Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegevens heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.


Ja, via de chat is het prima opgelost. Het verbaasde mij al omdat het adres niet op de site stond.

 


Zou de moderatie dit centrale topic eens beter bij kunnen gaanhouden ? Heb niet de indruk dat de informatie nog geheel actueel is.

Het kan toch niet zo zijn dat klanten beter externe websites kunnen gaan raadplegen.


Heb niet de indruk dat de informatie nog geheel actueel is.

Zou je dit willen toelichten? De bovenstaande informatie is nog actueel.


Vragen/opmerkingen staan paar berichten hoger. Alvast bedankt !


Ik heb waar nodig aanpassingen gedaan. De informatie van treinreiziger.nl heb ik nog niet kunnen verifiëren en is daardoor (vooralsnog) niet opgenomen in het overzicht.


Als ik naar de praktijk kijk spelen evenementen e.d. geen rol (meer). Er wordt sowieso naar oplossingen gezocht. 


Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.


Naar mijn idee nog niet correct en duidelijk, maar ben nu niet in de gelegenheid om er meer werk van te maken.


NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Dacht ik ook al, liever lange lege treinen dan minder en volle. Ik heb tot en met afgelopen donderdag 1e klas gereisd naar en van mijn werk, juist ivm corona. Geen moderne sprinters, en zeker geen metro's… maar dichte deuren om druppels niet overal heen te laten vliegen...


NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Dacht ik ook al, liever lange lege treinen dan minder en volle. Ik heb tot en met afgelopen donderdag 1e klas gereisd naar en van mijn werk, juist ivm corona. Geen moderne sprinters, en zeker geen metro's… maar dichte deuren om druppels niet overal heen te laten vliegen...


Er zijn in verhouding tot normaal bijna geen treinreizigers momenteel dus de treinen zijn absoluut niet druk te noemen.  Vanmorgen had ik misschien 3 reizigers per coupe in de trein en vanmiddag was het iets meer maar ook niet echt veel.

Maar aangezien het treinpersoneel helaas ook niet immuun is gebleken voor de ziektekiemen en mogelijk ook het coronavirus hebben we te maken met weinig personeel  en om de reguliere treinen wel te kunnen laten rijden zijn de extra spitstreinen (ook niet nodig nu voor de capaciteit) opgeheven.

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Op dit moment worden er door veel collega’s al extra diensten gedraaid om er zo voor te zorgen dat de treinen kunnen blijven rijden.


Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 


@wsm 

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.


Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 

De veiligheidsnorm draait niet om het aantal inzittenden, er zijn ook nog veel andere dingen die betrekking hebben op de veiligheid.  Bij de vertrekprocedure o.a.het overzicht op de gehele trein.

Daarbij ga ik als ik zonder HC moet rijden of als ik als enige Mcn als vertrekassistent mee ga vanwege het ontbreken van de HS niet met 10 bakken Virm op stap, dan gaat er echt een stuk trein af. Ik ben op dat moment nml. wel verantwoordelijk en daar moet ik mij ook prettig bij voelen.

 

Edit: Loes was sneller :)

 


@wsm

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Helder. Ik had even het verschil tussen 'servicenorm’ en 'veiligheidsnorm’ niet in beeld. 


@Jeroen 

Sorry dat ik iets sneller was 🤣


Jeroen rijdt niet op de HSL en is dus niet zo snel :joy:


:blush: Dank voor jullie reacties. Sterkte met het werk de komende weken. Ik ben thuis bezig mijn zolder op te ruimen. Stoffige boel maar vreemd genoeg had de bouwmarkt geen stofmaskers meer...:grin: Gelukkig heb ik er nog een gevonden in mijn PBM doos!


Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Alle maatregelen van de overheid zijn verlengd t/m 6 april. Ik heb daarom twee vragen:

  • Wordt bovenstaande aangepast in “niet tussen 7 en 14 april” reizen?
  • Wordt het met zo’n korte periode niet veel makkelijker / eerlijker om de reiziger te mogelijkheid te geven alle ongebruikte Kruidvatkaartjes om te zetten?

Weet iemand of de bemenste stationsfietsenstallingen open zijn en blijven?


Weet iemand of de bemenste stationsfietsenstallingen open zijn en blijven?


Ik heb intern nog niets gezien wat het tegendeel aangeeft, dus ze zij nog open en zullen dat vast ook blijven omdat er toch mensen met vitale beroepen met de trein reizen en daarna met de fiets verder gaan.


Als men niet  in staat is om deze community te voorzien van relevante en actuele informatie kan men beter de community  er buiten houden. Meld in dat geval op een niet te missen wijze dat problemen met vervoerbewijzen t.g.v. de crisis elders dienen te worden aangekaart. Dit zoals bijvoorbeeld @Tochjo telkens weer laat zien.


Dat men voor vragen en problemen over vervoerbewijzen die nu niet gebuikt kunnen worden contact moet opnemen met de klantenservice staat al duidelijk vermeld in het centrale sticky topic. De link naar het sticky topic staat gelijk op de startpagina van de community, https://community.ns.nl/


Als men er aardigheid in heeft om eindeloos dezelfde antwoorden te versturen, prima verder.

Word niet (te) ziek allemaal !

 


Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Alle maatregelen van de overheid zijn verlengd t/m 6 april. Ik heb daarom twee vragen:

  • Wordt bovenstaande aangepast in “niet tussen 7 en 14 april” reizen?
  • Wordt het met zo’n korte periode niet veel makkelijker / eerlijker om de reiziger te mogelijkheid te geven alle ongebruikte Kruidvatkaartjes om te zetten?

Ik zie dat hier nog geen antwoord op is gegeven, dus bij deze. Onze woordvoeringslijn hierin is nog niet veranderd, dus zal het ook in dit topic voor nu zo blijven staan. Mocht dit wel veranderen, dan zullen we dat ook hier aanpassen uiteraard.

Los daarvan is het lastig om eenzelfde richtlijn te hanteren voor alle tickets. Indien iemand een ticket heeft die hij niet meer kan of wil gebruiken in verband met de huidige maatregelen, kan er altijd contact opgenomen worden met onze Klantenservice om te kijken naar de mogelijkheden.


@Stijn NS 

Van de informatie afkomstig van de woordvoering lijkt toch erg weinig meer te kloppen. Graag goed naar kijken en bijhouden. 

 


Reageer