Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie | NS Community

Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

113 reacties

Ik heb zelf met de Sprinter Nieuwe Generatie gereisd, en wil hierbij ook meteen mijn ervaring delen.

 

Allereerst vind ik het interieur zeer mooi. Het Mondriaan interieur geeft een mooie draai aan het interieur.

 

Dan de beenruimte in de tweede klasse is voor de tweede klasse goed genoeg, want ik kan als 1,75 meter lange jongen net toe net aan mijn benen kwijt.

 

Nu volgen de voorzieningen in de trein. De trein is uitgerust met 1 stopcontact en 2 USB oplaadpoorten, wat een zeer grote stap vooruit is, vergeleken met de SGMm en de SLT. De Wi-Fi is ook prima, aangezien de inlog procedure hetzelfde werkt als in een DDZ of in een VIRM. Ook aan de rolstoelreiziger is gedacht, door een gelijkvloerse instap een een rolstoelvriendelijk toilet te plaatsen.

 

Wat ik alleen wél een minpunt vind, is de automatische afroep. Naar mijn mening hadden ze beter de omroep die werd gebruikt in de SLT in kunnen laden.

 

Al met al, krijgt de SNG een 8,2 van mij.

 

Reputatie 7
Badge +1

Sinds een half jaar reis ik bijna dagelijks met de nieuwe sprinters op het traject Groningen-Zwolle.

Het zijn op het oog erg mooie sprinters met een zeer mooi interieur. Wel zijn de bagagerekken ietwat aan de kleine kant, deze zie ik ook vrijwel nooit gebruikt worden.

Verder is het zoals hierboven ook al geschreven erg handig dat de trein voorzien is van stopcontacten en usb-poorten om zo je telefoon nog even snel van wat extra stroom te voorzien. Uiteraard is het ook handig dat de trein van Wi-Fi is voorzien.

Wat ook echt een pluspunt is zijn de centrale prullenbakken. Ik kom vrijwel nooit verdwaald afval tegen bij de stoelen en de meeste mensen gooien hun afval keurig netjes op het balkon in de prullenbak of nemen dit mee naar buiten.

De automatische omroep in deze trein is zoals @Kevin de OV-Hobbyist ook al schreef wel een minpunt en klinkt erg onnatuurlijk en hapert toch wel heel vaak waardoor stukken zin wegvallen. Overigens klinkt de stem van deze omroep wel iets vriendelijker dan deze in de oudere sprinters.

De reisinformatieschermen in de trein zijn wel mooi overzichtelijk en geven precies een goede verhouding van reisinformatie en andere informatie weer. Wat me overigens opvalt is dat de tijd soms niet klopt. Deze staat dan bijvoorbeeld om 13:15 ineens op 1:45. Dit is natuurlijk niet zo heel handig.

Vraagje: als de trein op een station stilstaat, maakt deze een hoop kabaal. Volgens mij is dat wel eens in een topic aan bod gekomen. Wordt dit toevallig nog aangepakt?

@VIRM er wordt nog wel naar gekeken of hier iets aan gedaan kan worden om het geluid te verminderen.  Het is de compressor welke lucht staat af te blazen omdat het systeem op druk is, de compressor draait altijd een x aantal minuten om zo de levensduur va nde compressor te verlengen t.o.v. heel vaak heel kort te draaien.

Ook wordt er momenteel in enkele SNG treinstellen een mogelijke oplossing getest voor het geluid van de verwarmingsventilatoren die erg luidruchtig zijn in de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Worden die testen gedaan op treinen die daarna gewoon hun gebruikelijke sprinterdiensten doen? Het viel me afgelopen dagen op dat ik de bovengenoemde ventilatie opeens niet meer (merkbaar) hoor in verschillende SNG stellen.

Er rijden momenteel voor zover ik weet exact twee treinstellen rond met de modificatie. Indien succesvol zou de modificatie van de rest in april moeten beginnen. Het zal bij regulier onderhoud gedaan worden, dus het kan even duren voor alle treinstellen behandeld zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Dan is het puur toeval geweest vermoed ik. Ik persoonlijk heb nooit echt heel erg last van deze ventilatoren (het valt wel op overigens). Wel mooi dat er aan gewerkt wordt om het stiller te krijgen :-)

Ik hoor nog steeds regelmatig SNG's een hoop kabaal maken op het station. Is hier al een update over?

Helaas niet VIRM. Excuses voor het late antwoord.

Ik reis nu al een tijdje met de SNG treinen tussen Delft en Den-Haag, en nu het kouder is geworden merk ik dat de verwarmingsventilatoren vaker te horen zijn in de trein. Is er toevallig een update over die aanpassing daaraan, wat ik hierboven had gelezen?

Reputatie 6
Badge +2

Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!

Reputatie 7
Badge +1

Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!

Hopelijk wordt er snel een oplossing voor gevonden, de ventilators voor de verwarming in de trein zijn inderdaad erg luidruchtig.

Dat wordt misschien ook wel versterkt doordat ze steeds aan en uit gaan.

Reageer