Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegevens heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.


Ja, via de chat is het prima opgelost. Het verbaasde mij al omdat het adres niet op de site stond.

 

Reputatie 7

Zou de moderatie dit centrale topic eens beter bij kunnen gaanhouden ? Heb niet de indruk dat de informatie nog geheel actueel is.

Het kan toch niet zo zijn dat klanten beter externe websites kunnen gaan raadplegen.

Heb niet de indruk dat de informatie nog geheel actueel is.

Zou je dit willen toelichten? De bovenstaande informatie is nog actueel.

Reputatie 7

Vragen/opmerkingen staan paar berichten hoger. Alvast bedankt !

Ik heb waar nodig aanpassingen gedaan. De informatie van treinreiziger.nl heb ik nog niet kunnen verifiëren en is daardoor (vooralsnog) niet opgenomen in het overzicht.

Reputatie 7

Als ik naar de praktijk kijk spelen evenementen e.d. geen rol (meer). Er wordt sowieso naar oplossingen gezocht. 

Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Reputatie 7

Naar mijn idee nog niet correct en duidelijk, maar ben nu niet in de gelegenheid om er meer werk van te maken.

Reputatie 2

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Dacht ik ook al, liever lange lege treinen dan minder en volle. Ik heb tot en met afgelopen donderdag 1e klas gereisd naar en van mijn werk, juist ivm corona. Geen moderne sprinters, en zeker geen metro's… maar dichte deuren om druppels niet overal heen te laten vliegen...

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Dacht ik ook al, liever lange lege treinen dan minder en volle. Ik heb tot en met afgelopen donderdag 1e klas gereisd naar en van mijn werk, juist ivm corona. Geen moderne sprinters, en zeker geen metro's… maar dichte deuren om druppels niet overal heen te laten vliegen...


Er zijn in verhouding tot normaal bijna geen treinreizigers momenteel dus de treinen zijn absoluut niet druk te noemen.  Vanmorgen had ik misschien 3 reizigers per coupe in de trein en vanmiddag was het iets meer maar ook niet echt veel.

Maar aangezien het treinpersoneel helaas ook niet immuun is gebleken voor de ziektekiemen en mogelijk ook het coronavirus hebben we te maken met weinig personeel  en om de reguliere treinen wel te kunnen laten rijden zijn de extra spitstreinen (ook niet nodig nu voor de capaciteit) opgeheven.

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Op dit moment worden er door veel collega’s al extra diensten gedraaid om er zo voor te zorgen dat de treinen kunnen blijven rijden.

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 

@wsm 

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 

De veiligheidsnorm draait niet om het aantal inzittenden, er zijn ook nog veel andere dingen die betrekking hebben op de veiligheid.  Bij de vertrekprocedure o.a.het overzicht op de gehele trein.

Daarbij ga ik als ik zonder HC moet rijden of als ik als enige Mcn als vertrekassistent mee ga vanwege het ontbreken van de HS niet met 10 bakken Virm op stap, dan gaat er echt een stuk trein af. Ik ben op dat moment nml. wel verantwoordelijk en daar moet ik mij ook prettig bij voelen.

 

Edit: Loes was sneller :)

 

@wsm

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Helder. Ik had even het verschil tussen 'servicenorm’ en 'veiligheidsnorm’ niet in beeld. 

@Jeroen 

Sorry dat ik iets sneller was 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Jeroen rijdt niet op de HSL en is dus niet zo snel :joy:

Reputatie 2

:blush: Dank voor jullie reacties. Sterkte met het werk de komende weken. Ik ben thuis bezig mijn zolder op te ruimen. Stoffige boel maar vreemd genoeg had de bouwmarkt geen stofmaskers meer...:grin: Gelukkig heb ik er nog een gevonden in mijn PBM doos!

Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Alle maatregelen van de overheid zijn verlengd t/m 6 april. Ik heb daarom twee vragen:

  • Wordt bovenstaande aangepast in “niet tussen 7 en 14 april” reizen?
  • Wordt het met zo’n korte periode niet veel makkelijker / eerlijker om de reiziger te mogelijkheid te geven alle ongebruikte Kruidvatkaartjes om te zetten?

Weet iemand of de bemenste stationsfietsenstallingen open zijn en blijven?

Weet iemand of de bemenste stationsfietsenstallingen open zijn en blijven?


Ik heb intern nog niets gezien wat het tegendeel aangeeft, dus ze zij nog open en zullen dat vast ook blijven omdat er toch mensen met vitale beroepen met de trein reizen en daarna met de fiets verder gaan.

Reputatie 7

Als men niet  in staat is om deze community te voorzien van relevante en actuele informatie kan men beter de community  er buiten houden. Meld in dat geval op een niet te missen wijze dat problemen met vervoerbewijzen t.g.v. de crisis elders dienen te worden aangekaart. Dit zoals bijvoorbeeld @Tochjo telkens weer laat zien.

Reputatie 7
Badge +3

Dat men voor vragen en problemen over vervoerbewijzen die nu niet gebuikt kunnen worden contact moet opnemen met de klantenservice staat al duidelijk vermeld in het centrale sticky topic. De link naar het sticky topic staat gelijk op de startpagina van de community, https://community.ns.nl/

Reputatie 7

Als men er aardigheid in heeft om eindeloos dezelfde antwoorden te versturen, prima verder.

Word niet (te) ziek allemaal !

 

Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Alle maatregelen van de overheid zijn verlengd t/m 6 april. Ik heb daarom twee vragen:

  • Wordt bovenstaande aangepast in “niet tussen 7 en 14 april” reizen?
  • Wordt het met zo’n korte periode niet veel makkelijker / eerlijker om de reiziger te mogelijkheid te geven alle ongebruikte Kruidvatkaartjes om te zetten?

Ik zie dat hier nog geen antwoord op is gegeven, dus bij deze. Onze woordvoeringslijn hierin is nog niet veranderd, dus zal het ook in dit topic voor nu zo blijven staan. Mocht dit wel veranderen, dan zullen we dat ook hier aanpassen uiteraard.

Los daarvan is het lastig om eenzelfde richtlijn te hanteren voor alle tickets. Indien iemand een ticket heeft die hij niet meer kan of wil gebruiken in verband met de huidige maatregelen, kan er altijd contact opgenomen worden met onze Klantenservice om te kijken naar de mogelijkheden.

Reputatie 7

@Stijn NS 

Van de informatie afkomstig van de woordvoering lijkt toch erg weinig meer te kloppen. Graag goed naar kijken en bijhouden. 

 

Reageer