Skip to main content
Zondag 9 december 2018 is het zover: dan gaan de eerste nieuwe Sprinters rijden in onze dienstregeling. Na een periode van proefritten met lege treinen rijden we nu testritten met reizigers. Zo kan het gebeuren dat je op het traject Haarlem – Den Haag opeens in deze splinternieuwe trein bent ingestapt. Misschien heb je vragen over deze nieuwe Sprinter of wil je jouw ervaring met ons delen. Dat kan in dit topic!







Welkom in onze nieuwe Sprinter:

• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren

• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen

• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel

• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan

• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood

• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas

• Cameratoezicht in de trein

• Afvalbakken op het balkon



Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?

NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.



Wanneer gaan de Sprinters rijden?

De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.



Waar gaan de Sprinters rijden?

Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.



Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?

Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.



Waarom hangen er camera’s in de trein?

Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.



Waar is de SOS-knop voor?

De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.



Zijn er toiletten in de Sprinter?

De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.



Heeft de trein gelijkvloerse instap?

Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.



Balkon

De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.



Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?

Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.



Wat betekent Intelligent Light System?

Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.



Kunst in de trein

De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.

Ik heb intussen al 3 weken geen SNG (of een andere trein) van binnen gezien of gehoord, en dat zal ook niet snel veranderen, dus kan niet checken of er nu verbetering is.
De problemen met combineren van meer dan 2 stellen kwamen vanmorgen weer bovendrijven. Een trein uit 3x SNG had vanmorgen 23 minuten vertraging, de volgende ook 3 stellen kreeg ook problemen. Blijkbaar waren ze aan het experimenteren.

(Hoorn-Leiden).
De problemen met combineren van meer dan 2 stellen kwamen vanmorgen weer bovendrijven. Een trein uit 3x SNG had vanmorgen 23 minuten vertraging, de volgende ook 3 stellen kreeg ook problemen. Blijkbaar waren ze aan het experimenteren.

(Hoorn-Leiden).


Experimenteren gebeurt niet in een reizigersdienst, daar wordt een aparte rit voor gepland als dat nodig is of het gebeurt bij een werkplaats of opstelterrein.



En ben toch wel nieuwsgierig hoe u weet dat de vertraging voortkwam uit combineren van treinstellen ??
Dat is mij door verschillende personen verteld, niet precies de gevallen van vanmorgen maar eerdere incidenten (dat had dan ook niet zo moeten schrijven.... )

Buiten dat heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat grotere combinaties dan 2 stellen voor problemen zorgden bij de SNG



Dat ik denk dat het een experiment is; normaal rijden er tussen Hoorn en Leiden SNG met 6, 7 of 8 bakken. Nu is het vakantietijd en zijn het opeens 11/12 bakken.
Dat is mij door verschillende personen verteld, niet precies de gevallen van vanmorgen maar eerdere incidenten (dat had dan ook niet zo moeten schrijven.... )

Buiten dat heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat grotere combinaties dan 2 stellen voor problemen zorgden bij de SNG



Dat ik denk dat het een experiment is; normaal rijden er tussen Hoorn en Leiden SNG met 6, 7 of 8 bakken. Nu is het vakantietijd en zijn het opeens 11/12 bakken.


Er reden verlengde treinen vanwege de werkzaamheden op het traject Haarlem - Leiden dus helemaal geen experiment want ze rijden vaker met 3 treinstellen rond.



Ik heb zelf nergens gehoord dat de SNG met 3 treinstellen meer problemen heeft dan als ze met 2 treinstellen rondrijden. Volgens mij zijn de echte aanloopproblemen met de SNG zo goed als voorbij.
Er zijn inderdaad naar mijn weten geen problemen met 3x SNG. Elke dag rijdt die samenstelling dan ook gewoon volgens planning rond. Uiteraard kan er wel een probleem zijn met een individueel treinstel, net zoals dat met al het andere materieel het geval is, maar er is voor zover ik weet geen structureel probleem (en ik ga zelf toevallig a.s. vrijdag ook gewoon weer met 3x SNG op pad).
3x SNG is inderdaad niets nieuws op het traject Leiden - Hoorn. Een paar weken geleden weer eens stil gestaan op dat traject maar dat gebeurt lang niet zo vaak meer als in de eerste maanden
Dan was het iets anders en is er een onzin verhaal aan mij verteld....



Het valt mij ook op dat de problemen rond dit materieel minder groot zijn, en waarschijnlijk gelijk aan ander materieel, dat is de grootste winst.
Net uit een sng gegooid, het treinpersoneel heeft er weer 1 "defect" gekregen. Nu is iedereen naar de andere trein gegaan... en vervolgens rijdt die "defecte" leeg weg.
Veel defecten hebben te maken met nog weinig ervaring met de bediening. Dat is al langer bekend. Bij de Flirt zag je het eerste jaar hetzelfde verschijnsel.
Ja dat schrijf ik toch, niet goed bijgespijkerd. 2 andere NSers hebben die zwetende meneer op gang geholpen.

En die treinen zijn niet defect, ze gaan niet verder door een foute bediening. Dat ding kwam immers ook op tijd aan op het eindpunt. Als die defect is zou die trein er nu nog staan.
Net uit een sng gegooid, het treinpersoneel heeft er weer 1 "defect" gekregen. Nu is iedereen naar de andere trein gegaan... en vervolgens rijdt die "defecte" leeg weg.

Als de trein nadat deze leeg is toch wegrijdt heeft dan te maken met een defect welke betrekking heeft op de veiligheid, dan mag deze wel zonder reizigers rijden maar omdat de veiligheid van de reizigers niet gegarandeerd worden.



Overigens is het dan wel de vraag of het treinpersoneel hiervan de oorzaak is, soms overkomt het je gewoon op een traject dat je opeens geconfronteerd wordt met zo'n defect en krijg je die niet opgelost en dan rest je de voor ons zeer vervelende taak om een trein leeg te maken.
En die treinen zijn niet defect, ze gaan niet verder door een foute bediening. Dat ding kwam immers ook op tijd aan op het eindpunt.



Leg eens uit @Bob . Hoe weet je dit allemaal zo zeker, graag een onderbouwing in detail voor je beschuldigingen. Ik wil wel eens weten wat ze fout doen, en jij weet het schijnbaar precies ......
Nee, er wordt iedere keer beweerd dat het geweldige treinen zijn en er niets mis is, daar ga ik dan maar in mee.

Buiten dit forumpje wordt het er ook keer op keer geroepen dat het aan het personeel ligt en niet aan die geweldige SNG.

Ns en zijn personeel roepen maar wat, en daar moeten wij het als gewone klanten het mee doen...



In dit geval zag het eruit als ongelooflijke onwetendheid die door door collega's in een minuut verholpen werd.



Dus nee, natuurlijk weet ik het niet, mijn bericht was dan ook doorspekt met sarcasme en een vette knipoog.
Dus nee, natuurlijk weet ik het niet



Gelukkig maar @Bob Ik begon me al zorgen te maken dat ik vervoerd wordt in treinen met niet goed opgeleid personeel.



Iedere trein kan defect raken, oud of nieuw. Op een ander forumpje las ik al dat sommige SNG treinen al 140000 km en meer gereden hebben.

Dan kan er best eens wat defect raken en het dan mooi te lezen dat personeel elkaar even helpt bij het oplossen. Lijkt mij niet verkeerd.
Ja, ze kunnen defect raken, maar het leek me hier duidelijk om een herstart procedure fout.

Normaal doen ze een reset (duurt gemiddeld een kwartier), maar de trein werd niet helemaal stilgelegd.

Dat het minder voorkomt heeft ook te maken met een software update is mij verteld.
maar het leek me hier duidelijk om een herstart procedure fout



Je hebt er blijkbaar verstand van @Bob , maakte de trein dan een herstart procedure fout (= storing) of de machinist (= onkunde) ?

Nogmaals, ik neem aan dat de machinisten vakmensen zijn welke weten wat ze doen.
Je maakt het wel heel erg zwart-wit. Meestal is het gewoon grijs. Combinatie van factoren.

Waarom zou het onkunde zijn als je een keer een fout maakt? Iedereen maakt wel eens fouten.
@Julian als je de berichten van @Bob even leest snap je hopelijk waarom ik dit enigszins zwart/wit stelde. Ik snap zeker je opmerking dat dit vaak een grijs gebied is 😀

Wanneer komt de SNG rond Almere te rijden?


Volgens mij vanaf de nieuwe dienstregeling half december. Maar vandaag reed er al een setje met 3 SNG stellen als sprinter tussen Zwolle - Amsterdam - Den Haag. Morgen weer aan de planning te zien.

https://treinposities.nl/vertrekstaat/almere-centrum/2019-11-23/14600


En vandaag is deze ook te vinden op dit traject, zelfde setje 


Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?


Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?


Zelf fixen lukt helaas niet altijd en wat ik zelf ervaren heb afgelopen week is een omroep die in een deel van de trein wel werkt en in een deel niet. Als reizigers dat niet melden en de HC tijdens de omroep niet in dat trein gedeelte is dan hebben we daar geen weet van.

Als het bekend is dan moet er handmatig omgeroepen worden.


Die Intelligent Light Control, houdt dat in dat als het donker is buiten, de interieurverlichting dimt? Dat zou heel erg fijn zijn, namelijk.

Intelligent Light Control past zich aan op de hoeveelheid daglicht. Dus hoe donkerder, hoe feller het licht in de trein word.


Reageer