NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Badge +3
Prima!

Het laatste deel van mijn vorige reactie (vooruit inplannen) zie ik als volgt voor me:

Vorige week heb ik bij de tandarts/mondhygiëniste een vervolgafspraak gepland voor 19 juni. Enkele dagen daarvoor krijg ik per e-mail en SMS een reminder over die afspraak, en als het mij dan toch niet uitkomt kan ik die datum/tijd nog aanpassen, tot 24 uur vóór de afspraak en dan maximaal één week opschuiven.

Bij Flex is het natuurlijk niet nodig om dingen maanden vooruit te plannen, maar een paar dagen of een week zou inderdaad wel handig zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf geen Flex dus weet niet wat je ziet, maar het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Eventueel een extra regel dat wanneer je het op een andere datum wilt laten ingaan dat je dan op die dag de wijziging moet doen.
het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Momo,

Ik heb gisteren mijn Flex-abonnement gewijzigd.

Op het eerste scherm krijg je de verschillende abonnementen met eventuele opties (1ste klas, ...).

Dan krijg je een scherm om te bevestigen. Op dit scherm staat zo weinig dat je de wijziging bijna blind moet bevestigen. Gelukkig kan je nog wel een stap teruggaan.

@NS,

Kan hier effectief een samenvatting van het nieuwe abonnement komen? Met een duidelijker vermelding van een termijn? Dat is wel zo handig.

3 minuten na de wijzigingsaanvraag kreeg ik al een mail dat de wijziging ontvangen was. 9 minuten na de aanvraag kreeg ik de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.

En voor Robert B: na 1 maand kan ik mijn abonnement weer wijzigen. Op 23 maart dus.
Reputatie 7
Badge +3
Hier zou denk ik best wel een tekst kunnen komen in de trant van:
"Na het bevestigen gaat de wijziging per direct in."
Hi,

ik heb ns flex aangezet en wil voor werk een declaratie overzicht maken. Dit kan dus niet meer online daar staat alles op 0€. Hoe kan ik dit doen via mijn ns app? Reishistorie inzien resulteert nog niet in een declaratie overview. Of moet ik dat dan handmatig maken? Zou wel vervelend zijn, moet een overzicht meesturen namelijk naar mijn werkgever.

hoor het graag van je
Badge +3
U kunt een declaratieoverzicht maken via de reishistorie in Mijn NS (de website, niet de app). Daar staan de reizen wel met de prijzen vermeld die ook in rekening gebracht zullen gaan worden. Het kan wel enige dagen duren voordat gemaakte reizen in het overzicht verschijnen.
Hi

Ik heb al voor mijn NSKaart een NS Flex aangevraagd maar ik kan niet dat voor mijn vriendin aanvragen. Wij hebben twee NSkaartjes en alleen maar een account en dit account is onder mijn naam, daarom als ik voor mijn vriendin NS Flix aanvraag, krijg ik altijd een fout dat ik reeds een actief contract heb. Hoe kunnen we dit probleem oplossen?
Hi Ous. Welkom bij de Community.

Het is niet mogelijk NS Flex voor iemand anders aan te vragen en/of te betalen. De persoon die gebruik gaat maken van het NS Flex product dient ook de rekeninghouder te zijn en diegene dient dan ook een eigen Mijn NS account te maken met een eigen e-mailadres. Hier komen namelijk ook de facturen van het NS Flex product + reiskosten in te staan. Kortom, als je vriendin gebruik wil maken van NS Flex dient zij dit zelf aan te vragen, een eigen e-mailadres op te geven waar een Mijn NS account mee aangemaakt kan worden en via haar eigen rekening de betaling te verrichten.
Het NSKaart van mijn vriendin en mijn NSKaart zijn gekoppeld aan het zelfde account, en wij kunnen zowel haar email als mijn email gebruiken om in te loggen.
Badge +3
Dan hebben jullie een klassiek abonnement, en daarbij kan je vriendin inderdaad kaarthouder zijn, terwijl jijzelf de contracthouder bent.

Dat gaat dus waarschijnlijk om een (goedkoper voor familieleden of partners) bijabonnement.

Bij Flex is dat (nog) niet mogelijk wegens de betalingsverplichtingen (reizen op krediet/rekening) maar er wordt gewerkt aan gezinsabonnementen.

Oh, en voor Flex moet een persooon sowieso 18+ zijn, want minderjarigen mogen geen abonnementen op rekening afsluiten volgens de wet.
Heeft je vriendin momenteel een abonnement waarvan de kosten van jouw rekening worden afgeschreven, Ous? In dat geval kent ons systeem een verschil tussen contracthouder (rekeninghouder) en de kaarthouder (je vriendin). Dit verschil kent NS Flex niet. De aanvrager van NS Flex is tevens ook de kaarthouder. Omdat je vriendin niet de contracthouder is van het huidige abonnement kan er niet worden overgestapt op NS Flex. Hiervoor dient de contracthouder eerst via onze Klantenservice het huidige abonnement te beëindigen.
Mijn vrouw heeft zojuist een flex aangevraagd voor 0 euro per maand. Gewoon omdat ze het handig vindt om af en toe te reizen met bus en trein zonder apart saldo te hoeven laden.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Ik heb een traject vrij. Als ik buiten mijn traject reis met de trein, wordt dat bedrag aan het eind van de maand van mijn rekening afgeschreven. Handig. Voor dit soort reizen hoef ik dus geen saldo te laden.

Voor de bus moet ik echter nog steeds bij de supermarkt of elders saldo laden.

Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?

Alvast bedankt
Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?

Het Traject Vrij abonnement is helaas nog niet geschikt als NS Flex variant. Ik durf je nog niet te vertellen wanneer wel!

Bij het Traject Vrij abonnement betaal je de busreizen achteraf omdat NS anders een krediet over bus, tram en metroreizen verstrekt waar NS dit al doet over jouw reizen buiten het traject.
Omdat bij de aanschaf geen kredietcheck gedaan zal worden, heeft NS besloten de BTM reizen niet achteraf te factureren vanwege het te grote financiële risico.
Oke. Dankjewel voor je heldere antwoord. Hopelijk gaat dit in de toekomst veranderen, want het 'Nederlandse ov-systeem' is in tegenstelling tot andere Europese landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland wel vrij complex en duur.
hallo !

ik heb iets fout gedaan met het online betalen.
er werd om mijn mail gevraagd alleen heb ik niet goed op gelet en heb ik verkeerde mail, naja verkeerd ik heb het niet goed geschreven. dus nu is het kaartje naar een niet bestaande mail gestuurd, wat ik moet doen 😣
Even contact opnemen met de klantenservice, die kunnen hem nog een keer naar de goede mail sturen
Hoi,

Ik heb een trajectvrij kaart voor mijn werk, maar ik wil graag voor de reizen buiten mijn traject op saldo rijden, in plaat van op rekening. Dan heb ik veel beter zicht op mijn reiskosten in de maand, en hoef ik niet elke maand te schrikken van de rekening🤤. Hoe kan ik dit aanpassen?
Beste treinreiziger111 en welkom bij de NS Community!
,
Het enige wat je kunt doen, is bij privé reizen een andere OV-chipkaart gebruiken. Als je met een Traject Vrij buiten je traject reist, wordt dat automatisch in rekening gebracht. Er is helaas niet een mogelijkheid om naast dit abonnement te reizen op saldo.
Reputatie 7
Badge +4
Op die ov-chipkaart moet Treinreiziger dan nog wel een Dalvoordeelabonnement zetten als hij, net als met TrajectVrij. 40 procent korting wil hebben. Het TrajectVrijvoordeel op het daarvoor geldende traject wordt niet verrekend met Dalvoordeel, terwijl dat bij TrajectVrij wel het geval is.

Reizen op saldo en reizen op rekening kan nooit op één kaart.
Badge +3
Per mail ontving ik als gebruiker van NS Flex een enquête. Daarin werd mij onder andere gevraagd hoe ik dacht over mogelijke aanvullingen op NS Flex. Eén van de voorgelegde opties was "Flexdagen; de mogelijkheid om vrije reisdagen te kopen. Voor een vaste prijs koopt u 3 dagen waarin u vrij kan reizen in de daluren. Voor 3 dagen betaalt u 39 euro. De reisdagen zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken binnen 6 maanden na aankoop." Dit geeft een idee hoe de flexdagen waarover op dit forum al gesproken is, eruit zouden kunnen komen te zien.
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk zal men de keuzedagen ook zo inrichten nadat er een aantal maanden Dalvoordeel zijn verstreken. Het is dan voor senioren wel onhandig. Een jaarabonnement met keuzedagen is dan eenvoudiger te overzien.

Naar ik meen te weten heb je Dalvrij Tochjo. Dit soort dagen zijn voor jou dan natuurlijk niet relevant maar kunnen voor andere abonnementhouders een mooie optie zijn. Het lijkt me wel dat je er een termijn aan moet koppelen als NS, dit kun je moeilijk de eerste maand al weggeven.

Het is een aardige gedachte.
Badge +3
Er gaat hier even iets niet goed:


Ik heb op beide dagen gereisd met NS Flex Dal Vrij 1e klas. Niet alleen zijn de reizen van woensdag voor mij kosteloos vanwege mijn abonnement en zou de prijs dus 0,00 euro moeten zijn, maar ook is de getoonde prijs de ritprijs 2e klas vol tarief. Dat komt niet overeen met de getoonde klasse.

Wellicht is dit probleem verwant aan het probleem in dit topic, waar de vertrektijden van de claims twee uur later worden getoond dan ze in werkelijkheid zijn, en wordt de getoonde ritprijs op woensdag bepaald door te kijken naar vertrektijd + 2 uur? Ik reis in de spits namelijk 2e klas.

Hoe dan ook, dit gaat vast vragen opleveren van andere reizigers, dus het lijkt me verstandig dit op korte termijn op te pakken.
Dat lijkt inderdaad niet goed te gaan, Tochjo. Het zou zomaar kunnen dat beide issues dezelfde oorzaak hebben. Ik heb jouw voorbeeld even intern doorgezet. Mijn collega's gaan enkele voorbeelden verzamelen om deze samen te voegen en een storingsmelding te kunnen maken. Thanks voor het delen!
Badge +3
Bij de reizen op 6 en 7 juni, die ondertussen ook in mijn reishistorie staan, kloppen de prijzen wel. Bij de reizen op 5 juni staan nog steeds de verkeerde prijzen.

inmiddels heb ik ook ontdekt dat er op 5 juni een kaartvernieuwing is aangevraagd voor de betreffende OV-chipkaart, die op 24 juli verloopt. Deze opdracht zal vanuit NS gekomen zijn. Wellicht heeft dat er nog iets mee te maken?
Zou kunnen, maar het zou net zo goed toeval kunnen zijn geweest. ^^

Ik zal het in ieder geval toe laten voegen aan de melding!

Reageer