Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Oplossing: 3 uur van tevoren aanwezig zijn op het station, doen luchtreizigers ook (grootste kans dat je in een trein kan komen), en een half uur per overstap incalculeren...slapen doe je maar op je werk (of waar de reis ook naar toe gaat).

2 voorbeelden van een onmogelijke overstap: Hoofddorp-Uitgeest 3 minuten (en altijd vertraging door dat de trein vaak te veel oponthoud heeft op Schiphol)

Leiden-Rijswijk (in het weekend) 2 minuten overstaptijd in Den Haag HS

Beide voorbeelden zijn reisadviezen....

Misschien is het voor de veiligheid beter om toch nog even te wachten op de overstappers?
Kan NS daar geen campagne over starten "niet rennen, de trein wacht wel even"?
Reputatie 5
Er moet een grens getrokken worden Arnold2.
Zo als jij het schetst raakt de trein nooit weg,want er blijven mensen komen.
Zo worden je medepassagiers die wel op tijd zijn de dupe.
En zeker als die later in de reis een overstap van een paar minuten hebben.
Bedankt iedereen voor de uitgebreide feedback. Ik heb alle commentaar ter evaluatie doorgezet naar de collega's die over deze campagne gaan. Mogelijk komen zij nog met een terugkoppeling.
www.parool.nl/binnenland/-veel-vertraagde-treinen-door-reizigers-tussen-de-deur~a4314186

Ja het is grotendeels een probleem dat door reizigers veroorzaakt wordt....

'Sommige reizigers gaan ver om de trein te halen, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. "Mensen gooien de kinderwagen mét kind tussen de deur om nog mee te kunnen.'' '

Zelf heb ik deze bullshit nog nooit meegemaakt, terwijl ik heel wat kilometertjes gemaakt heb. Ja ik zie wel eens dat het inladen van een kinderwagen lastig gaat en / of dat de conducteur haast maakt door op zijn fluitje te blazen als er nog mensen moeten instappen. Zeker als de balkons al overvol zijn, kan het lastig zijn om nog in de trein te geraken en is een sprint langs de verschillende deuropeningen nodig om misschien nog mee te kunnen.

Ja de vertrekprocedure inzetten als reizigers nog instappen lijkt mij zeer kwalijk en gevaarlijk, dat er conducteurs zijn die dit soort risico's nemen....

Heb je recht op gtbv als de conducteur fluit en je nog niet de kans hebt gehad om in te stappen?
Reputatie 3
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dus bij wijze van: 'Oh, we houden de trein nog even vast want m'n tante staat nog in de rij bij de Swirls, want ik ben klant en dus moet NS pas vertrekken als ik dat wil'.
Dat is wat je nu in feite zegt.

Mag ik ook nog op tijd op m'n bestemming aankomen als ik in jouw trein zit? Ik heb misschien wel een belangrijke afspraak en ben ruimschoots op tijd vertrokken! Wie te laat is, heeft pech lijkt me...
Alleen als je door eigen beweging te laat bent bij de trein is het redelijk dat de conducteur niet op je wacht. Echter gaat het in de meerderheid om overstappers...
Reputatie 3
@Chrisdb @Satneef ik begrijp natuurlijk dat er een grens getrokken moet worden, en mijn woorden worden uit hun verband gehaald. Nieuwe poging:

"We zullen niet meer fluiten voordat alle reizigers die op tijd op het perron klaar stonden (en soms ook, zeker bij uursdiensten: reizigers afkomstig van een vertraagde trein of van een ander perron bij een perronswijziging) zijn ingestapt (voor zover ze in de trein passen) ook als het al vertrektijd is".
Reputatie 4
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dat zegt Arnold2 niet, ik zie ook niet hoe je dat in de reactie kan lezen. Ik steun de tegen campagne "Instappen = nog niet fluiten", het gaat hier om reizigers die op de trein hebben staan wachten en door een conducteur met een fluitsignaal opgejaagd worden.
Het trieste is dat ik het tegenwoordig niet meer doe omdat ik ondanks dat ik een altijd vrij jaarabonnement heb niet meer van Oss West naar Amsterdam Zuid reis omdat ik te vaak mijn overstap op de intercity niet haal. De sprinter vanuit Oss West komt op papier om 07:34 op spoor 7a en dan gaat om 7:38 de trein naar Amsterdam Zuid vanaf spoor 4. Ik haalde doorgaans die overstap niet want de sprinter had altijd vertraging door de grote hoeveelheid in- en uitstappende passagiers op Den Bosch Oost en Rosmalen bovendien had hij meestal al 2 tot 3 minuten vertraging als hij aankwam op Oss West. Als ik de overstap al haalde dan was het altijd in het fluitsignaal en die hoorde ik dan als ik de roltrap kwam afrennen.

Dit was het geval 3 jaar geleden en is nog steeds niet verandert. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die niet in de gelegenheid zijn om met de auto te komen dat die nog steeds de trein binnen rennen zolang er een deur op is of er nu gefloten wordt of niet en ik kan het ze niet kwalijk nemen. De enige optie voor mij was om in plaats van om 06:00 op te staan om op 05:30 op te staan maar dat zag ik niet echt zitten en om het over de weg terug maar niet te hebben want gemiddeld liep ik 45 minuten vertraging op wat eigenlijk een uur was omdat ik toch dat kwartier dat ik in de ochtend te laat kwam moest inhalen op mijn werk. Ik heb zelfs een officiele waarschuwing gehad in een periode waar de trein van een kwartier later vaak uitviel of ook vertraging had waardoor ik mijn aansluiting op Utrecht mis.

Al met al is deze actie niet goed bij mij gevallen omdat we als reiziger als zo vaak de dupe zijn van NS regeltjes zoals meer tijd kwijt zijn om in te checken terwijl je een altijd vrij abonnement heb waardoor de noodzaak om in te checken er niet is omdat je al betaald hebt.
Denk dat alles wel is gezegd. Maar dit begint wel bij de conducteur zelf.
Als zij al gaan fluiten om het instappen te versnellen, dan weet de reiziger ook niet meer waar zij aan toe zijn.
Als ik daar naar zou luisteren kom ik rustig 3 keer per week later thuis dan nodig.
Dus ns. Eerst personeel opvoeden voordat je gaat lopen wijzen naar de reizigers.
Oplossing: 3 uur van tevoren aanwezig zijn op het station, doen luchtreizigers ook (grootste kans dat je in een trein kan komen), en een half uur per overstap incalculeren...slapen doe je maar op je werk (of waar de reis ook naar toe gaat).

Dat geeft allemaal geen garantie om voor het fluitsignaal in de trein te zijn als je bij het instappen netjes eerst iedereen uit laat stappen en niet voordringt bij het instappen. Het enige wat je als reiziger kunt doen om gehoor te geven aan de campagne van NS, is dat allebei wel doen.

De voornaamste oorzaak van het trage in- en uitstappen ligt natuurlijk bij de NS. Als de gangpaden en balkons vol staan, duurt het in- en uitstappen lang door de trage doorstroming en het grote aantal reizigers per deur en dat is een direct gevolg van het te laat vervangen van afgeschreven materieel. Met die situatie is bij het ontwerp van de dienstregeling voor dit jaar kennelijk ook geen rekening gehouden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat me vandaag vooral is opgevallen zijn de slome reacties van de journalisten die de verhaaltjes van NS voor zoete koek slikken en niet doorvragen waarom het in- en uitstappen zo lang duurt en waarom de treinen op sommige momenten van de dag zo achterlijk vol zijn. En waarom er allerlei overstappen worden geadviseerd door de reisplanner die in de spits gewoon niet te halen zijn.

Het doet me weer terugdenken aan discussies over de vertrekpunctualiteit van de IC Berlijn (de 140-serie). Die heeft jarenlang stationnementen van een minuut gehad in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. En vervolgens werd er dan vreemd opgekeken dat de treinen niet op tijd vertrokken en altijd met een paar minuten vertraging in Bad Bentheim aankwamen. Internationale reizigers met bagage en/of fietsen in een minuut laten instappen? Wat een lachertje.
In de huidige dienstregeling is dat beter geregeld maar is de treinserie tegelijkertijd in geen jarent zo traag geweest. Maar een stationnement van 5 minuten in bijvoorbeeld Deventer is natuurlijk wel goed voor de punctualiteit.
De campagnemakers schetsen een verkeerd beeld van dit probleem. De tijd waarop een conducteur fluit om de deuren te sluiten is variabel en daardoor onvoorspelbaar. Mensen die met de trein reizen plannen hun reis obv de vertrektijd op de NS reisplanner, niet op basis van de uiterste instaptijd (tijd waarop deuren sluiten) die soms 30-60 seconden voor de vertrektijd ligt. Waarom kiest de NS er niet voor om de dienstregeling aan te passen op de vertrektijd, en die 30-60 seconden op te nemen in hun eigen tijdschema. Met andere woorden, plan "achter de schermen" de dienstregeling zo in dat de trein die om 8:10 uur gepland staat om weg te rijden om 8:10:30 uur daadwerkelijk weg zal rijden. Deuren gaan dan dus stipt om 8:10 dicht om variatie tussen conducteurs mbt het sluiten van de deuren tegen te gaan. Treinen rijden dan op tijd, en je hoeft geen campagne te voeren over reizigers die onvoorspelbaar instappen na fluitsignalen. Leerpuntje voor de campagnemakers, denk in oplossingen ipv het probleem bij jullie klant te leggen.
Het bovenstaande is het meest simpele, probleem opgelost.

En over instappen en uitstappen te verbeteren, gisteren stopte de IC Direct in Amsterdam precies zo dat de meeste mensen 40 meter moesten lopen om in te kunnen stappen bij de eerste deur. Gevolg vertraging, want de meeste mensen gingen door 1 ingang naar binnen.

Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
[list]
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal



    Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
    Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?

    Treurig hoor, dat NS deze leugenachtige onwaarheden nodig denkt te hebben om de reiziger op te voeden.
  • Reputatie 7
    Badge +3
    In de Volkskrant van vandaag staat ook een artikel over dit onderwerp.
    Daarin wordt gezegd dat alle conducteurs herscholing krijgen in de vertrekprocedure omdat nog veel conducteurs van de 'oude stempel' de nieuwe ideeën niet bepaald omarmen.

    NS had er beter aan gedaan deze campagne pas te starten nadat het volledige korps van de Hc's was bijgeschoold. Dit levert bij iedereen verwarring op.

    Overigens ben ik wel gecharmeerd van het idee van DaanFocus om alle vertrektijden een minuut te vervroegen. Je zou dat dan de 'deuren dicht-tijd' kunnen noemen. Dat betekent wel een enorme dienstregelingswijziging en verbroken overstappen op hetzelfde perron. Want van aankomende treinen gaan de deuren niet opeens een minuut eerder open.
    En bij stationnementen van een minuut gaat het helemaal niet werken. Als ik NS was, ging ik nog eens kijken bij metrobedrijven om te leren hoe je sneller je stationnementen kunt afhandelen. Die hebben niet eens fluitende conducteurs nodig om op tijd te rijden.
    Reputatie 4

    Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


    Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
    [list]
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal



    Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
    Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?

    Treurig hoor, dat NS deze leugenachtige onwaarheden nodig denkt te hebben om de reiziger op te voeden.
    Je kan dit inderdaad heel verkeerd lezen. Bij bijvoorbeeld een VIRM-6 met capaciteit van ongeveer 950 reizigers zou dan dus na het fluitsignaal nog ruim 475 man de trein inspringen.
    Iets meer uitleg wat die 54% precies inhoudt, zou dus wel handig zijn.
  • Die 54% kan ik ook niet verklaren hoor. Ms dat 54% van alle reizigers het wel eens doet, zelf heb ik niet dat de halve trein nog instapt als ik gefloten heb. Dan doe ik naar mijn idee iets fout.
    Reputatie 7
    Badge +4
    Er zijn leugens, grove leugens en statistieken. Er is zelfs een boek over dat ik met belangstelling heb gelezen, al was het onderdeel van de studie: How to lie with Statistics.

    En reken maar dat het wordt gedaan. Schijnexactheid werkt kennelijk.

    Als de treinen frequenter rijden, is het goed dat er op tijd wordt ingestapt zodanig dat er geen vertraging bij vertrek is. Dat is een goed streven. Het is nu al wennen dat de vertrektijd niet de uiterste instaptijd is en na fluiten niet meer instappen helpt dan op tijd te zijn. De consument zal er nog aan beide moeten wennen, dat wel.
    Reputatie 4
    Ms dat 54% van alle reizigers het wel eens doet.
    Zo dacht ik dan ook even dat het gelezen moest worden, maar dan klopt het hele onderzoek niet. Het is namelijk een onderzoek onder 224 hoofd conducteurs, niet onder een grote groep reizigers.
    Je kan nou eenmaal niet aan de conducteurs vragen wat de mening van de reizigers is.
    Het is niet de mening van de reiziger.

    Ze hebben conducteurs gevraagd te schatten hoeveel reizigers er nog instappen na het fluiten en die geven een zwaar overdreven mening daarover.

    Dit kunnen conducteurs nooit meten, ze weten niet hoeveel passagiers er zijn bv.
    Reputatie 3
    Om even in te haken op de suggestie om een andere vertrektijd aan te houden voor reizigers door het invoeren van een 'deuren dicht' tijd; dit wordt momenteel al ingevoerd met een wat andere insteek. De vertrektijd blijft hierin voor de reiziger hetzelfde, maar de werkelijke vertrektijd ligt hier een aantal (6-54) seconden achter.
    Reputatie 3
    Als dit echt zo erg is, zou het dan niet een schone taak van de conducteurs zijn bij hun leidinggevenden aan te geven dat de tijdschema's te krap zijn om fatsoenlijk uit- en in te stappen? Denk dat daar dan de grootste winst zit. Nagenoeg alle passagiers zijn treinreizigers, geen tijdreizigers die tijdloos over kunnen stappen.

    En dan nog wat, dan zit iedereen na veel gehaast, paniek en chaos in de trein. Sluiten de deuren op tijd. En vervolgens staat de trein nog 3 minuten te wachten omdat een andere trein voor moet of een sein niet goed staat. 😞
    Reputatie 4
    En toch zit er al veel ruimte in die tijdschema's bleek voor mijzelf vorige week donderdag aan het eind van de spits.
    Intercity uit Alkmaar vertrok met 19 minuten vertraging. In plaats van een VIRM4+6 was er slechts alleen de VIRM4 vanwege een defect aan het VIRM6 stel. En de rit naar Maastricht duurde met een bomvol geladen trein 18 minuten korter dan normaal het geval. Bij aankomst in Maastricht was het nog maar 1 minuut vertraging.
    http://ovtijden.com/arnu/rl/869/2016-06-02T17:56:00+0200/
    Reputatie 7
    Badge +3
    Die buffertijd in de dienstregeling wisselt erg per traject. We hebben in Nederland een knooppuntdienstregeling: op de knooppunten worden aansluitingen geboden wanneer een rechtstreekse verbinding niet beschikbaar is.
    Toevallig zit de dienstregeling van de 800-serie nogal ruim in het jasje: 5 min in Amsterdam C, 5 min. in Eindhoven en 4 min. in Sittard. Daar valt door snel vertrekken en goede rijweginstellingen wel wat winst te halen. In Utrecht C bijvoorbeeld is het stationnement maar 2 min. en daar wordt ook niets gewonnen. Maar ook sommige baanvakken is dienstregeling wat ruimer.
    NS zou het hele spoorverkeer in Nederland aanmerkelijk kunnen versnellen door af te stappen van de knooppuntdienstregeling en iedere treinserie op zich te optimaliseren. Maar daar wordt sinds 1970 niet meer voor gekozen, met als gevolg dat sommige verbindingen in 2016 langzamer zijn dan in 1969.

    Reageer