rechts van die groene landmassa die de veluwe heet. Een solo ICM 3 in trein 11773 is veel te weinig. Ik verwacht een paar scheefrijders, maar geen controle.
Bron: (Beste) Reiziger - Ruben Huisman https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/1160250309693923328
De geleidelijke terugloop van het aantal langeafstands reizigers op de Zeeuwse lijn is al decennia gaande, dat is niet iets van de laatste tien jaar. Het heeft gewoon te maken met de geleidelijk sterk verbeterde autoverbindingen via de eilanden en de opening van de Westerscheldetunnel. Gelukkig is het regionale vervoer door de toename van het aantal scholieren en studenten wel sterk toegenomen. Maar één sprinter per uur zou dan ook heel slecht zijn voor de reizigersaantallen want daar zit juist de groei, dat zie je ook terug in de jaarlijkse reizigersaantallen per station.
Voor een beter antwoord:
Lees ook de andere topics op de NS Forum. en typ als voorbeeld bijvoorbeeld.
Lees ook de andere topics op de NS Forum. en typ als voorbeeld bijvoorbeeld.
- Zeeuwse lijn
- aansluiting Roosendaal
- Roosendaal - Antwerpen
- Zeeland / Vlissingen - Breda
Ik maak zeer weinig gebruik van de Zeeuwse lijn, maar ik denk dat uw antwoord grotendeels klopt.
Vroeger had Zeeland weinig concurrentie van de auto en tegenwoordig, grotendeels wel.
Voordeel van de auto is namelijk dat mensen goed van/naar de eilanden kunnen, ook naar Zeeuws Vlaanderen sinds de opening van de Westerscheldetunnel. Veel mensen kiezen van/naar Rotterdam gaan bijvoorbeeld ook via Zierikzee i.p.v. via Bergen op Zoom en Roosendaal.
Oplossing van Syntus en Veolia (tegenwoordig Arriva): Goede aansluitingen van bus op trein en omgekeerd.
Ik zie vooral in de Achterhoek en Noord Limburg terug van vroeger en nu. Zie als voorbeeld
- Arnhem Centraal - Doetinchem - Winterswijk (Achterhoek)
- Nijmegen - Venray - Venlo - Roermond (Limburg)
- Vroeger met NS: Zeer weinig treinen en slechte aansluitingen op de bus. Bus en NS zag elkaar als concurrent. Trein was zo goed als leeg.
- Sinds NS vervangen is door een andere vervoerder: Zeer goede aansluitingen (althans dat wordt zoveel mogelijk geprobeerd) van bus op trein en omgekeerd. Gevolg: treinen raken steeds meer overvol en moeten frequenter rijden om dit probleem op te lossen.
*Limburg heeft als concurrent de A 73.
- Tot jaren '90 Nijmegen - Boxmeer.
- jaren '90 - 2008 tot Venlo.
- Sinds 2008 wordt Venlo - Roermond - Aansluiting Linne met A 2 (bij Echt).
NS heeft hier uiteraard iets van geleerd van de Achterhoek en Noord Limburg en is de NS waarschijnlijk i.s.m. de provincie Zeeland hetzelfde van plan met de Zeeuwse lijn.
De bussen in Zeeland sluiten prima op aan de trein. Je moet nooit lang wachten.
Welke bussen? Er rijden vrijwel geen bussen meer in Zeeland behalve wat scholierenlijnen.
De bus van Vlissingen naar station.
De aansluiting met de boot is redelijk en daar kan je verder met een bus voor de rest van zeeuws vlaanderen.
In Middelburg is er een prima aansluiting op de bus naar Terneuzen en Gent.
Dat er in verhouding weinig bussen rijden is omdat fietsen vaak even snel of sneller is op korte afstanden.
Dat klopt meestal niet. Ga eens van Breda naar bijv. Vrouwenpolder, bus 133 van Middelburg. Busaansluiting ronduit slecht. In het weekend helemaal. Ruim 20 minuten wachten. Retour: de bus komt aan als de trein nét is vertrokken en je mag een halfuur wachten. Ik heb dit eerder al eens nagevraagd bij Connexxion, kreeg als antwoord dat de dienstregeling niet op treinaansluitingen is ingesteld maar op busknooppunten als Zierikzee, Oude Tonge e.d. Je verliest al met al heel veel tijd per Zeeuws OV.... Totaal geen concurrent voor de auto helaas. Enkele lijnen rijden op zondag 1x per 2 uur maar veruit de meeste rijden niet op zon- en feestdagen, meerdere ook niet eens op zaterdag. Eigenlijk te triest voor woorden maar ja, als iedereen in de auto zit en alleen scholieren de bus gebruiken is het logisch.
Het 2x per uur stoppen in Arnemuiden, Rilland- Bath etc slaat natuurlijk nergens op, als je je nuchtere boerenverstand gebruikt. Doordeweeks op schooltijden gaat dat best nog, maar daarbuiten is het vaak stoppen voor een enkele reiziger of vaak helemaal niemand. Vooral op zondagen Elders - in Brabant - rijdt er op zondag nog een Sprinter 1x per uur, terwijl daar juist de frequentie omhoog zou moeten.
Het is niet alleen het stoppen op alle stations in Zeeland, maar ook de vele stops in de Randstad en verslechterde aansluitingen, waardoor een reis naar Amsterdam, Groningen of Maastricht een half uur langer duurt dan pakweg 15 jaar geleden. Er zijn afgelopen jaren steeds meer snellere treinen in Nederland gaan rijden, maar wel steeds ten koste van de dienstregeling in Zeeland. Niet gek dat lange afstandreizigers afhaken. Daarnaast heeft de provincie Zeeland ook geen cent over voor het treinverkeer. De extra spits-IC's zijn gaan rijden volledig voor rekening van NS.
Ter vergelijking dienstregeling 2012 Zeeuwse lijn en latere jaren (incl. Rotterdam - Breda via HSL)
Dit klopt helemaal.
Zeeland: Zie eerdere reacties met de reden waarom de trein op elk station stopt: Zeeland wilt onrendabele stations niet sluiten. Vanaf 2017 is NS verplicht doordeweeks op elk station minimaal 2x per uur een trein te laten stoppen. Op deze spoorlijn gebeurd dit al sinds 2013, al voorstaat de dienstregeling van 2012, het kan helaas niet meer worden teruggedraaid (wegens verplichting 2x per uur een trein op elk station).
Randstad: Reactie van Marcel Stroo klopt helemaal.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_2100_(2011)
Snelle intercity van Zeeland naar Amsterdam. (t/m 2011)
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_2100_(2012)
Stopt ook in: Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum (2012)
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_2200_(2019)
(Sinds 2013) stopt in Zeeland op elke tussengelegen station.
Het omwisselen van Schiphol en Haarlem is op zich geen probleem, het gaat vooral om het aantal momenten dat de trein stopt.
De Provincie Zeeland is vrijwel bankroet dus dat zal ook niet snel veranderen. Daarnaast gaat halve OV-budget op aan de bodemloze put van het fietsvoetveer.
Zeeland heeft domweg geen geld voor vervangende busdiensten voor de kleine stations. Er gaat zoveel geld naar het fietsvoetveer en naar de scholierenlijnen voor de refo-scholen dat er voor gewoon OV vrijwel niets meer over blijft het. De provincie laat het vervoer daarom liever zoveel mogelijk door NS doen, dan kost het ze niets. En zolang CU-SGP in Zeeland de dienst uit maakt zal er ook weinig veranderen.
De kleine stations met vooral scholieren en studenten zijn daarnaast al jaren de groeiers, de grotere stations de dalers. Kleine stations minder of helemaal niet meer bedienen is dan ook vragen om nog minder reizigers. Ook met een IC die tien minuten sneller is blijft de trein naar de Randstad door de grote omrit via Roosendaal oncurrerend, daar krijg je echt geen groei mee.
Dan een vergelijking met andere overheidsdiensten, bijvoorbeeld brandweer. Hoeveel brandweerposten met een 24 uurs beroepsbezetting zijn er in Zeeland denk je? Geen een, Zeeland kent 4 posten die door de weeks alleen tijdens kantooruren door beroeps bezet zijn, terwijl alleen al de stad Rotterdam 6 posten heeft die 24/7 bezet zijn door beroeps. Want zoals ik al zei, vraag en aanbod. Er zijn in zeeland gewoonweg te weinig reizigers om extra treinen te veroorloven. Zoals ik al zei, een VIRM 6 zit in de spits niet eens bomvol. In de daluren is zelfs een 3 delige ICM nog overkill, die zit bij lange na niet eens vol.
Door alleen te stoppen op Vlissingen, Middelburg, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Dordrecht en Rotterdam Centraal maak je de trein hooguit 15 minuten sneller, en zelfs dan ben je met de auto nog sneller
Het 2x per uur stoppen in Arnemuiden, Rilland- Bath etc slaat natuurlijk nergens op, als je je nuchtere boerenverstand gebruikt. Doordeweeks op schooltijden gaat dat best nog, maar daarbuiten is het vaak stoppen voor een enkele reiziger of vaak helemaal niemand. Vooral op zondagen Elders - in Brabant - rijdt er op zondag nog een Sprinter 1x per uur, terwijl daar juist de frequentie omhoog zou moeten.
wie gaat er nou ook van Breda naar Vrouwenpolder?
Het 2x per uur stoppen in Arnemuiden, Rilland- Bath etc slaat natuurlijk nergens op, als je je nuchtere boerenverstand gebruikt. Doordeweeks op schooltijden gaat dat best nog, maar daarbuiten is het vaak stoppen voor een enkele reiziger of vaak helemaal niemand. Vooral op zondagen Elders - in Brabant - rijdt er op zondag nog een Sprinter 1x per uur, terwijl daar juist de frequentie omhoog zou moeten.
Studenten die in Breda/Tilburg studeren onder andere en op de terugreis zijn van school.
Dan doe je meer dan 2 uur over een enkele reis. Het lijkt mij sterk dat je zo iets elke dag doet.
Vanaf de kleinere stations in het oostelijke deel van Zuid-Beveland en vanaf Bergen op Zoom is het qua reistijd om te pendelen naar Breda/Tilburg nog te overzien, vanuit Walcheren natuurlijk niet.
Het gros van de pendelende Zeeuwse scholieren/studenten zal dan ook naar Goes, Middelburg of Vlissingen gaan. Dat verklaart ook het vele regionale vervoer op deze lijn.
Het gros van de pendelende Zeeuwse scholieren/studenten zal dan ook naar Goes, Middelburg of Vlissingen gaan. Dat verklaart ook het vele regionale vervoer op deze lijn.
Bankroet is wat overdreven.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/112368/Zeeland-houdt-geld-over-voor-de-spaarpot
Laten we zeggen dat Zeeland met 8 miljoen armlastig is, Gelderland heeft bijv. 4400 miljoen in kas.
Ik. Met enige regelmaat. Niet als forens, maar in vrije tijd. Wandelen, strand, uitwaaien... Mooi natuurgebied daar, Oranjezon. En ja, per trein en bus, dat moet wel als je geen auto hebt. De bus is veelal driekwart tot bijna leeg in het weekend. De parkeerterreinen staan echter bomvol met auto's uit België, Duitsland en Brabant. Het OV blijft hopeloos achter en is ook slecht ingespeeld op vakantiegangers en dagjesmensen, terwijl Zeeland alsmaar drukker wordt. Als je vlot en handig OV aanbiedt voor toeristen tussen de populaire plekken, wordt dat heus wel voldoende gebruikt. Maar de bus is in hoofdzaak voor scholieren en een verdwaalde oudere. Eigenlijk net als elders, buiten de allergrootste steden.
Ik heb is gekeken op 9292 20 minuten wachten op de bus reis van 23 minuten is wel heel waardeloos inderdaad.
Gaat er met de volgende dienstregeling nog iets veranderen in het zuiden van Nederland?
Ligt grotendeels aan de aanbesteding van de Provincie!
Het hoofdrailnet waar zeeland onder valt daar heeft de provincie weinig te zeggen.
Zo lang het mes niet in die veerboot gaat is er geen geld voor beter OV in Zeeland.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.