Skip to main content

Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. Gehele reis met een (duur betaald) 1e klas vervoerbewijs in de 2e klas moeten staan en niet kunnen werken. Nergens een conducteur te bekennen. Kan het prijsverschil worden gerestitueerd? Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Dat conducteurs weigeren te werken is een veel ouder probleem dat al sinds de eeuwwisseling is begonnen.

 

Cheers. 🥂


 

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
 

 

Niet zien. Maar wel horen met je oren wanneer die mensen erover gaan opscheppen.👂 Scholieren hebben daar nog wel eens een handje van. 


Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?

Als je met een jeugdkaartje jongerdagkaart bedoelt, is dit wel een hele slappe smoes. Je kunt dat kaartje niet eens aan een loket kopen.

Ook al heb je een kaartje niet bij een loket gekocht, kun je daar (bij een Ticket & Service winkel) nog wel vragen om informatie. Maar het lijkt me sterk dat een medewerker daar aangeeft dat je met een Jongerenticket 1e klas kan zitten, en als die dat wel heeft gedaan mag die persoon even een opfriscursus krijgen. 


Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.

Inderdaad ingehaald maar wel door verloedering dankzij een gebrek aan handhaving en investeringen. Al wordt het de laatste tijd beter, ik heb wel het gevoel dat de kans op controle (zeker eerste klasse) buiten de randstad een stuk groter dan als ik bv vanaf Rotterdam tussen Adam, Utrecht etc reis maar dat is een gevoel.

Met betrekking tot verloedering daar is al genoeg over gezegd. Ik vermoed dat NS de business case voor tweede klas vervoer door wet en regelgeving niet sluitend krijgt en dus maximaal de eerste klasse uitperst tegen minimale investeringen (prijs elasticiteit) maar goed ik werk niet bij F&C van NS.

Aan de andere kant snap ik tweede klas reizigers ook wel. In het verleden reisde ik veel tweede klas en had ik bv structureel te maken met overvolle treinen doordat NS veel te korte treinen inzet (nog steeds overigens) tussen Rotterdam en Utrecht. Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren. NS promoot willens en wetens een premium product dan moet je er ook achter staan en dit structureel waarmaken (op een uitzondering na wellicht). 
 

 


 


Inderdaad ingehaald maar wel door verloedering dankzij een gebrek aan handhaving en investeringen. Al wordt het de laatste tijd beter, ik heb wel het gevoel dat de kans op controle (zeker eerste klasse) buiten de randstad een stuk groter dan als ik bv vanaf Rotterdam tussen Adam, Utrecht etc reis maar dat is een gevoel.

Met betrekking tot verloedering daar is al genoeg over gezegd. Ik vermoed dat NS de business case voor tweede klas vervoer door wet en regelgeving niet sluitend krijgt en dus maximaal de eerste klasse uitperst tegen minimale investeringen (prijs elasticiteit) maar goed ik werk niet bij F&C van NS.

Aan de andere kant snap ik tweede klas reizigers ook wel. In het verleden reisde ik veel tweede klas en had ik bv structureel te maken met overvolle treinen doordat NS veel te korte treinen inzet (nog steeds overigens) tussen Rotterdam en Utrecht. Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren. NS promoot willens en wetens een premium product dan moet je er ook achter staan en dit structureel waarmaken (op een uitzondering na wellicht). 
 

 


 

 

Dit. ⬆️


Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 


Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

 

De treinen zijn vaak ook gewoon te kort. Dat is meestal de reden waarom mensen moeten staan in de trein. Dat probleem is al ontiegelijk vaak aangekaart maar het lijkt wel alsof er niks mee gebeurd. De treinen zijn vaak nog steeds te kort. En dat NS een hoop ouder materieel heeft weggegooid helpt dan ook niet echt voor dit probleem. 


Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Ik haak even in vanuit mijn eigen ervaringen. Ik heb vaak meegemaakt dat Loket of helpdesk medewerkers zeggen dat je bij spits (als je echt tegen elkaar aan staat in tweedeklas of bij de deuren) in de eersteklas mag staan, desondanks dat zij hier niet over gaan. Maar wel alleen als het anders onveilig wordt in de trein. Helaas nemen vooral mensen het laatste deel niet mee in hun denkwijze om naar de eersteklas te gaan. Ook al wil ik wel toevoegen dat er niet echt een rood-draad te vinden is in de communicatie tussen verschillende NS medewerkers. Er lijkt niet echt 1 vaste regel te zijn voor wanneer je als reiziger in de eerste klas mag staan en meer dat elke medewerker zijn/haar eigen interpretatie heeft. 


Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Ik haak even in vanuit mijn eigen ervaringen. Ik heb vaak meegemaakt dat Loket of helpdesk medewerkers zeggen dat je bij spits (als je echt tegen elkaar aan staat in tweedeklas of bij de deuren) in de eersteklas mag staan, desondanks dat zij hier niet over gaan. Maar wel alleen als het anders onveilig wordt in de trein. Helaas nemen vooral mensen het laatste deel niet mee in hun denkwijze om naar de eersteklas te gaan. Ook al wil ik wel toevoegen dat er niet echt een rood-draad te vinden is in de communicatie tussen verschillende NS medewerkers. Er lijkt niet echt 1 vaste regel te zijn voor wanneer je als reiziger in de eerste klas mag staan en meer dat elke medewerker zijn/haar eigen interpretatie heeft. 

Er is wel een vaste regel, namelijk dat je alleen in de 1e klas mag zijn als je een 1e klas vervoersbewijs hebt. Bij drukte kan een conducteur de 1e klas vrijgeven voor iedereen, maar dat gebeurt zelden. Wat  klantenservicemedewerkers of andere medewerkers ook zeggen, alleen een conducteur kan toestemming geven om met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas te gaan zitten/staan. Helaas menen veel 2e klas reizigers dat ze bij wat zij drukte vinden recht hebben op zitplaats in 1e klas. Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.


Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Ik haak even in vanuit mijn eigen ervaringen. Ik heb vaak meegemaakt dat Loket of helpdesk medewerkers zeggen dat je bij spits (als je echt tegen elkaar aan staat in tweedeklas of bij de deuren) in de eersteklas mag staan, desondanks dat zij hier niet over gaan. Maar wel alleen als het anders onveilig wordt in de trein. Helaas nemen vooral mensen het laatste deel niet mee in hun denkwijze om naar de eersteklas te gaan. Ook al wil ik wel toevoegen dat er niet echt een rood-draad te vinden is in de communicatie tussen verschillende NS medewerkers. Er lijkt niet echt 1 vaste regel te zijn voor wanneer je als reiziger in de eerste klas mag staan en meer dat elke medewerker zijn/haar eigen interpretatie heeft. 

Er is wel een vaste regel, namelijk dat je alleen in de 1e klas mag zijn als je een 1e klas vervoersbewijs hebt. Bij drukte kan een conducteur de 1e klas vrijgeven voor iedereen, maar dat gebeurt zelden. Wat  klantenservicemedewerkers of andere medewerkers ook zeggen, alleen een conducteur kan toestemming geven om met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas te gaan zitten/staan. Helaas menen veel 2e klas reizigers dat ze bij wat zij drukte vinden recht hebben op zitplaats in 1e klas. Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.

Klopt wat je zegt. Ik bedoel meer te zeggen dat velen vinden dat er een “ongeschreven” regel is dat je bij drukte/spits in de eersteklas mag staan/zitten. En dat sommige klantenservice of andere medewerkers ook anders zeggen. Natuurlijk is het onzin als mensen “aankondigen” in de eersteklas te zitten terwijl ze lopend door een lege tweedeklas lopen, dan mag je mij betreft gewoon boete krijgen. Want dan is er geen drukte maar gewoon luiheid van de persoon zelf. 


Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.

Maakte dat bijna dagelijks mee. Vaak willen ze niet naast een onbekende zitten of in geval van een groep willen ze persé bij elkaar zitten ipv gespreid door een redelijk volle 2e klas.

Ook nog weleens mensen die gewoon te goeder trouw handelen en niet eens in de gaten hebben dat ze 1e klas zitten. Die stappen gewoon bij de eerste de beste deur in en gaan gelijk zitten waar plaats is zonder er verder bij na te denken.


Reageer