https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
RET had trouwens al jaren Achteraf Betalen voor Consumenten (ABC). Zie https://www.ov-chipkaart.nl/ABC
waar al NS Flex op staat. Een NS Flex gebruiker heeft dit via Twitter gevraagd:
Ik heb een vraag over GVB Flex.
Sinds juli van dit jaar maak ik gebruik van NS Flex. Ik ben geïnteresseerd in GVB Flex Extra. Kan ik NS- en GVB Flex op 1 persoonlijke OV-chipkaart gebruiken? Wie factureerd dan mijn BTM-(korting)reizen?
Het antwoord van de GVB klantenservice was:
Hi Carl, je kunt straks GVB Flex aan dezelfde kaart koppelen. Het meest voordelige tarief wordt in rekening gebracht. Als dat GVB Flex Extra is dan krijg je van ons de factuur voor die gemaakte reizen.
https://twitter.com/GVB_klanten/status/1050764897674510337?s=19
Dit topic gaat over het (vermeende) gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders waardoor abonnementen van verschillende vervoerders niet op 1 flexkaart passen.
In het artikel geeft NS aan, zelf alles op orde te hebben en er klaar voor te zijn (/).
De bal ligt dus bij de andere vervoerders. Zij moeten er voor zorgen technisch en operationeel zo ver te zijn dat ze kunnen aanhaken.
Heb door te verwijzen naar dit artikel willen aangeven dat je voor vragen over het bijvoorbeeld niet kunnen plaatsen van een GVB abonnement op een NS Flexkaart dus niet bij NS moet zijn (er vanuit gaande dat het verhaal in het artikel klopt !).
Ik heb contact gezocht met onze NS Flex afdeling om wat meer informatie te krijgen over hoe NS Flex gaat samenwerken met GVB Flex. Daar heb ik nog geen antwoorden op, waarom niet is voor mij ook een raadsel. Over de discussie die gaande was in dit topic met betrekking tot de samenwerking tussen vervoerders heb ik niets nagevraagd. Dat is sowieso ook een algemene discussie en was vooral gaande onderling tussen gebruikers.
In hoeverre de bal voor de combinatie NS Flex / GVB Flex bij andere vervoerders ligt kan ik dus nog niets over zeggen. Daarvoor wil ik juist meer informatie hebben.
GVB Flex is straks goed te combineren met een ander reis-op-rekening product van een andere vervoerder, zoals NS Flex. Dat kan gewoon op 1 OV-chipkaart. Op deze manier ontvang je ook korting op het reizen met de andere vervoerder.
GVB Flex is niet te combineren met abonnementen, die je vooraf met een vast bedrag per maand betaalt, zoals een GVB Only of GVB Zone abonnement. Deze 2 verschillende typen reisproducten kunnen niet samen op 1 OV-chipkaart.
GVB Flex is straks goed te combineren met een ander reis-op-rekening product van een andere vervoerder, zoals NS Flex. Dat kan gewoon op 1 OV-chipkaart. Op deze manier ontvang je ook korting op het reizen met de andere vervoerder.
GVB Flex is niet te combineren met abonnementen, die je vooraf met een vast bedrag per maand betaalt, zoals een GVB Only of GVB Zone abonnement. Deze 2 verschillende typen reisproducten kunnen niet samen op 1 OV-chipkaart.
Wat een grap !
Dit lijkt een duidelijke aanwijzing te zijn. Ben nog wel nieuwsgierig naar een aantal zaken. Blijf de ontwikkelingen dus met belangstelling volgen.
Vond het al een tijdje opmerkelijk dat de cynici, die hier over dit onderwerp zoveel drukte hebben gemaakt niets meer van zich lieten horen. Staan ze nu (nog) met zijn allen in de hoek ??
Maar om dan toch kort te reageren, laat ik me toch uit de tent lokken, doet zo'n uitspraak van het GVB weinig af aan mijn bezwaar. Het gaat mij erom dat de klant niet gebaat is bij het eilandjessysteem dat bij de OVCP ontstaan is. Ik was bij de klassieke abonnementen al voorstander van een 'one-stop-shop' waar je al je reisproducten kunt kopen. TransLink zou daar een goede partij voor zijn, daar koop je immers ook de OV-chipkaart. Op die manier kan de klant reisproducten vergelijken en de meest voordelige kopen, zonder alle websites van de individuele vervoerders (en soms ook weer merken waaronder ze rijden) af te lopen.
Bij de Flex-abonnementen krijg je nu hetzelfde. Ook in de ideale situatie waarin alle producten van vervoerders perfect samenwerken op één kaart, moet je nog steeds bij alle vervoerders waar je een reisproduct wil een overeenkomst aangaan, door de kredietchecks e.d. heen en daarna krijg je je reizen in allerlei deelfactuurtjes omdat ieder eilandje zijn eigen transacties gaat factureren.
Ik heb overigens totaal geen zin om dit hele circus weer opnieuw te gaan doen, wat mij betreft laat ik het hier dus ook weer bij.
Een woud van Flex-varianten van verschillende aanbieders blijft een sub-optimaal systeem. Het beste voorbeeld daarvan is dat een abonnement (met afgekocht reisrecht) niet op dezelfde OV-chipkaart kan staan als reizen op rekening.
Flex is een mooi, nieuw product (in ontwikkeling) met veel potentieel, dat beter verdient.
Off topic: reis zelf met een vrij-abonnement (afgekocht reisrecht) op dezelfde ov-chipkaart als reizen op rekening. De bewering dat dat niet mogelijk zou zijn is dus volstrekte onzin en de poging om het product nu langs deze weg voortijdig onderuit te halen is ridicuul te noemen.
Inderdaad heeft Flex veel potentieel en het verdient beter. En beter is in dit verband een handig, transparant en toegankelijk systeem dat landelijk geldt.
Bij valse beschuldigingen, onterechte cq beledigende kwalificaties en misinformatie zijn slechts verontschuldigingen op hun plaats.
Het uitblijven daarvan geeft te denken.
Lees voor de aardigheid de eerste pagina nog eens terug voordat je met al je misplaatste kwalificaties en beledigingen komt aanzetten.
In mijn eerste bericht heb ik niets anders gedaan dan een paar vragen gesteld. Omdat er vervolgens geen enkele inhoudelijke reactie kwam van de kant van NS is er door mij en anderen gespeculeerd over de gevolgen en hebben meerdere deelnemers aan de discussie kanttekeningen geplaatst.
Dat het maanden geduurd heeft voordat er inhoudelijke antwoorden kwamen van de kant van de vervoerders heeft bepaald niet geholpen in de discussie. Van valse beschuldigen etc. is dan ook alleen sprake in jouw beleving.
Dat anderen er anders maar eens met een frisse blik naar kijken.
Jij blijkt de kritiek persoonlijk op te vatten. Daar kan ik verder niets aan doen. Je hebt op dit forum nooit kenbaar gemaakt dat je persoonlijk betrokken zou zijn bij de ontwikkeling van Flex. Gezien de felheid en de beledigende en verongelijkte inhoud van je reacties ga ik bijna denken dat dat wel het geval is.
Heel leuk overigens dat je gezocht hebt naar de betekenis van koekenbakker. Jammer dat je net een andere betekenis (sukkel) hebt gebruikt dan de betekenis die ik bedoelde: prutser. Niet goed samenwerken leidt vaak tot prutswerk. Of om het wat mooier te formuleren: suboptimale oplossingen. En dat laatste is vooral jammer omdat voor hetzelfde geld (of minder) een veel betere of misschien wel optimale oplossing gevonden had kunnen worden.
Laat ik om te beginnen aangeven dat het uiteindelijke doel is om alle producten, van alle vervoerders, op eenzelfde kaart te kunnen hebben staan. Ongeacht met welke vervoerder er gereisd wordt, moet daarmee dan automatisch de meest voordeligste prijs in rekening gebracht worden voor de reiziger gebaseerd op welke producten er actief zijn. Laat ik er wel aan toevoegen dat dit uiteindelijke doel nog lang niet is bereikt en ik dus ook vrijwel niets kan zeggen over de status daarvan. Ik wil hiermee puur aangeven dat een van de grote discussiepunten in dit topic, één kaart voor al het vervoer, ook bij de vervoerders een streven is.
Wat betreft GVB Flex, omdat het dus de bedoeling is dat het uiteindelijk zonder problemen samen moet gaan werken met NS Flex op dezelfde kaart, vermoed ik dat dit daarom ook zo is gecommuniceerd door de GVB. Voor zover bij ons bekend zit GVB Flex echter nog in een ontwikkelfase. Wij hebben het zelf nog niet kunnen testen en kunnen dus op dit moment nog niet met 100% zekerheid zeggen dat de combinatie vlekkeloos gaat werken. Op dit moment zou ons advies daarom zijn om de twee producten nog niet op eenzelfde kaart te combineren. Laat ik daarbij wel benadrukken dat het GVB Flex product nog niet te koop is en dat er dus een reële kans is dat dit advies veranderd nog voordat het live gaat. Vooralsnog is dit dus puur een advies gebaseerd op een huidig tekort aan informatie.
Ik ben benieuwd of we gaan meemaken of dat inderdaad allemaal gaat werken, wat de weg naar het doel is en hoe lang de reis naar het doel gaat duren......
Er wordt gesteld dat het het streven van de vervoerders is om alles te laten samenwerken. Helaas staat er niet dat het een randvoorwaarde is.
De intentie tot samenwerking is er. Nu nog de praktijk. Eerst zien, dan geloven.
Zo vraag ik me af of ik GVB Flex zou kunnen combineren met mijn huidige Voordeelurenabonnement bij NS. Ik zou dan al mijn reizen met NS op saldo willen maken en mijn reizen met stad- en streekvervoer op rekening.
Rijdt R-net/Q-Buzz de Linge-Merwede lijn (Dordrecht - Geldermalsen, voorheen Arriva) en -u raadt het al- er wordt met klassiek Dal Vrij (en wellicht Flex dus ook) gewoon gecheckt op saldo (niet dat het verder aangesproken wordt, maar dus een 'instaptarief' nodig)?
Waar hadden we dat eerder gezien? Oh ja, Blauwnet.. Met een paar euro saldo op je kaart niets aan de hand... dat blijft ongemoeid, of krijg je bij een uitcheck wel terug. Maar inchecken ho maar!
Het reisproduct is in de basis klaar. De persoonlijke online omgeving waar je straks alles kunt beheren, is klaar voor de testdag.
We werken nu aan de mogelijkheid om ritten te kunnen downloaden. Dit is handig als je straks bijvoorbeeld ritten wilt declareren bij je werkgever. Ook werken we aan de registratie van gemiste check-in & check-outs.
De genoemde testdag is tweede helft januari, GVB Flex zal dus in februari of later in de verkoop gaan.
Ondanks dat er al vele onderdelen, zoals de online omgeving en het reisproduct zelf, in de basis klaar zijn, is er toch nog aardig wat werk nodig om een goed werkend reisproduct op te leveren. We hadden je nu al graag een datum gegeven waarop Flex beschikbaar komt, maar moeten hier helaas nog even voorzichtig mee zijn. Dit hadden we graag anders gezien, want we zijn heel benieuwd hoe dit nieuwe reisproduct ontvangen gaat worden.
We komen weer bij je terug als we nieuws hebben.
Het testen van de zogenoemde ‘back office’ is in volle gang. Omdat met GVB Flex straks door heel Nederland gereisd kan worden met verschillende vervoerders, moet er veel afgestemd worden en moeten ook de systemen goed op elkaar aangesloten worden. Dit neemt helaas meer tijd in beslag dan we hadden gedacht.
Is het GVB opnieuw aan het ontwikkelen wat de NS eerder voor businesscard en Flex heeft gedaan? Of maken ze hun eerdere belofte waar dat meerdere flex / reizen-op-rekening producten op 1 kaart kunnen, en duurt het daarom zo lang?
Met nog 71 dagen tot kerstmis begin je je toch af te vragen… hoe zou het gaan daar
Niet handig dit. Tenzij GVB Flex met hun “heel Nederland”-belofte zich puur zou richten op het streek-en-stadsvervoer is er overlap met NS. NS Flex biedt korting of reisrecht bij alle spoorvervoerders in Nederland. Heb je dat, dan kan het handig zijn om met GVB Flex korting of reisrecht bij alle streek-en-stadsvervoerders te hebben. Dan kun je overal reizen met één kaart, maar alleen als je niet dubbel betaalt om bijv. bij NS en GVB recht te hebben op korting bij de NS.
Betaal zelf nu een euro of 130 voor Dal Vrij bij de NS + andere vervoerders op het spoor. Om voor een euro of 30-40 extra dan ook vrij te reizen met bus, tram en metro in iedere stad zou geweldig zijn.
GVB Flex leek mij interessant voor mijn kind, met 40% korting voor 7,50 per maand. Ik hoop dat dit abonnement beschikbaar is voordat het kind meerderjarig is.
Ik krijg overigens helemaal de kriebels van teksten als “Flex dat je onze reis zo trouw hebt gevolgd.”.
Henk Flex
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.