Skip to main content

Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

Toon eerste bericht

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025

Vandaag een ritje Middelburg - Zwolle mogen maken voor een terugkomdag van mijn stage, in totaal is dat rond de 3 uur en 3 kwartier.

Ik besloot mijn reis via Middelburg - Rotterdam - Utrecht - Zwolle te maken, zodat ik een deel van mijn reis samen met vrienden kon afleggen. Dit bleek echter een vergissing, want de trein die we zouden nemen reed niet verder dan Amersfoort Centraal. We moesten daarom de sprinter naar Zwolle nemen, wat onze reis met een halfuur verlengde.

10 minuten in de sprinter en opeens verscheen er een advies die geen extra reistijd opleverde, fijn NS.

Uiteindelijk moest ik ook nog een busrit van 20 minuten maken om op mijn bestemming te komen. In totaal was ik dus 5 uur onderweg.

Nu mag ik weer terug, we waren al minstens een uur bezig met een bus vinden die wel reed dus ik kan niet wachten op de rest van mijn reis 😁.

En dat voor een terugkomdag van 2 uur 🤣.

Onderweg heb ik wel van een prachtige zonsondergang mogen genieten.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 maart 2025

Oei.. dat is een flinke lange dag. Ook zonder verstoringen al.

(Volledig offtopic) De lange reistijd voor een stage maakt mij vanuit interesse wel nieuwsgierig naar een aantal dingen, je woont in Middelburg en studeert in Zwolle? 

Dat is een flinke afstand 😵. En wat is een terugkomdag? 

Aan de motivatie lag het niet in ieder geval... 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025
JurgenH schreef:

Oei.. dat is een flinke lange dag. Ook zonder verstoringen al.

(Volledig offtopic) De lange reistijd voor een stage maakt mij vanuit interesse wel nieuwsgierig naar een aantal dingen, je woont in Middelburg en studeert in Zwolle? 

Dat is een flinke afstand 😵. En wat is een terugkomdag? 

Aan de motivatie lag het niet in ieder geval... 

Neuh, ik woon in Middelburg, heb een stage in Goes en ik studeer in Utrecht maar de terugkomdag was in Zwolle voor wat voor reden dan ook.

Heb ook geen kamer in de buurt van Utrecht dus heb het afgelopen jaar vooral thuis gewerkt omdat ik niet echt meer iets nieuws leerde. Ja, de eerste 2 jaar reisde ik heen en terug, 5 dagen in de week.

Een terugkomdag is eigenlijk gewoon een dag waarop je je schoolgenoten weer kunt zien en even kunt bijpraten, soms via een activiteit en soms gewoon op school. Er was mij aangeboden om gewoon niet te gaan, ookal is het verplicht, maar ik wilde graag mijn schoolgenoten weer zien.

In principe vind ik het niet erg om een lange treinrit te maken, ik kan me prima vermaken. Maar als het uiteindelijk voor een middelmatige activiteit van slechts twee uur blijkt te zijn, zakt de moed je wel in de schoenen. Gelukkig heb ik in ieder geval een leuke tijd gehad met vrienden!

Zo'n lange tijd in de trein zitten geeft je echt even de kans om alles op een rijtje te zetten en over van alles en nog wat na te denken, vaak met een prachtig uitzicht erbij! Dat maakt dan ook weer een beetje de lange reistijd goed.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025

Update: ik ben gestrand in Zutphen! 🤪

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
Gorott schreef:

Update: ik ben gestrand in Zutphen!

Pff, het zit je niet mee inderdaad. Dat wordt dus pas om 19:28 verder (als die rijdt).

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/58861-18-maart-2025-defecte-trein-arnhem-zutphen

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025

Nou 't zit weer mee heur, kan ik toch nog 2 stations van m'n nog niet bezochte stations afstrepen 😀.

En 2 nog wat innen van NS 🤑.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 maart 2025
Gorott schreef:

Neuh, ik woon in Middelburg, heb een stage in Goes en ik studeer in Utrecht maar de terugkomdag was in Zwolle voor wat voor reden dan ook.

Heb ook geen kamer in de buurt van Utrecht dus heb het afgelopen jaar vooral thuis gewerkt omdat ik niet echt meer iets nieuws leerde. Ja, de eerste 2 jaar reisde ik heen en terug, 5 dagen in de week.

Ik vind Zwolle altijd wel een mooie stad (ik kom er dagelijks). In Zwolle valt ook genoeg te doen, eigenlijk vooral in de zomer. Maar moet toch wel wat meer van te maken zijn dan een matige 2-urige activiteit. 🤣

Overigens vind ik van Middelburg naar Utrecht ook nog wel een aardig eindje, maar dat is het al snel vanuit het Zeeuwse natuurlijk.

Ik vind zelf treinreizen, ook langere ritten, ook niet zo erg. Dagelijks zo'n afstand zou ik niet zo snel doen. Vooral het vroege opstaan en late thuiskomen zou me dan gaan tegenstaan. 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 maart 2025
Gorott schreef:

Murphy was ook mee op pad zo te lezen…

Maar vanaf Zutphen naar Middelburg nog… Hoe laat ben je dan thuis?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 18 maart 2025
JurgenH schreef:
Gorott schreef:

Murphy was ook mee op pad zo te lezen…

Maar vanaf Zutphen naar Middelburg nog… Hoe laat ben je dan thuis?

Een halfuurtje later, dus 22:31. 

Laat thuis komen kan ik nog wel hebben, maar te laat is weer niet chill (na 20:00 uur). Ik ben een ochtendmens, dus vroege ochtenden vind ik ook prima, al slaap ik liever gewoon door natuurlijk.

Heb ook behoorlijk wat zitten ja-knikken in de trein, slapen buiten m'n eigen bed kan ik niet, dus dat is 'm nooit geworden 🤣.

In de winter is het vooral zwaar. De reis heen is in het donker en de reis terug ook. De rest van de dag zit je binnen, dus het voelt eigenlijk alsof je geen daglicht hebt gezien.

Afijn, eigen keuze, eigen schuld. Als ik het over zou doen, had ik een studie dichter bij huis gekozen. Precies dezelfde studie (in een iets andere jasje) zit namelijk 10 minuten van me vandaan.

'T is eigenlijk gewoon een routine waar je in moet komen, zodra dat eenmaal gelukt is dan is het best wel te doen.

Heb inmiddels ook al 20.000 keer moeten aanhoren hoe knap mensen het vinden

"HUH, Zeeland??? Reis je elke dag heen en weer??? Jij bent gek!"

Heb ook al aardig wat mijn provincie moeten verdedigen tegen die verdomde randstedelingen 🤣.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 18 maart 2025

Dat laatste herken ik als noordeling maar al te goed. “Het is hier wel mooi, maar wat is dit ontzettend ver weg!”. Maar dat gevoel kan ik me ook deels wel voorstellen. Het platteland kan, zeker als je drukte en randstad gewend bent, eindeloos aanvoelen.

• Reisadviseur**
  • 21 maart 2025
JurgenH schreef:

Dat laatste herken ik als noordeling maar al te goed. “Het is hier wel mooi, maar wat is dit ontzettend ver weg!”. Maar dat gevoel kan ik me ook deels wel voorstellen. Het platteland kan, zeker als je drukte en randstad gewend bent, eindeloos aanvoelen.

Toen ik in Groningen woonde ging de trein altijd stuk.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 21 maart 2025

Dan wordt het platteland vanzelf eindeloos 🤣

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 21 maart 2025

De treinen zijn wellicht ook randstedelingen, daar zal het vast aan liggen. Ze kunnen de omgeving niet aan. 😛

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 21 maart 2025
Gorott schreef:

Nou 't zit weer mee heur, kan ik toch nog 2 stations van m'n nog niet bezochte stations afstrepen 😀.

Het blijkt dat ik precies de 30 minuten vertraging heb aangetikt, iets in mij zegt dat m'n GTBV verzoek eerst geweigerd zal worden...

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 21 maart 2025
Gorott schreef:
Gorott schreef:

Het blijkt dat ik precies de 30 minuten vertraging heb aangetikt, iets in mij zegt dat m'n GTBV verzoek eerst geweigerd zal worden...

Op grond van in/uitcheck of treintijden?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 21 maart 2025
MoDe schreef:
Gorott schreef:

Op grond van in/uitcheck of treintijden?

Beide. Als ik oorspronkelijk om 22:01 zou aankomen en het nu 22:31 is, en ik precies op dat tijdstip heb uitgecheckt, zal het systeem daar waarschijnlijk niet blij mee zijn.

Ik zal het wel zien overigens.

Gorott schreef:

De treinen zijn wellicht ook randstedelingen, daar zal het vast aan liggen. Ze kunnen de omgeving niet aan. 😛

Haha, helaas, net vertrokken uit Den Haag en de ICNG valt weer eens stil. Er werd omgeroepen dat de schermen bij de machinist zwart werden. Doet me denken aan de tijden dat je computer vastliep en een reboot uitkomst moest bieden… De “kinderziektes” van deze treinen hebben blijkbaar wat meer tijd nodig. 

Het is weer eens raak, de zoveelste trein die het voor gezien houdt en hierdoor het treinverkeer in de vroege ochtend laat “ontsporen”. Vele, vele, vele weken hebben treinreizigers moeten wachten op de uitbreiding van het spoor tussen Delft en Rotterdam, maar blijkbaar zijn er nog voldoende “single point of failures” waar ProRail aan mag gaan werken… Staat los van de kwaliteit van het rijdende materieel. Kan geen toeval zijn dat ik hier zo vaan mee word geconfronteerd. Wouter Koolmees zwijgt en laat iedere maand een flink bedrag op z’n rekening bijschrijven. Een leuke oude dag voor een ex-politicus…

We rijden een blokje om, want er zijn wederom problemen op de miljarden-route, ook wel HSL genoemd, ofwel de Hoogfrequente Storingen Lijn…

Terugweg ook weer met hindernissen. Aanrijding waardoor ik via Utrecht moest reizen. Nu staan we stil bij Gouda, en er wordt omgeroepen dat men niet weet wat er aan de hand is en hoe lang dit gaat duren. Volgens de NS app een defecte trein, weer een defecte trein. Horendol worden reizigers van de NS, onbetrouwbare bende. 

ThomasReichel schreef:

Terugweg ook weer met hindernissen. Aanrijding waardoor ik via Utrecht moest reizen. Nu staan we stil bij Gouda, en er wordt omgeroepen dat men niet weet wat er aan de hand is en hoe lang dit gaat duren. Volgens de NS app een defecte trein, weer een defecte trein. Horendol worden reizigers van de NS, onbetrouwbare bende. 

Reageer